نیوز سیتی!
09 فروردین 1402 - 11:39

شهرک‌های صنعتی سمنان؛ ظرفیت‌های مؤثر تحقق شعار سال/ اشتغال‌آفرینی چطور تقویت می‌شود؟

یک استاد دانشگاه در سمنان گفت: شهرک‌های صنعتی استان سمنان از ظرفیت‌های مؤثری برای تحقق شعار سال برخوردار هستند و حضور مؤثر دانشگاه‌ها، مراکز علمی، پارک‌های علم و فناوری و مناطق ویژه اقتصادی می‌تواند اشتغال‌آفرینی را تقویت کند.

فائزه قنبری، استاد دانشگاه در سمنان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس اظهار کرد: رهبری با دوراندیشی در زمینه موضوعات کلان کشور، منطقه و جهان در سال‌های اخیر شعارهایی را با محوریت تولید و اقتصاد برای هر سال انتخاب فرمودند؛ چراکه تحقق این اهداف می‌تواند اقتصاد کشور را از بحران‌های ناشی از توطئه و تحریم دشمنان مصون سازد.

وی بیان کرد: نام‌گذاری هوشمندانه سال ۱۴۰۲ به‌عنوان سال «مهار تورم و رشد تولید» با محوریت استفاده از ظرفیت‌های علمی شرکت‌های دانش‌بنیان به‌عنوان موتور محرک اقتصاد کشور می‌تواند ضمن گره‌گشایی از پیش پای تولیدکنندگان، پیوندی عمیق و تعاملی مناسب بین صنعت و حوزه علوم نوین و دانش‌بنیان ایجاد کرده و بنا بر فرمایش رهبر معظم انقلاب، با عمل به شعار سال، این حلقه مفقوده تکمیل و مسیر رشد و توسعه هر چه بیشتر کشور بیش از پیش هموار خواهد شد.

این استاد دانشگاه گفت: بی‌تردید از منظر علوم اقتصادی و اجتماعی، تأکید رهبر فرزانه انقلاب بر مقوله تولید در یک دهه اخیر سبب‌ساز توجه بسیاری از نخبگان، مسؤولان و دست‌اندرکاران کشور به این مقوله مهم و کارساز بوده و آثار و برکات بی‌شماری را برای کشور به همراه داشته است.

قنبری ادامه داد: مقام معظم رهبری به‌عنوان دیده‌بان آگاه انقلاب اسلامی، امسال هم با بینشی دقیق نسبت به افق آینده کشور که توسعه، پیشرفت و آبادانی را برای آن به همراه دارد، به موضوع مهم رشد تولید و مهار تورم تأکید داشتند و این مهم را به‌عنوان راهبرد اساسی و سیاست محوری دولتمردان در سال ۱۴۰۲ تعیین فرمودند.‌

وی تصریح کرد: نگاهی گذرا به نام‌گذاری سال‌های گذشته در یک دهه اخیر به‌خوبی بیانگر دغدغه رهبر معظم انقلاب بر این موضوع اساسی بوده و این مهم بارها در سخنرانی‌ها و نشست‌های معظم‌له با مسؤولان و اقشار مختلف مردم و همچنین در بیانیه گام دوم انقلاب نیز مورد تأکید قرار گرفته است.

این استاد دانشگاه بیان کرد: نخبگان و دانشمندان علوم اقتصادی، سیاسی و اجتماعی یکی از نقش‌آفرینان اصلی تحقق شعار سال به شمار آمده و شرکت‌های دانش‌بنیان در این عرصه نیز نقش مؤثری در پیشرفت و توسعه علمی کشور در زمینه‌های مختلف فرهنگی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فناورانه بر عهده دارند.

قنبری ادامه داد: با عنایت به دغدغه‌مندی رهبر معظم انقلاب می‌توان دریافت که هدف از نام‌گذاری سال ۱۴۰۲ به‌عنوان سال «مهار تورم و رشد تولید» صرفاً انجام یک کار نمایشی و شعاری نبوده و بی‌شک در این اقدام، ریل‌گذاری هدفمند حرکت نظام مورد توجه قرار گرفته است.

وی بیان کرد: آنچه در این نام‌گذاری بیش از پیش قابل‌تأمل و توجه بوده، تأکید بر مهار تورم به‌عنوان یکی از ویژگی‌های بارز رشد تولید ملی است که با مفهوم اخیر جهاد تبیین نیز پیوندی عمیق دارد.

این استاد دانشگاه اضافه کرد: توسعه اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و حراست از هویت ملی و تولیدات داخلی برابر تهاجم فرهنگی و نفوذ کشورهای متخاصم امری ضروری است و برای ترویج سبک زندگی اسلامی و ایرانی در گام دوم انقلاب نقش و اهمیت بسزایی دارد.

قنبری ادامه داد: شرکت‌های دانش‌بنیان در خط مقدم میدان مبارزه با هجمه دشمنان در کسب‌وکار و اقتصاد کشور به حساب می‌آیند و نقش این حوزه در کشور می‌تواند تأثیرات مؤثری برای حکمرانی مطلوب‌تر در عرصه جهانی باشد.

وی تصریح کرد: شهرک‌های صنعتی استان سمنان از ظرفیت‌های مؤثری برای تحقق شعار سال برخوردار هستند و حضور مؤثر دانشگاه‌ها، مراکز علمی، پارک‌های علم و فناوری و مناطق ویژه اقتصادی در استان می‌تواند اشتغال‌آفرینی را در استان بیش از پیش تقویت بخشند و در واقع قلب تپنده اقتصاد معتبر، پیشرفته و قابل‌اعتماد برای منطقه و کشور باشد.

این استاد دانشگاه اضافه کرد: با اندکی تأمل و نگاه اجمالی به اقدامات سال گذشته و موفقیت‌هایی که با تلاش‌های شبانه‌روزی به دست آمده، استان سمنان به پیشرفت‌های چشمگیری دست پیدا کرده است.

قنبری کسب رتبه برتر کشوری در پرداخت تسهیلات رونق تولید به واحدهای تولیدی، کسب رتبه دوم کشوری در کاهش نرخ بیکاری در سال ۱۴۰۱ با ثبت پایین‌ترین نرخ بیکاری در طی ۹ سال گذشته و ابتکار تشکیل ستاد احیا و فعال‌سازی واحدهای راکد استان از مهم‌ترین تلاش‌های انجام‌شده است که در نتیجه آن بالغ بر ۸۰ واحد راکد تولیدی و صنعتی به چرخه تولید بازگشت.

وی کسب رتبه اول کشور در ارزیابی تعاونی‌های برتر ملی طی ۱۰ سال گذشته در سال ۱۴۰۱ و افزایش ۵۰ درصدی خرید گندم نسبت به سال گذشته در سال جاری به میزان بیش از ۶۴ هزار تن را از دیگر توفیقات کسب‌شده در سال گذشته عنوان کرد.

پایان پیام/74002/م/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1115977

مهمترین اخبار ایران و جهان: