نیوز سیتی!
15 فروردین 1402 - 10:03

آبیاری نوین سطح اراضی آبی گلستان را تا ۳۰ درصد افزایش می دهد

گرگان- مدیرعامل آب منطقه ای گلستان گفت: با روش سنتی آبیاری با میزان آب موجود ۲۹۰ هزار هکتار از اراضی گلستان آبیاری شده اما با استفاده از روش های نوین ۹۰ هزار هکتار به این ظرفیت اضافه می شود.

به گزارش خبرنگار مهر، سیدمحسن حسینی صبح سه شنبه در گفتگو با خبرنگاران اظهارکرد: برآورد تأمین آب مورد نیاز گلستان در افق سال ۱۴۰۴ در بخش های مختلف شرب، بهداشت، صنعت و گردشگری و کشاورزی و غیره حدود ۶.۵ میلیارد مترمکعب است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گلستان افزود: پتانسیل آب استان حدود ۲.۵ میلیارد مترمکعب بوده و به نظر می رسد این میزان با توجه به دوره های خشکسالی و افزایش دمای استان، دارای سیر کاهشی است و حداقل کمبود آب استان به حدود چهار میلیارد مترمکعب بالغ می شود.

حسینی با بیان اینکه ۹۰ درصد آب استان در بخش زراعت مصرف می شود لذا باید برنامه ریزی دقیقی در راستای مدیریت مصرف انجام شود، اضافه کرد: افزایش راندمان آبیاری، استفاده از روش های نوین و کم آبیاری از جمله مهم ترین راهکارهای صرفه جویی منابع آب در بخش کشاورزی است.

وی ادامه داد: استفاده از روش های آبیاری تحت فشار و روش های آبیاری کم فشار، علاوه بر آنکه موجب صرفه جویی در مصرف آب می شود، به دلایل مختلف از جمله افزایش یکنواختی توزیع آب در سطح مزرعه، عدم حمل بذر گیاهان هرز و غیره موجب افزایش متوسط عملکرد محصول تا حدود ۳۰ درصد می شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گلستان افزود: روش های کم آبیاری هم از راه هایی است که در مصرف آب صرفه جویی شده ولی همزمان میزان محصول هم کاهش می یابد.

حسینی توضیح داد که مقدار کاهش مصرف آب بسیار بیشتر از مقدار کاهش محصول بوده و با استفاده از این روش، تولید واحد محصول نسبت به مصرف واحد آب افزایش می یابد و با استفاده از آب صرفه جویی شده می توان سطوح بیشتری را آبیاری کرد.

وی اضافه کرد: از میزان ۲.۵ میلیارد مترمکعب پتانسیل آب استان، میزان حدود دو میلیارد مترمکعب به بخش کشاورزی اختصاص یافته و با مدل آبیاری فعلی، می توان با این مقدار، حدود ۲۵۰ تا ۲۹۰ هزار هکتار را آبیاری کرد اما با استفاده از روش های آبیاری تحت فشار حدود ۹۰ هزار هکتار به سطح آبیاری شده استان افزود و آن را به حدود ۳۸۰ هزار هکتار می رساند.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1126354

مهمترین اخبار ایران و جهان: