نیوز سیتی!
11 تیر 1402 - 11:59

تولیدات موسیقی محلی و اقوام باید افزایش یابد

شهرکرد_رئیس حوزه هنری چهارمحال و بختیاری گفت: تولیدات موسیقی محلی و اقوام در استان چهارمحال و بختیاری باید افزایش یابد.

احسان قایدی در حاشیه آئین افتتاحیه شانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی کشور و آئین رونمایی از آلبوم حیدرشاه در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: حجم تولیدات موسیقی اقوام و محلی نسبت به سایر انواع موسیقی کمتر است و باید نسبت به این موضوع احساس خطر کنیم، رویدادهای چون جشنواره موسیقی نواحی کشور می‌تواند مسکن خوبی برای جلوگیری از فراموشی موسیقی باشد.

وی افزود: توجه به زیست بوم و هنر اقوام از سوی حوزه هنری استان به صورت جدی دنبال می‌شود و آلبوم کَرنانوازی «حیدر شاه» نیز با هدف زنده نگاه داشتن نواها و آواهای اصیل و معرفی چهره‌های موسیقی استان تولید شده است.

رئیس حوزه هنری چهارمحال و بختیاری ادامه داد: اگر نواها و آواهای اقوام را به صورت آلبوم ثبت نکنیم به زودی بسیاری از این آواهای بی‌نظیر برای نسل‌های آینده فراموش خواهد شد که این یکی از آفت‌های جدی در موسیقی اقوام است.

قایدی تولید اثر را راهکار اصلی برای حفظ موسیقی اقوام دانست و افزود: یعنی ما باید به سمت فعال‌سازی هسته‌های هنری و تولید آثار هنری برویم هر چند امروزه با توجه به افزایش هزینه‌هایی که در کشور است تولید موسیقی متعهد به شدت کاهش یافته است.

رئیس حوزه هنری چهارمحال و بختیاری خاطرنشان کرد: آلبوم موسیقی حیدر شاه نادری اِشکَفتکی، کَرنا نواز چیره‌دست این استان تازه‌ترین اثر حوزه هنری استان در زمینه موسیقی است که در برگیرنده قطعاتی در لهجه هفشجانی، ترانه محلی با عنوان (دلم دیوانه بود دیوانه‌تر شد)، چوب بازی، مقام داد فلک، مقام دهکردی، مقام تهرانی، سواربازی، مقام فقیری، سربرداشت شیرازی، مقام سهراب خان (قشقایی) و … است که به صورت ماهرانه‌ای توسط مرحوم حیدر شاه نادری نواخته می‌شود.

قایدی اضافه کرد: این آلبوم موسیقی از نوارهای کاست قدیمی تولید شده که در استدیو صدابرداری اصلاح و منتشر شده است.

وی بیان کرد: حیدرشاه نادری اِشکَفتکی، در سال ۱۲۹۵ شمسی در روستایِ اشکفتک در شهرستان شهرکرد دیده به جهان گشود، پدرش استاد محمّدعلی از نوازندگان محبوب و چیره‌دست کَرنا و سُرنا بوده است.

رئیس حوزه هنری چهارمحال و بختیاری تاکید کرد: حیدر شاه با قَریحۀ خدادادی و طبعِ سرشارِ موسیقی، علاقه بسیاری به آوایِ کرنا و نواختن آن داشت و از کودکی نواختن ساز را از پدر آموخت او تمام دستگاه‌ها و مقام‌هایی را که پدر می‌نواخت، در سینه‌اش ثبت و ضبط می‌کرد و مقام‌هایی این استان را به درستی با کرنا می‌نواخت.

قایدی یادآور شد: جشنواره موسیقی اقوام با حضور نوازندگان و خوانندگان استان‌های اصفهان، خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد، بوشهر و چهارمحال و بختیاری از ۱۰ تا ۱۲ تیر ماه ۱۴۰۲ در فرهنگ‌سرای شهرکرد برگزار می‌شود.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1324377

مهمترین اخبار ایران و جهان: