نیوز سیتی!
12 شهریور 1402 - 18:12

فعالیت بزرگ‌ترین موکب مردمی در خرم‌آباد

خرم‌آباد - موکب امام خامنه‌ای با موقعیت استراتژیک جغرافیایی، به‌عنوان اولین و بزرگ‌ترین موکب کشور، به ارائه خدمات مختلف به زائران اربعین حسینی (ع) می‌پردازد.

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: موکب مردمی امام خامنه‌ای در هر شیفت با حضور ۲۰۰ نفر خادم درحال‌خدمت رسانی شبانه‌روزی به زائرین اربعین است.

این موکب به‌عنوان اولین و بزرگ‌ترین و مجهزترین موکب مردمی کشور از سال ۱۳۹۲ در ورودی شهر خرم‌آباد در ایام اربعین در زمینه پذیرایی، اسکان، خدمات مکانیکی و خودرویی، خدمات فرهنگی، درمانی و بهداشتی و پاسخ به سوالات شرعی فعالیت دارد.

موکب امام خامنه‌ای، موکبی ۱۰۰ درصد مردمی

کریم خورشیدوند مسئول موکب مردمی امام خامنه‌ای در سخنانی، اظهار داشت: از نظر موقعیت جغرافیایی و استراتژیک چون لرستان در مسیر بیش از ۶۵ درصد زوار اربعین قرار دارد به‌نوعی می‌شود، ما به‌عنوان دروازه اربعین و در مسیر ده‌ها کشور خارجی برای ورود به عتبات‌عالیات قرار داریم.

فعالیت بزرگ‌ترین موکب مردمی در خرم‌آباد

وی با بیان اینکه اکثر منازل روستاهای اطراف این موکب که در کیلومتر پنج جاده خرم‌آباد - بروجرد واقع شده‌اند به‌نوعی محل اسکان زائرین هستند، گفت: بیش از ۴۰۰ منزل مسکونی، مساجد و تکایای سطح شهر، حسینیه حبیب بن مظاهر، مسجدالنبی و دانشگاه آزاد اسلامی به‌عنوان محل اسکان ضمن ایجاد یک شبکه اعلام آمادگی کرده و بهتر است بگوییم که محل اسکان و پذیرایی به‌اندازه کل شهر خرم‌آباد است؛ چون من معتقدم درب‌خانه مردم به روی زائرین آقا امام حسین (ع) باز است و موکب ۱۰۰ درصد مردمی است.

وی با بیان اینکه در مباحث پشتیبانی و زیرساختی بعضی از مدیران دولتی مثل اداره برق، شرکت آبفا و شرکت گاز همکاری می‌کنند، گفت: امسال پیگیر هستیم که این موکب دائمی باشد و ساخت‌وسازهایی مثل آشپزخانه، انبار و سرویس‌های بهداشتی و … در حال احداث است که پیشرفت فیزیکی آنها بیش از ۹۰ درصد است.

موکب محل کنشگری کنشگران فعال و فرهنگی است

مسئول موکب مردمی امام خامنه‌ای، گفت: عموماً مخارج این موکب، خود مردم و خیرین هستند که تقبل کرده‌اند و اساس موکب یک کار فرهنگی است چرا که استراتژی و راهبرد نظام جمهوری اسلامی جریان اربعین است و طبق فرموده رهبر معظم انقلاب در مورد جامعه‌پردازی و تمدن نوین اسلامی، شبکه گسترده و همایش عظیم اربعین با شعار یا لثارات الحسین در حال شکل‌گیری است و این جریان به مهدویت و ظهور امام‌زمان (عج) ان‌شاءالله خواهد رسید.

خورشیدوند، افزود: حضرت آقا دستور پیاده‌روی اربعین را به این شکل و با این حجم که در طول سال‌های قبل هم بوده صادر و فرمانده میدان هم حاج‌قاسم سلیمانی بود و در واقع تمام مواکب به دستور ایشان و با مدیریت سردار دل‌ها برپا شد.

فعالیت بزرگ‌ترین موکب مردمی در خرم‌آباد

وی در خصوص فعالیت‌های فرهنگی، گفت: موکب محل کنشگری کنشگران فعال و فرهنگی است غرفه‌هایی هم معمولاً داریم که در آن هدایایی فرهنگی اهدا می‌شود که اخیراً غرفه کتاب، تجهیز و به بهره‌برداری رسیده است.

مسئول موکب مردمی امام خامنه‌ای، در خصوص زمان خدمات‌رسانی موکب اعظم، گفت: این موکب دارای حجم وسیعی است در واقع ما در اوایل دهه محرم کارهای زیرساختی را شروع و حدوداً ۱۸ روز قبل از اربعین، خدمات به زائرین پیاده آغاز می‌شود که در اوایل آمار کمی دارند و به‌مرور آمار روزانه اضافه می‌شود و تا سه، چهار روز قبل از اربعین اوج شلوغی است.

پذیرایی از یک میلیون و ۲۰۰ هزار زائر

وی با اشاره به اینکه به طور شناور ۲۰۰ نفر در هر شیفت در موکب مردمی امام خامنه‌ای خرم‌آباد کار می‌کنند، گفت: این موکب در سال گذشته تقریباً پذیرای یک میلیون و ۲۰۰ هزار زائر در سراسر دنیا بوده و خادمین به طور شبانه‌روزی به زائران خدمات ارائه می‌دهند.

خورشیدوند، تصریح کرد: ما در مسیر رفت زائرین هستیم و قاعدتاً تا یک روز قبل از اربعین خدمات ارائه می‌شود و روز اربعین یک مراسم جاماندگان برای خادمین و خیرینی که اینجا زحمت کشیده و خدمت‌رسانی کرده و توفیق شرکت در کنگره عظیم مراسم اربعین را نداشته‌اند، برگزار می‌شود.

فعالیت بزرگ‌ترین موکب مردمی در خرم‌آباد

وی عنوان کرد: برنامه‌هایی مثل تعزیه، مداحی به زبان‌های مختلف کاروان‌ها که از کشورهای خارجی و استان‌های متعدد می‌آیند و به شیوه و رسم خودشان عزاداری می‌کنند، مراسم زیارت عاشورا، نماز جماعت، توزیع بسته‌های فرهنگی و گاهی توزیع کتاب یا کتابچه‌هایی که بعضی از دستگاه‌ها می‌آورند، توسط فعالین فرهنگی در موکب اهدا می‌شود.

مسئول موکب مردمی امام خامنه‌ای، گفت: به‌خاطر موقعیت مناسبی که این موکب دارد زائرین قبل از اینکه وارد شهر خرم‌آباد شوند خدمات می‌گیرند و عموماً از مسیر کمربندی عبور کرده و این کار تردد زائرین را تسهیل و بیشتر وارد شهر نمی‌شوند.

خورشیدوند، از تمام مردم، خیرین و فعالین فرهنگی، مذهبی برای مشارکت و همراهی دعوت کرد و گفت: فضای لازم برای بروز و ظهور خلاقیت‌ها فراهم شده و افراد مختلفی با سلیقه‌های مختلف با شعار و هدف مشترک در این برنامه حضور دارند و ما تلاش می‌کنیم تا بتوانیم در آنجا کنگره عظیم اربعین رونق بیشتری پیدا کند.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1483533

مهمترین اخبار ایران و جهان: