نیوز سیتی!
15 بهمن 1402 - 19:25

سر نخواستن شهردار دعواست؛ اهواز تشنه یک مدیریت تمام عیار

مردم اهواز؛ این شهر زخم خورده از سوء مدیریت‌ها، جور نبود یک مدیریت تمام عیار را می‌کشند. در بازی مذمومی که برخی از اعضای شورای شهر اهواز راه انداخته‌اند فقط مردم متضرر می‌شوند.

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، با روی کار آمدن شورای ششم بحث انتخاب شهردار داغ شد، اگرچه به ظاهر گزینه‌ها روی میز بود ولی انتخاب شهردار پشت درهای بسته رقم خورد. 

اهواز با وجود صدها جوان مستعد و کارآمد، ناچار به پذیرش یک شهردار غیربومی شد. به قول باباطاهر «اگر دردم یکی بودی چه بودی»، فقط غیربومی بودن شهردار نبود که صدای اعتراض فعالان و دلسوزان اهواز را بلند کرد بلکه رزومه ضعیف رضا امینی از خام بودن و ناکارآمد بودنش برای اهواز به عنوان شهردار یکی از مهمترین کلانشهرهای کشور خبر می‌داد. 

اهواز کلانشهری مملو از مشکلات ریز و درشت است؛ وجود اقوام مختلف و آثار عقب‌ماندگی از دوران جنگ تحمیلی و حتی گرمای شدید و طاقت‌فرسای این کلانشهر پازلی را می‌سازند که درست چیدنش فقط از عهده افراد حرفه‌ای، شایسته و آشنا به شهر برمی‌آید. 

سوابق شهردارهای کلانشهرهای مختلف را که بررسی کنیم غالبا به یک موضوع می‌رسیم؛ آشنایی آنها با شهری که سکان هدایتش را برعهده دارند اما در اهواز چنین نیست؛ امینی در اهواز چنان احساس غریبی می‌کرد که شرط گذاشته بود «50 نفر را با خود از اصفهان یا هرجایی می‌آورم». 

امینی شرطش را اجرایی کرد اما نه آنگونه که به نفع اهواز باشد؛ او چند تن از دوستانش را به اهواز آورد و معاونت‌های شهرداری را به آنها حبه کرد. افرادی که از تجربه و تخصص کافی برخوردار نبودند.  

باران اعتبارت 

در دو سالی که امینی شهردار اهواز شده شهرداری با وجود بارانی از اعتبارات که پیش از این سابقه نداشته همچنان نتوانسته رضایت مردم را جلب کند چرا که مردم تغیرات چشمگیر و قابل اعتنایی در سطح شهر نمی‌بینند. صدها میلیارد تومان از عوارض آلایندگی به شهرداری اهواز پرداخت شده اما شهر همچنان اندر خم یک کوچه سر سبز مانده است. 

بعد از اعتراضات فراوان بلاخره در یکی دو ماه اخیر بحث برکناری امینی صورت جلسه شورای شهر اهواز شد ولی در این راه 6 عضو موافق شهردار(عادل شیشه‌گری، حجت‌الله زارع‌زاده، حمید دغاغله، محمدحسین ملایی زمانی، سیاوش محمودی و علی‌مدد هاشم‌پور) با غیبت و عدم حضور در جلسه و به قولی آبستراکسیون، جلسات شورا را از رسمیت می‌انداختند و شهر را در هوا نگه می‌داشتند. 

سوم بهمن ماه سرانجام جلسه شورای شهر اهواز با همان صورت‌جلسه هولناک برای امینی تشکیل شد. جلسه‌ای که بر اساس نامه رئیس شورا قرار بود با حضور فرماندار تشکیل شود اما فرمانداری در حرکتی عجیب حضورش در جلسه را تکذیب کرد و در جلسه حاضر نشد، حضوری که باید در همان روزهای اول به وقوع می‌پیوست تا از کارشکنی اقلیت حامی شهردار در شورای شهر جلوگیری می‌شد. 

بعد از چندین جلسه فرصت‌سوزی، بلاخره همه اعضا در جلسه شورای شهر اهواز حضور یافتند اما در حرکتی قابل تامل بحث برکناری امینی و انتخاب سرپرست جدید برای شهرداری اهواز که از دستورات جلسه بود را به جلسه بعدی شورا موکول کردند. 

سید محمدعلی پورموسوی رئیس شورای شهر اهواز در اینباره گفته است: «موضوع عدم احراز صللاحیت شهردار در دستور کار جلسه بود اما با توجه به اینکه موضوع چالشی بود و ممکن بود همه وقت این جلسه را به خود اختصاص دهد، در اولین جلسه بعدی این موضوع مطرح و نظرات اصلاحی و موضوعات دیگر بررسی می‌شوند». 

اما سیاوش محمودی عضو حامی امینی در شورای شهر اهواز چنین گفته است: «روز گذشته بنده و چند نفر از دوستان اعضای شورا با دیگر اعضا جلسه‌ای در فرمانداری و با حضور فرماندار و دادستان داشتیم. بنابراین با توجه به اینکه در چنین مواردی فرماندار می‌تواند ورود کند و به استناد جلسه شورای تامین اهواز و با توجه به اینکه قرار بود بحث طرح برکناری شهردار و انتخاب سرپرست شهرداری اهواز در این جلسه مطرح نشود، در این جلسه شرکت کردیم تا مسائل و لوایح شهرداری و کارهای شهر عقب نیفتد. جلسه شورای شهر اهواز برگزار شد و با توجه به فضای پایان سال و شرایط اهواز، اعضای شورای تأمین اهواز نکاتی را مطرح کردند و گفتند باید جلسات شورای شهر طبق روال عادی برگزار شوند و ما تمکین کردیم». 

باز هم همان آش و همان کاسه! 

نهم بهمن ماه جلسه شورای شهر اهواز که قرار بود با موضوع برکناری شهردار برگزار شود، برای دهمین بار به علت به حد نصاب نرسیدن تعداد اعضای حاضر در صحن، لغو شد؛ عادل شیشه‌گری، حجت‌الله زارع‌زاده، حمید دغاغله، محمدحسین ملایی زمانی، سیاوش محمودی و علی‌مدد هاشم‌پور دوباره با آبستراکسیون جلسات را از رسمیت انداختند. گویا تمکین از دستورات شورای تامین اهواز تا زمانی انجام می‌شود که دلشان بخواهد و به نفعشان باشد. 

آیا شورا منحل می‌شود؟ 

حسینی محراب استاندار خوزستان در جمع رسانه‌ها درباره مسائل این روزهای شورای شهر اهواز گفته است: «شورای تامین شهرستان و فرماندار به شورا و شهرداری تذکر دادند که مسائل فی مابین تا پایان سال با‌ توجه به بحث انتخابات و ایام دهه فجر همچنین تعیین تکلیف بودجه شهرداری باید حل شود. وزارت کشور زمانی که متوجه مسائل و مشکلات مابین شهرداری و شورای شهر شد برای تخصیص بودجه دست نگه داشته است بنده هم  شخصی و هم از طریق رسانه به اعضای شورا گفتم برای اینکه شهر و بودجه عمرانی دچار مشکل نشود سه ماه آخر سال کنار هم باشند». 

وی همچنین گفته است: « چنانچه تمام مسیرهای قانونی مربوط به اختلاف بین شورا وشهرداری طی شده باشد هیئت تطبیق ورود کرده و تصمیم به انحلال شورا می‌گیرد». 

مردم اهواز؛ این شهر زخم خورده از سوء مدیریت‌ها، جور نبود یک مدیریت تمام عیار را می‌کشند. در بازی مذمومی که برخی از اعضای شورای شهر اهواز راه انداخته‌اند فقط مردم متضرر می‌شوند. به نظر می‌رسد باید یک سوزن به شورای شهر و یک جوالدوز به بازرسی خوزستان و فرمانداری اهواز زد تا از خواب غفلت بیدار شوند تا بیش از این حق و حقوق هزاران اهوازی ضایع نشود. 

انتهای پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1660654

مهمترین اخبار ایران و جهان: