نیوز سیتی!
17 خرداد 1402 - 13:09

مشاور وزیر اقتصاد: تاکید دولت بر افزایش نرخ نان نیست

مشاور وزیر اقتصاد گفت: استان‌ها در موضوع نرخ‌دهی تصمیم می‌گیرند، هماهنگی ها انجام می‌شود و سپس از طرف دولت اعمال می‌شود، بنابرین کارگروه آرد و نان استان مرجع تصمیم‌گیری است.

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، محمد جلال، مشاور وزیر اقتصاد در حاشیه نشستی در محل استانداری اصفهان حول محور آرد و نان اظهار داشت: عنوان طرحی که در حال اجرا است《هوشمندسازی یارانه آرد و نان》است، این طرح در دستور کار دولت قرار گرفت تا دسترسی نانوایانی که رفتار متعهدانه‌‌تری نسبت به مردم دارند در یک چرخه افزایشی قرار بگیرد و افرادی که بنای تحویل آرد یارانه‌ای به مردم را ندارند از این چرخه خارج شوند.

وی افزود: مرحله شناورسازی از سال گذشته آغاز شده است، دو بخش مهم وجود دارد، بخش اول مربوط به افزایش اختیارات استان است تا اگر نیاز هست تغییری در تخصیص آرد به وجود بیاید با صلاحدید مسؤولان استان انجام شود و دیگر هیچ پدیده‌‌ای به نام محدویت دسترسی به آرد نان را شاهد نخواهیم بود.

جلال تصریح کرد: در خصوص ترمیم اقتصاد نانوایان، تصمیماتی در دولت اتخاذ شده است، بنا بر تاکید شخص رئیس جمهور به هیچ وجه نانوا نباید متضرر شود که اگر این اتفاق رخ دهد، در نهایت مردم آسیب خواهند دید، امروز نیز بحث‌هایی در این رابطه انجام شد که خبرهای خوش آن به زودی به اطلاع عموم خواهد رسید.

تاکید دولت بر افزایش نرخ نان نیست

مشاور وزیر اقتصاد با بیان این که تاکید دولت بر افزایش نرخ نان نیست خاطرنشان کرد: ممکن است در برخی نان‌های خاص بخشی از عقب‌ماندگی‌های‌ نرخی به شکل متناسب‌سازی نرخ رقم بخورد، تاکید دولت بر الگو‌های غیرقیمتی است، یعنی عقب‌ماندگی‌ها از محل کمک‌هزینه‌ها و سایر ایده‌ها جبران شود.

وی در رابطه با این موضوع که نانوا‌ها در اصفهان به نرخ‌های متفاوت نان عرضه می‌کنند و استان چه اختیاراتی در این‌باره دارد گفت: بخش نظارتی کاملا در اختیار استان است، اقتصاد نانوا باید قابل دفاع باشد و در طرف مقابل برخورد با متخلف هم بسیار قاطع خواهد بود، تصمیمی که امروز بابت ترمیم خلا درآمدی نانوایان گرفته شد، مشکلات را حل خواهد کرد.

برنامه‌ای برای شناسایی متخلفان توسط مردم طراحی شده است

جلال افزود: ساز و کار شناسایی برخی از تخلفات صرفا بر عهده مردم است، برنامه‌ای طراحی شده که تل پایان ماه ارائه خواهد شد تا مردم تجربیات منفی و مثبت خود را در این برنامه ثبت کنند و نتایج آن بر روی دسترسی نانوایان به آرد تاثیر مستقیم خواهد داشت.

مشاور وزیر اقتصاد در رابطه با خروجی طرح هوشمند‌سازی تا به امروز گفت: دولت در این طرح ۳ هدف را پیگیری کرده است، مورد اول کاهش ‌عرصه خارج از شبکه بود و شکسته شدن برخی نرخ‌های غیرواقعی، هدف دوم ترمیم اقتصاد نانوایان بوده است و نکته سوم ارتقا کیفیت نان است که در برنامه امسال پیگیری می‌شود، امروز ۱۱ تا ۱۲ میلیون تراکنش خرید نان در سامانه ثبت می‌شود.

وی در پاسخ به این سوال که این طرح محدودیت تهیه تعداد نان و صف‌های طولانی ایجاد کرده است، گفت: برای خرید مردم هیچ محدودیتی وجود ندارد، خرید‌هایی که حجم بالا دارند خرید عمومی مردم نیستند و برای مصارف خاص شکل می‌گیرند، مسیری تعبیه شده تحت عنوان خرید کسب‌و‌کار‌ها و نهادها که متاسفانه برخی نانوا‌ها از وجود این مکانیزم اطلاعی نداشتند و این مورد نیز اطلاع‌رسانی شده است.

جلال در پاسخ به این سوال که چرا نانوا‌ها از وضعیت آرد اختصاص یافته و سایر حقوق خود اطلاعی ندارند، گفت: این بحث در جلسه امروز انجام شد و تصمیماتی اتخاذ شده است، اگر کاهش ناشی از عدم اطلاع باشد به نظر پدیده نادری است، با توجه اختیارات استان در تغییر تخصیص آرد این مشکل حل خواهد شد.

سهمیه‌ها با اغماض در نظر گرفته شده است

مشاور وزیر اقتصاد تصریح کرد: سهمیه‌ها با اغماض و تسامح در نظر گرفته شده است تا تمام فرآیند تولید جبران شود، وقتی سیاستی در کشور انجام می شود تا زمان جاری‌سازی چند ماه لازم است تا افراد با این سیاست و فرآیند آشنا شوند و سیاست‌گذار نیز تا آن زمان با اغماض و به صورت تدریجی اقدام می‌کند تا حقی ضایع نشود.

وی ادامه داد: استراحت آرد لازم نیست بیشتر از ۱۰ روز باشد، اصل درست این است که همه نانوایان اندوخته‌ای به مدت ۳ تا ۵ روز را داشته باشند.

سهمیه آرد نان کاهش نیافته است

جلال در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس در خصوص این که چرا نرخ‌دهی سود سالانه نانوا‌ها انجام نمی‌شود، گفت: استان‌ها در موضوع نرخ‌دهی تصمیم می‌گیرند، هماهنگی ها انجام می‌شود و سپس از طرف دولت اعمال می‌شود، بنابرین کارگروه آرد و نان استان مرجع تصمیم‌گیری است.

مشاور وزیر اقتصاد همچنین در خصوص کاهش سهمیه آرد ۲۵ درصد نانوایی‌ها گفت: کاهش صورت نگرفته است، آرد معادل نانی که به مردم تحویل داده شده، بیانگر رقم اعلام شده بوده است، به این معنا که بخشی از آرد کشور در قالب تراکنش‌های فروش نان به مردم، عرضه نمی‌شده است، از طرف مقابل ۷۵ درصد نانوایان بدون تغییر و یا با افزایش سهمیه مواجه شدند، به نوعی مهاجرت آرد از واحدی که عرضه نان به مردم انجام نداده است به سمت واحدی که نان عرضه کرده است، صورت گرفته است.

پایان پیام/۶۳۱۳۴/ح

منبع: فارس
شناسه خبر: 1268177

مهمترین اخبار ایران و جهان: