دکترای تجارت الکترونیک و متخصص هوش مصنوعی گفت: خراسان جنوبی به عنوان یکی از استان های پیشتاز در کشور ضرورت آموزش هوش مصنوعی به منظور ارتقاء هوشمندسازی روابط عمومی و رسانه های استان را در در دستور کار خود قرار داده است.
به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، مرتضی شیخ زاده، دکترای تجارت الکترونیک و متخصص هوش مصنوعی امروز در اولین دوره تخصصی کاربرد هوش مصنوعی در روابط عمومی و رسانه، که به همت خبرگزاری ایسنای جهاددانشگاهی خراسان جنوبی و استانداری استان برگزار شد، به رسانههای گروهی اظهارداشت: در شرایطی که جهان پیش رو به خصوص فضای مجازی با بهره مندی از ابزارهای هوش مصنوعی در شرف تغیییراتی گسترده است، حرکت منسجم استان خراسان جنوبی در راستای فرهنگ سازی این تکنولوژی در حوزه رسانه و روابط عمومی، شایسته تغییر است.
وی گفت: اهمیت فضای مجازی امروز بر هیچ کس پوشیده نیست و پرداختن تخصصی به این موضوع و کسب مهارت در این راستا امروز به یک تکلیف شرعی بدل شده است.
شیخ زاده ضمن اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در خصوص اهمیت فضای مجازی، گفت: طبق فرموده مقام معظم رهبری «دشمن از طریق تولید و ترویج شبهات و همچنین تولید محتوای ضد عفت و حیا به دنبال انحراف جوانان مومن و سالم از اصل دین است» و امروز این اقدامات دشمن از طریق ابزارهای هوش مصنوعی و با مهندسی رسانهای با ساختار جنگ سرد هدایت و کنترل میشود.
سخنگوی سابق مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور، با اشاره به قابلیتهای ضروری برای یک پلتفرم هوش مصنوعی افزود: پاسخگویی، معنادهی، درک کردن، تجزیه تحلیل و یادگیری از جمله مهمترین قابلیتهاست. در واقع هوش مصنوعی میتواند به موقعیتهای از قبل تعریف نشده با اطلاعات بسیار بالا و براساس بانک دانش پاسخ دهد.
این متخصص هوش مصنوعی ادامه داد: با کمک هوش مصنوعی درک تمایزها و شباهتها و تجزیه و تحلیل اطلاعات و نتیجه گیری آسان تر بوده چرا که هوش مصنوعی به معنای توانمندی آموزش دیدن، آموختن و برقراری ارتباط دو طرفه با مخاطب سیستم است.
شیخ زاده با بیان اینکه هوش مصنوعی یکی از حوزههای پویا و در حال تکامل در علم کامپیوتر است و دستاوردهای بسیاری در این زمینه به دست آمده که در قلمروهای مختلف علمی و تکنولوژیک اثرگذار بودهاند، تصریح کرد: هوش مصنوعی در حوزههای پزشکی، بازی، خودروهای بدون راننده، پردازش زبان طبیعی، تجارت، آموزش، پژوهش در داروسازی، صنعت، امنیت، روابط عمومی و تولید محتوا، تحلیل احساسات، آموزش ماشینی، صوت و موسیقی، تصویربرداری و ویدیو و مواردی دیگر اثرگذار بوده و در سالهای آتی شاهد پیشرفت های شگرفی در این حوزه ها خواهیم بود.
وی بیان کرد: روابط عمومی هوشمند و نوین مفهومی است که به استفاده از فناوریها و ابزارهای مدرن به ویژه هوش مصنوعی و تجزیه و تحلیل دادهها در حوزه روابط عمومی اشاره دارد و در این رویکرد به جای استفاده سنتی و انجام فعالیتها به شیوه قدیمی، با استفاده از دادهها، الگوریتمها و مدلهای پیشرفته تصمیماتی دقیق تر و موثرتر اتخاذ میشود.
این متخصص هوش مصنوعی ادامه داد: مهم ترین وظایف روابط عمومی یک سازمان دولتی، شامل ارتباطات مطبوعاتی، اطلاع رسانی، برنامه ریزی کمپینها، مدیریت بحران، برگزاری رویدادها، ارتباط با مخاطبان، تقویت تصویر سازمان، ترویج فرهنگ سازمانی، آموزش کارکنان و نظارت و ارزیابی است.
شیخ زاده با بیان اینکه کسب اطلاعات، مسئولیتها و ارتباطات اجتماعی و تبلیغات از جمله کارکردهای روابط عمومی از نگاه جهانی است افزود: نقش هوش مصنوعی در حفاظت از دادههای روابط عمومی، تشخیص نفوذ، پیش بینی تهدیدات، کاهش خطای انسانی، امنیت فیزیکی و تعامل با سایر سیستمها نقشی چشمگیر است.
و ی ادامه داد: رصد و پایش محتوا در روابط عمومی هوشمند به استفاده از تکنولوژیها و ابزارهای هوش مصنوعی و یادگیری ماشین برای تجزیه و تحلیل و نظارت بر محتوای مرتبط با سازمان یا موضوع خاص در منابع مختلف از جمله رسانهها و شبکههای اجتماعی، وبلاگها و دیگر پلتفرمها اشاره دارد.
دکترای تجارت الکترونیک و متخصص هوش مصنوعی اضافه کرد: امکانات هوش مصنوعی در رصد و پایش محتوا شامل تشخیص الگوها، تحلیل احساسات، پاسخ سریع، شناسایی موضوعات مرتبط و پیش بینی گرایشها تعریف شده است.
شیخ زاده با اشاره به اینکه کاربرد هوش مصنوعی باعث افزایش ۸۴ درصدی بازدهی در شبکههای اجتماعی میشود، تصریح کرد: رسانههای اجتماعی و هوش مصنوعی دو پدیده نسبتا جدید هستند که در سالهای اخیر تاثیر زیادی بر زندگی روزمره مردم و کسب و کارها داشتهاند و ادغام هوش مصنوعی با رسانههای اجتماعی منجر به تحولات و پیشرفتهای جدیدی شده است.
وی بیان کرد: هوش مصنوعی میتواند به شناسایی نقاط ضعف و تهدیدات امنیتی در پلتفرمهای اجتماعی کمک کند و در نتیجه به ارتقای امنیت کاربراتبیین باید با ابزارهای نوین رسانه عملیاتی شود.
پایان پیام/۶۹۰۷۵