نیوز سیتی!
28 دی 1402 - 13:19

ذخیره ۱۶۰ میلیون مترمکعبی آب در سد سفیدرود

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گیلان با اشاره به کاهش آب ورودی به رودخانه‌های استان در سال جاری گفت: علیرغم کاهش ۴۰ درصدی ورودی آب به رودخانه‌های گیلان به دلیل کاهش بارش‌ها، ذخیره آب سد سفید رود در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ثابت مانده و ۱۶۰ میلیون مترمکعب است.

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، وحید خرمی مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گیلان ظهر امروز در گفت‌وگوی رادیویی با سیمای مرکز گیلان با اشاره به کاهش آب ورودی به رودخانه‌های استان در سال جاری اظهار کرد: با وجود کاهش ۴۰ درصدی ورودی آب به رودخانه‌های گیلان به دلیل کاهش بارش‌ها، ذخیره آب سد سفید رود در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ثابت مانده و ۱۶۰ میلیون مترمکعب است.

وی از کاهش ۶۰ درصدی ذخیره سد آب سفیدرود خبر داد و گفت: در وضعیت مطلوب، ذخیره سد سفیدرود در چنین ایامی از سال به ۵۰۰ میلیون مترمکعب می‌رسید.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گیلان با بیان اینکه آب کشاورزی ۷۰ درصد شالیزار‌های استان از ذخیره آب سد سفیدرود تامین می‌شود، افزود: استان گیلان ۲۳۸ هزار هکتار شالیزار دارد که ۱۷۲ هزار هکتار از این شالیزار‌ها آبخور سد سفیدرود هستند و بقیه به صورت سنتی از نهرها، نزولات جوی و آب رودخانه‌ها و چاه‌ها آبیاری می‌شوند.

خرمی یکی از نگرانی‌های کشاورزان را در سال‌های اخیر را کم آبی و مشکلات حوضه آبریز سد سفیدرود دانست و بیان کرد: میزان آبگیری سد‌های بالادست سفیدرود کاهش یافته ولی حق‌آبه و تعادل در آبگیری حوضه آبریز سد به‌طور روزانه پایش می‌شود.

وی با تاکید بر لزوم توجه به آب‌بندان‌ها در تامین آب زراعی اراضی کشاورزی در گیلان گفت: سال گذشته۲۵۰ هکتار و امسال نیز ۳۰۰ هکتار از آب بندان‌های گیلان از محل اعتبارات جهاد کشاورزی و تبصره ۸ قانون بودجه لایروبی شد.

پایان پیام/۸۴۰۰۸

منبع: فارس
شناسه خبر: 1641854

مهمترین اخبار ایران و جهان: