نیوز سیتی!
17 مهر 1402 - 23:25

زارعی: مقاومت اسلامی هنوز برگ‌های برنده خود را رو نکرده است

کارشناس و تحلیلگر ارشد مسائل منطقه با اشاره به توانمندی‌های مقاومت اسلامی در مقابل رژیم صهیونیستی، گفت: مقاومت اسلامی برگ‌هایی در پشت پرده دارد که آن را رو نکرده و به صحنه و میدان نیاورده است.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس، سعدالله زارعی کارشناس و تحلیلگر ارشد مسائل غرب آسیا در گفت‌وگوی تلویزیونی با شبکه خبر سیما با اشاره به آغاز حملات رژیم صهیونیستی به غزه و بمباران این منطقه، گفت: در ابتدا باید پیروزی که مقاومت فلسطینی به دست آورده را تبریک عرض کنم. این پیروزی صحنه معادله را به نفع فلسطین و جبهه مقاومت تغییر داده است. آنچه اکنون شاهد هستیم حملات کور به مناطقی است که مملو از جمعیت و مردم هست و در واقع یک اقدام صرفاً جنایتکارانه محسوب می‌شود نه یک اقدام در میدان که ارتش اسرائیل در مواجهه با رزمندگان و نیروهای نظامی انجام بدهد.

وی افزود: این یک وضعیت تکراری است که اسرائیل در حال انجام آن است یعنی بمباران‌ها به هیچ وجه یک ابتکار عمل نیست. به این دلیل که این اقدام به دفعات در همین منطقه از غزه تکرار شده یعنی شاید صدها بار این منطقه مورد تهاجم جنگنده‌های رژیم صهیونیستی بوده است.

حمله به غزه یک کار مهم نظامی و توأم با ابتکار محسوب نمی‌شود

زارعی با اشاره به وضعیت منطقه غزه و عدم وجود پدافند هوایی در این شهر، تصریح کرد: از طرف دیگر غزه از نظر دفاع هوایی یک شهر و یک منطقه بی‌دفاع است و از این جهت حمله به یک منطقه بی دفاع یک کار مهم نظامی و توأم با ابتکار محسوب نمی‌شود. این نکته را هم باید در نظر گرفت که در واقع رژیم صهیونیستی با بخت خود بازی می‌کند به این خاطر که هجمه سنگین به منطقه غزه می‌تواند دامنه جبهه را گسترش دهد.

وی ادامه داد: اقدامی که طی دیروز و امروز از سوی جبهه شمال علیه مناطق اسرائیلی از سوی حزب الله لبنان انجام شد که توام بود با اعلام مسئولیت از سوی حزب الله می‌تواند صحنه درگیری را به سمت مناطق شمالی بکشاند و همین‌طور وضعیتی که جنبش انقلابی حماس در محیط پیرامونی باریکه غزه انجام داده به این معناست که می‌تواند این درگیری را گسترش دهد و با توسعه میدان درگیری، ارتش اسرائیل را مستاصل کند.

تشریح علائم شکست سنگین دستگاه‌های امنیتی و ارتش رژیم صهیونیستی

کارشناس و تحلیلگر ارشد مسائل منطقه، خاطرنشان کرد: ارتش اسرائیل هم آبرویش در جریان این تهاجم عظیم طوفان الاقصی از دست رفته و هم اینکه همه موجودیت او در معرض آسیب قرار گرفته است. ارتش و سیستم امنیتی که در یک باریکه ۳۶۰ کیلومتر مربعی نتواند دشمن خود را به درستی شناسایی کند و تحلیل صحیح از قدرت دشمن نداشته باشد و همچنین، نتواند منافذ ورودی این مقاومت را پیش بینی کند و برای آن طراحی کند و از طرف دیگر در حالی که در محیط اطراف غزه طی ۲۰ سال گذشته بارها در معرض موشک باران مقاومت قرار داشته، نتواند یک سد دفاعی در آن منطقه ایجاد کند و هوشیاری مناسبی پدید آورد؛ همه این موارد، علامت‌های شکست سنگین رژیم صهیونیستی و ارتش و دستگاه امنیتی آن است که با بمباران شهرها و کشتار زنان و کودکان آبروی اسرائیل باز نمی‌گردد و فقط اسرائیل را در معرض خطرات بیشتری قرار می‌دهد.

وی ادامه داد: این تهاجم می‌تواند کرانه باختری جبهه شمال را فعال کند و اسرائیل در حال بازی کردن با بخت خود است. این صحنه می‌تواند با ورود ابتکارات جدید از سوی مقاومت چه در خود فلسطین و چه در محیط پیرامونی فلسطین، صحنه را کاملاً در دست بگیرند و حیات اسرائیل را به طور اساسی تهدید کنند.

رژیم صهیونیستی هیچ عاملی غیر از کشتار نمی‌شناسد

زارعی با بیان اینکه رژیم صهیونیستی بر اساس خصلت و تاریخ خود چیزی برای کنترل طرف مقابل غیر از کشتار نمی‌شناسد، تصریح کرد: در حالی که اگر کشتار یک نسخه شفابخش برای اسرائیل بود بایستی این نسخه شفابخش پس از ۷۵ سال جنایاتی که اسرائیل به طور متوالی علیه هم فلسطینی‌ها و هم ملت‌های منطقه انجام داده بایستی فایده می‌کرد.

وی افزود: هنگامی که اسرائیل در حال تکرار همان شیوه‌های گذشته است به این معناست که دست او خالی است و ابتکار عملی برای کنترل صحنه ندارد.

مقاومت اسلامی هنوز برگ‌های برنده خود را به میدان نیاورده است

کارشناس و تحلیلگر ارشد مسائل منطقه در تحلیل وضعیت و شرایطی که رژیم صهیونیستی با آن روبروست، خاطرنشان کرد: در این صحنه ما دو وضعیت متفاوت را شاهد هستیم. یک وضعیت از سوی صهیونیست‌هاست، آن‌ها هم اکنون در حال اجرای همان کاری هستند که ۷۵ سال است آن را انجام داده‌اند و همان کاری که در این ۲۰ سال علیه غزه انجام داده‌اند؛ یعنی کشتار و جنایت کور در این منطقه که چیزی است که از اسرائیل برمی‌آید و به هیچ وجه ابتکار محسوب نمی‌شود.

وی ادامه داد: طرف مقابل (مقاومت اسلامی) برگ‌هایی در پشت پرده دارد که آن را رو نکرده و به صحنه و میدان نیاورده است. یکی از آن‌ها کرانه باختری است که سه میلیون جمعیت فلسطینی در آن حضور دارد که بخش قابل توجهی از آن مسلح شده و منتظر دستور از سوی فرماندهان مقاومت هستند که به صحنه بیایند. اگر این جمعیت به صحنه بیایند یک وضعیت وخیمی برای اسرائیل رقم می‌زنند.

احتمال تشکیل اتاق جنگ مشترک گروه‌های مقاومت

زارعی گفت: از طرف دیگر، یک برگ دیگری که هنوز به طور اساسی استفاده نشده، تشکیل اتاق جنگ مشترک گروه‌های مقاومت اعم از مقاومت فلسطینی، لبنانی، سوریه‌ای، یمنی و امثال این‌هاست که می‌تواند در صورت تداوم جنایت اسرائیل وارد صحنه نبرد بشوند و قطعاً هم این گروه‌ها خاموش نمی‌نشینند. کما اینکه معاون آقای سید حسن نصرالله رسماً اعلام کرد که ما در این درگیری بی‌طرف نیستیم و اگر اسرائیل بخواهد جنایت خود را ادامه دهد ما دست به اقدام خواهیم زد.

وی افزود: این دو برگ برنده در دست مقاومت است. البته غیر از این دو مورد یک برگ برنده دیگر نیز وجود دارد که جهان اسلام و جهان عرب و منطقه به طور اساسی به میزانی که اسرائیل جنایت کند انگیزه پیدا خواهند کرد که به نفع فلسطین وارد میدان و عمل شوند. یعنی نقطه خلأهایی که ممکن است از سوی مقاومت فلسطینی وجود داشته باشد توسط آن‌ها پر شود.

رژیم صهیونیستی ابتکار جدیدی در اختیار ندارد

این کارشناس و تحلیلگر ارشد مسائل منطقه با بیان اینکه رژیم صهیونیستی در حالی که ابتکار جدیدی در اختیار ندارد در حال بازی کردن با بخت خود است و این می‌تواند برای اسرائیل شرایط را از این هم وخیم‌تر کند، تاکید کرد: آبرویی که از اسرائیل با کشته شدن بیش از ۸۰۰، ۹۰۰ نفر و احتمال افزایش رقم تا بالای یک هزار نفر نیز وجود دارد، از این جهت که بخش قابل توجهی از نیروهای نظامی اسرائیل یعنی بیش از ۱۰۰ نفر از آن‌ها به اسارت درآمده‌اند به تعبیر خودشان بیش از ۲۵۰۰ نفر زخمی داده‌اند که نشان دهنده این است که اسرائیل در وضعیت عجز و ناتوانی قرار دارد.

وی ادامه داد: در عین حال، جنایات هوایی و وجود هواپیماهای بمب افکن که در اختیار رژیم جنایتکار قرار دارد و دست فلسطین از این حیث خالی است، صهیونیست‌ها می‌توانند با استفاده از هواپیماهای خود همچون گذشته می‌توانند مناطق را بمباران کنند. اما اینکه آیا بمباران‌ها معادله را به نفع رژیم صهیونیستی تغییر می‌دهد، جای سوال دارد. تجربه فلسطینی‌ها و ما به خصوص در ۲۰ سال گذشته که بارها جنگ‌های مختلفی بین طرف فلسطینی و رژیم صهیونیستی رخ داده، نشان دهنده این است که این اقدامات نمی‌تواند چیزی را به نفع اسرائیل تغییر دهد.

بی‌تفاوتی صهیونیست‌ها نسبت به اسرای خود یک بلوف نظامی است

زارعی در پاسخ به این سوال که چرا رژیم صهیونیستی نسبت به اسرای خود که در اسارت گروه‌های فلسطینی هستند، بی‌تفاوت است، تصریح کرد: اطمینان دارم که این یک بلوف نظامی است که ارتش اسرائیل در حال طرح آن است. آن‌ها نمی‌توانند نسبت به جان نظامیان خود و یا بقیه عناصر شهروند غاصب که در اینجا حضور دارند و عدد آنها حتماً بیش از ۲۰۰  است نمی‌توانند بی‌تفاوت باشند.

وی با بیان اینکه اسرائیلی‌ها می‌گویند ما نسبت به اسرای خود بی‌تفاوت هستیم برای این است که می‌خواهند این برگ برنده را کم اهمیت معرفی کنند، افزود: در حالی که این برگ برنده بسیار با اهمیت است. اسرائیلی‌هایی که برای به دست آوردن یک جنازه از یهودی‌ها خود را به آب و آتش زدند، چگونه می‌توانند نسبت به جان صدها نفر از نیروهای نظامی و غیرنظامی خود که در اینجا بی‌تفاوت باشند به همین دلیل معلوم است که این فقط یک بلوف است.

بمباران غزه نمی‌تواند به صورت بی‌انتها ادامه پیدا کند

این کارشناس و تحلیلگر ارشد مسائل منطقه در واکنش به بمباران غزه توسط رژیم صهیونیستی که امروز شدت گرفته است، تصریح کرد: بمباران غزه هم نمی‌تواند به صورت بی‌انتها ادامه پیدا کند بالاخره بمباران یک منطقه را به مدت یک، دو روز می‌توان انجام داد و بعد باید متوقف شود. غزه باز هم از این بمباران‌ها مجدداً سر بلند می‌کند و به حیات خود ادامه خواهد داد.

وی افزود: فکر نمی‌کنم این ادعایی که ارتش اسرائیل مطرح کرده یک ادعای واقعی باشد و آن‌ها به طور واقعی نسبت به جان و سرنوشت اسرای اسرائیلی بی‌تفاوت باشند.

استفاده اسرائیل از فسفر سفید مسبوق به سابقه است

زارعی در پاسخ به سوالی در خصوص استفاده رژیم صهیونیستی از بمب‌های ممنوعه فسفر سفید، عنوان کرد: در واقع، اصل این بمباران‌ها نیز عملاً ممنوع است.  چرا که در هیچ کنوانسیون بین المللی و عرف نظامی در جهان نیامده است که یک ارتش می‌تواند مناطق مسکونی را بمباران کند. در اصل بمباران مناطق مسکونی ولو به وسیله تسلیحات متعارف یک امر ممنوعه است.

وی افزود: اما اینکه اسرائیلی‌ها از فسفر سفید یا تجهیزات و تسلیحاتی شبیه به این در این حملات استفاده می‌کنند در گذشته نیز مسبوق به سابقه است. به طور مثال، در جنگ ۲۲ روزه سازمان ملل یک کمیته در این خصوص تشکیل داد و در گزارش این کمیته تصریح کرد که اسرائیل در جنگ ۲۲ روزه از این تجهیزات ممنوعه علیه ساکنان عادی فلسطین یعنی شهروندان مدنی استفاده کرده است. البته در جنگ‌های دیگر نیز این موضوع وجود داشته است.

چرایی استفاده اسرائیل از فسفر سفید علیه مقاومت اسلامی

کارشناس و تحلیلگر ارشد مسائل منطقه با بیان اینکه استفاده از فسفر سفید بتواند تاثیر عمده‌ای بر جای بگذارد به نظرم بیشتر در خدمت عملیات روانی است، خاطرنشان کرد: همچنین این کار برای خالی کردن دل افرادی که در غزه در حال مقاومت هستند و یا خالی‌کردن دل رزمنده‌ای که در شهرک‌های اطراف غزه در همین هفت شهر و شهرکی که مقاومت به تصرف درآورده، پنجه در پنجه نظامیان اسرائیلی می‌جنگند، است تا این رزمنده‌ها را از بابت خانواده‌های خود نگران کند و مقاومت آن‌ها را تضعیف کند.

وی ادامه داد: هم در یک سطحی از این نوع تجهیزات استفاده می‌کند و هم خود رژیم در توسعه این خبر که از فسفر سفید استفاده می‌شود، نقش دارد. یعنی اساساً یک استراتژی شناخته شده اسرائیل همیشه این بوده است که از طریق وحشت آفرینی تلاش می‌کرده است تا طرف مقابل خود را به تسلیم بکشاند.

اسرائیلی‌ها با آتش‌بازی به نوعی سعی در قدرت‌نمایی دارند

زارعی با بیان اینکه به نظرم استفاده از بمب فسفر سفید بیش از آنچه در صحنه عمل تاثیر داشته باشد یک اقدام روانی است، تصریح کرد: اسرائیلی‌ها از این تجهیزات ممنوعه استفاده کردند و اکنون هم با آتش‌بازی به نوعی سعی در قدرت‌نمایی دارند. اما منتظر باشید که به زودی بارانی از موشک‌ها و راکت‌ها از همین مناطقی که تحت فشار صهیونیست‌ها قرار دارد و توسط آن‌ها به آتش کشیده می‌شود از همین مناطق به سوی مناطق رژیم صهیونیستی شلیک خواهد شد.

وی افزود: همچنین، ما در صحنه‌های دیگر نیز شاهد واکنش‌هایی خواهیم بود.

کور بودن حملات صهیونیست‌ها به غزه

این کارشناس و تحلیلگر ارشد مسائل منطقه،‌ تاکید کرد: این موضوع نشان دهنده کور بودن حملات صهیونیست‌ها به غزه است. یعنی اسرائیلی‌ها به غزه حمله می‌کنند اما شلیک موشک‌ها به سوی مناطق اشغالی ادامه پیدا می‌کند.

وی ادامه داد: چنین موضوعی نشان دهنده این است که حملات اسرائیل متوجه ساخت‌های مقاومت نیست. البته اگر آن‌ها بتوانند زیرساختی را شناسایی کنند حتماً آن را مورد حمله قرار می‌دهند ولی اینکه مناطقی را به آتش می‌کشند و در کنار آن شاهد شلیک موشک هستیم، نشان‌دهنده کور بودن حملات اسرائیلی‌ها و عدم توان برای تحت تاثیر قرار دادن جریان شلیک موشک‌های مقاومت است.

طرح برخی اخبار جهت حمایت از صهیونیست‌ها برای تضعیف روحیه فلسطینی‌هاست

زارعی در پاسخ به این سوال که حامیان رژیم صهیونیستی موضوع حمایت از این رژیم را با تامین تسلیحات و یا استفاده از ناوهواپیمابر مطرح کرده‌اند، تصریح کرد: در اینجا دو مسئله وجود دارد که اهمیت دارد. یک مسئله این است که آیا اکنون مسئله و مشکل صهیونیست‌ها این است که تجهیزات نظامی کمی در اختیار دارند یا از حیث جنگ افزار دست فلسطینی برتر از دست اسرائیلی است!؟ در حالی که این‌گونه نیست و همه می‌دانند که رژیم صهیونیستی هزار برابر مقاومت فلسطین آن‌ها تسلیحات دارند.

وی افزود: تسلیحاتی که همچون جنگنده‌ها در اختیار اسرائیلی‌ها قرار دارد مانند آن حتی یک عدد از آن‌ها در اختیار فلسطینی‌ها نیست. بنابراین؛ اصلاً مسئله کمبود سلاح مطرح نیست اینکه حامیان اسرائیل بحث سلاح و یا حرکت ناو را مطرح می‌کنند جهت تضعیف روحیه فلسطینی‌هاست. مثلاً اینکه فلسطینی‌ها در ۱۳ شهرک صهیونیست‌ها نفوذ صورت کردند که ۷ شهرک به تصرف کامل فلسطینی‌ها درآمده آیا ضعف اسرائیلی‌ها این بوده که اسلحه در اختیار نداشته‌اند!؟ بنابراین؛ موضوع سلاح یک عملیات روانی است.

دو شقه‌شدن جهان در جنگ‌های اسرائیلی و طرف فلسطینی برای اولین بار

کارشناس و تحلیلگر ارشد مسائل منطقه در تشریح شرایط میدانی درخصوص مقاومت فلسطین مقابل صهیونیست‌ها، تاکید کرد: موضوع دوم که بسیار اهمیت دارد و باید به آن توجه کنیم، این است که برای اولین بار در جنگ‌های اسرائیلی و طرف فلسطینی و غیر فلسطینی شاهد دو شقه شدن جهان هستیم. یعنی از یک طرف دولت‌های اروپایی، آمریکا و معدودی از دولت‌های آسیایی مرتبط با آن‌ها همچون هند در یک سوی قضیه قرار دارند در حالی که بقیه جهان در یک سوی دیگر هستند.

وی ادامه داد: اکنون کشورهای عربی در برابر حملات رژیم صهیونیستی یک موضع واحد دارند و به نوعی در تایید مقاومت هستند. چین و روسیه در تایید مقاومت و به نوعی در کنار آن هستند و کشورهای آمریکای لاتین نیز چنین موضعی دارند.

عدم استقبال صهیونیست‌ها از گشایش جبهه‌های جدید در برابر خود

زارعی در پاسخ به این سوال که ساعات و روزهای پیش رو را چگونه پیش‌بینی می‌کند، خاطرنشان کرد: پیش بینی من این است که رژیم صهیونیستی تا حدی که بتواند به بمباران این منطقه از غزه ادامه می‌دهد. در عین حال این نکته را در گوشه ذهن خود دارد که این عملیات اگر بیش از حد توسعه پیدا کند منجر به بازشدن جبهه‌های دیگری خواهد شد. این موضوع و مسئله‌ای نیست که رژیم صهیونیستی بتواند از آن استقبال کند. بنابراین، هنگامی که شما می‌گویید حزب الله لبنان قرار است بیانیه‌ای صادر کند یعنی طرف مقابل یعنی مقاومت اسلامی در تدارک یک میدان جدید است.

وی در پایان افزود: شرایط مذکور نشان دهنده آن است که اسرائیل علی‌رغم ژستی که با این آتش بازی گرفته با محدودیت‌ها و شرایطی مواجه است. اطمینان دارم که اسرائیل ناچار است در اینجا آتش بازی را متوقف کند و مسلماً اسرائیلی‌ها برای اینکه بتوانند از شرایط عبور کنند، ناچار هستند به گفت‌وگو روی بیاورند.
اسرائیل باید در شرایطی به گفت‌وگو تن در بدهد که در داخل منطقه غزه صدها تن اسیر در دست مقاومت فلسطین دارند در واقع شکستی را تجربه کرده‌اند که قابل جبران نیست. بنابراین؛ گمان نمی‌کنم که اسرائیل بتواند این آتش بازی را بیش از چند روز در این منطقه ادامه دهد.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1533233

مهمترین اخبار ایران و جهان: