نیوز سیتی!
18 مرداد 1402 - 21:38

تشکیل ۶ کمیسیون تخصصی در اتاق بازرگانی قزوین جهت حل مشکلات فعالان اقتصادی

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی قزوین از تشکیل ۶ کمیسیون برای حل مشکلات فعالان اقتصادی استان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، مهدی عبدیان عصر امروز در نشست خبری با خبرنگاران استان قزوین که عصر امروز در سالن جلسات اتاق بازرگانی قزوین برگزار شد، اظهار کرد: در استان قزوین حدود ۳۶۰۰ واحد تولیدی دارای پروانه بهره‌برداری وجود دارد که  اگر ۵۰ درصد واحدها هم فعال باشند و با توجه به تعداد بسیار زیادی صنایع تبدیلی، کشاورزی، گلخانه‌ها معادن و... باید گفت تعداد کارت‌های بازرگانی فعال بسیار پایین است و حدود ۴۰۰ کارت در رشته‌های مختلف و ۲۵۰ کارت عضویت داریم که زیبنده استان نیست.

وی افزود: در شهرک صنعتی کاسپین کارت بازرگانی حدود ۷۶ واحد  در خارج از استان است و ۳۸ کار واحد، هم کارت و هم واحدشان در قزوین است یعنی تعداد زیادی از واحدها که بیش از ۹۰ درصد را شامل می‌شود در تهران و برخی کارت‌ها هم تجمیعی است.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی قزوین با اشاره به گردش مالی بسیار بالای برخی از واحدهای بزرگ در استان قزوین که کارت بازرگانی آن ها در خارج از استان صادر شده، تصریح کرد: اگر این واحد‌ها در استان دارای کارت باشند با افزایش ارزش افزوده می توان به اقتصاد استان به ویژه شهرداری‌ها کمک موثر کرد.

عبدیان اضافه کرد: اگر صنایع بزرگ استان دارای کارت فعال بازرگانی باشند، گردش حساب‌های آنها به استان منتقل می‌شود و پرداخت تسهیلات از سوی بانک‌ها افزایش می‌یابد که با مدیران شهرک‌های صنعتی استان رایزنی شده تا واحدهای مختلف را به سمت دریافت کارت بازرگانی فعال سوق دهیم.

وی از تشکیل ۶ کمیسیون برای حل مشکلات فعالین اقتصادی استان خبر داد و گفت: برای این کمیسیون‌ها ۷ نیروی ثابت به عنوان دبیر در نظر گرفته شده که شامل کمیسیون‌های صنعت و معدن، کشاورزی و صنایع تبدیلی، انرژی، دانش بنیان، گردشگری، گمرک و تجارت و حقوقی و قضایی می‌شود و تمام وقت پیگیر مسائل هستند. 

این مسوول با اشاره به آغاز جلسات شورای گفت وگو بعد از ۶ ماه توقف، گفت: ماهانه یک بار جلسات این شورا برگزار و هر دو ماه یک بار جلسات فوق العاده برای پیگیری مسائل و مشکلات فعالین اقتصادی برگزار می‌شود.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی قزوین با بیان اینکه مقرر شده بسیاری از اختیارات مجموعه های دولتی با توجه به بدنه کارشناسی که اتاق بازرگانی دارد، به این مجموعه واگذار شود، اذعان کرد: برای واحدهایی که به تملک بانک‌ها درآمده و نتوانستند فعالیت کنند مقرر شده سرمایه‌گذار جذب کنیم تا آن واحدها از این وضعیت خارج شده و رونق گیرند.

عبدیان ادامه داد: امسال به نسبت سال گذشته شاهد ۴۰۰ درصد برگشت ارزش افزوده اداره کل امور مالیاتی بودیم که موضوع ارزشمندی است.

وی اظهار کرد: در دوره‌های گذشته مسوولیت‌های اجتماعی به دلیل پولهایی که وجود داشت از اتاق پرداخت می‌شد اما در حال حاضر اتاق وضعیت خوبی ندارد و مانند دستگاه‌های دولتی پولی که می‌گیرند نمی‌تواند برای جای دیگر هزینه کند.

این مسوول با اشاره به معرفی شماره حساب در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان قزوین به واحدهای صنعتی و متمرکز شدن کمک های مسوولیت‌های اجتماعی تصریح کرد: طبق رایزنی های صورت گرفته مقرر شده مسوولیت‌ اجتماعی واحدهای تولیدی به صورت هماهنگ و منسجم با حضور نماینده دستگاه‌های ذی‌ربط که به لحاظ نظارتی و اجرایی ذینفع هستند، با تشکیل کمیته ای تجنیع شود که شامل نماینده استاندار، اتاق بازرگانی، سازمان صمت، شرکت شهرک‌های صنعتی، جهاد کشاورزی، نماینده دادستان، نماینده سپاه، سازمان بازرسی و سازمان اطلاعات می شود می شود و اگر بخواهیم برای جایی کمک شود با بررسی و هماهنگی اعضای این کمیته اجرایی شود.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی قزوین در پایان گفت: در زمینه مسوولیت اجتماعی نخستین موضوعی که در دستور کار قرار گرفته، نذر آب است که واحدها می‌توانند یا آب تهیه کنند و یا به شماره حساب تعریف شده پول واریز کنند تا آب خریداری شود توسط ستاد اربعین بین موکب‌ها بسته توزیع شود که پس از پایان کار، گزارش آن توسط رسانه‌ها اطلاع رسانی می‌شود.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1434777

مهمترین اخبار ایران و جهان: