نیوز سیتی!
15 فروردین 1402 - 12:31

سیاست «درهای باز واردات» کنار گذاشته شود/ دولت تولید را در روستاها پیگیری کند

یک کارشناس مسائل اقتصادی گفت: سیاست «درهای باز واردات» به‌ویژه درباره کالاهای دارای تولید مشابه داخل باید کنار گذاشته شود و دولت، تولید در روستاها را با اقدامات حمایتی افزایش دهد.

محمد الهی‌مقدم، استاد دانشگاه و کارشناس مسائل اقتصادی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در سمنان درباره اهمیت توجه به شعار سال مبنی بر «رشد تولید و مهار تورم» اظهار کرد: دولت باید برای برقراری عدالت به افراد محروم کشور در روستاها بیشتر توجه کند. تولید در روستا می‌تواند توسط افراد مستعدی که تاکنون شناسایی نشده‌اند، رشد یابد.

الهی‌مقدم اضافه کرد: امروز از محرومیت برخی مناطق خبر داریم و می‌دانیم عمده افرادی که سرانه درآمدی پایینی دارند و تورم به آنها آسیب بیشتری می‌زند، در این مناطق زندگی می‌کنند و جزو محروم‌ترین اقشار هستند و دولت باید به آنها توجه کند.

وی ادامه داد: دولت باید در عین توجه به افزایش تولید، دامنه فعالیت‌های اقتصادی در حوزه تولید را نیز در مناطق محروم گسترش دهد و برای تحقق این امر در روستاها و مناطق محروم، از کمیته امداد امام خمینی (ره) و سایر نهادها کمک بگیرد.

این کارشناس مسائل اقتصادی با بیان اینکه دولت در اجرای طرح‌های اقتصادی باید سود تولید را در کنار منفعت مردم در نظر بگیرد و به شکل تمام و کمال و عادلانه سودها را بین مردم تقسیم کند، تصریح کرد: سود تولید در روستاها باید با اقدامات حمایتی افزایش یابد.

الهی‌مقدم اضافه کرد: دولت طبق قواعد اقتصادی، مجاز نیست تولید را صرفاً در بنگاه‌های اقتصادی بزرگ متمرکز سازد و باید رشد تولید را در بنگاه‌های تولیدی کوچک و روستاها نیز پیگیری کرد.

وی با تأکید بر اینکه پوشش فعالیت‌های تولیدی باید وسیع‌تر شود، تصریح کرد: دولت می‌تواند بخشی از دارایی‌هایش که بهره‌وری درستی ندارند، را برای تکمیل طرح‌های مهم در حوزه اقتصاد، بنگاه‌های تولیدی کوچک و روستاها صرف کند.

این کارشناس مسائل اقتصادی گفت: افزایش بیکاری با عدم مشاهده تدبیر دولت برای کنترل آن، مردم را آزرده‌تر می‌سازد و تیم اقتصادی دولت باید برای این حوزه برنامه مدونی تدوین کند و توجه به شعار سال نیز یکی از بهترین راه‌هاست.

الهی‌مقدم اضافه کرد: مجلس شورای اسلامی و دولت باید برای استقرار اقتصاد مقاومتی، رشد تولید و مهار تورم برنامه جدی تدوین کند که دستخوش تغییرات دائمی و بی‌برنامگی نشود.

وی بیان کرد: سیاست درهای باز واردات به‌ویژه کالاهای دارای تولید مشابه داخل، انواع رانت‌ها، قاچاق، تخلف از قوانین و عدم اجرای سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی باید کنار گذاشته شود.

این کارشناس مسائل اقتصادی ادامه داد: امروز بی‌توجهی به سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی، منشأ مشکلات اقتصادی، تورم و بیکاری در سالیان اخیر است که باید برای آن تدبیر شود.

پایان پیام/74002/م/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1127007

مهمترین اخبار ایران و جهان: