نیوز سیتی!
05 آذر 1402 - 12:10

راهبرد آمریکا در قبال جنگ غزه چیست؟

در حالی که بسیاری از کشورهای اروپایی و حتی فرانسه و انگلیس به عنوان کشورهای نزدیک به رژیم صهیونیستی، در روزهای گذشته به‌صراحت از دائمی شدن آتش‌بس در غزه حمایت کردند اما موضع متفاوت رئیس‌جمهور آمریکا در این باره مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفته است.

فارس پلاس؛ دیگر رسانه‌ها: جوبایدن روز گذشته در سخنرانی خود درباره توافق تبادل اسرا از پاسخ به یک پرسش مبنی بر اینکه آیا به نظر او اسرائیل باید آتش‌بس موقت را تمدید کند، طفره رفته و گفت: «آزادی گروگان‌ها تنها آغاز ماجراست». 

این رفتار بایدن با گزارش‌هایی که از رایزنی‌های او در کاخ سفید با مشاورانش لو رفته و نشان می‌دهند او به اسرائیل برای ادامه جنگ، چراغ سبز نشان داده، همخوان است. براساس بیانیه منتشر شده از سوی وزارت دفاع آمریکا پنتاگون، ایالات متحده همچنان به اقدامات خود درزمینه ارائه گلوله‌های هدایت‌شونده توپخانه و سیستم توپخانه‌ای ۱۵۵میلیمتری و همچنین مهمات هدایت‌شونده هوایی دقیق به این رژیم ادامه می‌دهد. 

آمریکا پرچمدار جنایت در غزه

بیانیه پنتاگون در حالی منتشر می‌شود که دولت جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا علاوه بر کمک سالانه ۳.۴میلیارد دلاری، متعهد به ارائه کمک نظامی ۱۴.۳میلیارد دلاری به اسرائیل شده است. 

دکتر فؤاد ایزدی، کارشناس ارشد مسائل آمریکا در گفت‌وگو با قدس درباره موضع دو پهلوی آمریکا درباره جنگ و آتش‌بس در غزه، معتقد است: آمریکایی‌ها سه قطعنامه قبلی سازمان ملل که هفته‌های گذشته مطرح شد را به‌خاطر کلمه آتش‌بس در غزه کاملاً وتو کردند و علت آن هم دست نیافتن رژیم صهیونیستی به اهداف خود در نوار غزه بود. وی تصریح کرد: آتش‌بسی که از صبح جمعه در غزه انجام شده نوعی شکست برای اسرائیل در عرصه بین‌المللی و داخلی محسوب می‌شود و ایالات متحده به دنبال شکست رژیم صهیونیستی در برابر مقاومت و حماس نیست. 
کارشناس ارشد مسائل آمریکا در پاسخ به این پرسش که سیاست واشنگتن در قبال تحولات غزه چیست، گفت: از روز آغاز عملیات طوفان الاقصی، واشنگتن به‌عنوان میداندار صحنه، وارد غزه شد و به نوعی مدیریت و هدایت رژیم صهیونیستی را در برابر حماس برعهده گرفت. امروز عامل اصلی ادامه جنگ و کشتار مردم در غزه ایالات متحده آمریکاست. ایزدی اظهار کرد: واشنگتن و تل‌آویو یک روح در دو کالبد هستند، البته باید به این نکته اشاره کرد تا زمانی که آمریکایی‌ها و رژیم صهیونیستی به اهداف خود در غزه دست نیابند آتش‌بس نوعی شکست برای این دو تلقی خواهد شد و اگر جنگ در غزه به‌طور کامل متوقف شود بزرگ‌ترین شکست در طول عمر رژیم صهیونیستی و آمریکا تلقی خواهد شد.

آبروریزی بزرگ برای واشنگتن

وی با اشاره به اینکه پذیرش آتش‌بس در این چهار روز می‌تواند کمکی به واشنگتن و تل‌آویو باشد، افزود: یکی ازموضوعات اصلی‌ که می‌توان به‌عنوان پشت پرده در این آتش‌بس تلقی کرد کاهش فشارهای داخلی و خارجی به دولت بایدن است، چراکه بسیاری از مردم و جوانان خواستار پایان این جنگ و حمایت‌های آمریکا از اسرائیل هستند. البته اجرای این آتش‌بس نوعی تنفس مصنوعی واشنگتن به اسرائیل برای ارسال تجهیزات نظامی و گرفتن کمک‌های مالی بیشتر برای اسرائیل است ضمن اینکه کمک کند این رژیم بتواند خود را از سردرگمی که در ۴۵روز اخیر دچار شده نجات دهد.

او در ادامه تصریح کرد: آمریکا شکست اسرائیل در غزه را شکست خود می‌داند و هرگز اجازه نخواهد داد تل‌آویو بدون نتیجه، این جنگ را خاتمه دهد و به نوعی به دنبال احیای قدرت بازدارندگی اسرائیل در فلسطین و در میان کشورهای عرب است.

کارشناس ارشد مسائل آمریکا در پاسخ به این پرسش که سیاست آمریکایی‌ها در طرفداری از اسرائیل می‌تواند چه پیامدهایی برای این کشور داشته باشد، گفت: واشنگتن همواره در عرصه جهانی و منطقه‌ای رژیم صهیونیستی را به‌عنوان یک ملاک انسانیت برای دیگر کشورها معرفی می‌کرد اما با کشتار غیرانسانی که این رژیم در طول هشت هفته اخیر در غزه انجام داد نه تنها در میان کشورهای غربی و عربی آبرویی برای خود نگذاشتند بلکه آمریکا نیز ضربه بزرگی در این زمینه خورد. وی تصریح کرد: امروز دیگر هیچ کشوری آمریکا را به‌عنوان الگوی خود معرفی نخواهد کرد و این بزرگ‌ترین آبروریزی است که بایدن در سن۸۰ سالگی برای خود در تاریخ آمریکا به جا گذاشته است. مردم در جهان آگاه هستند چراکه حمایت واشنگتن از تل‌آویو از نوع نسل‌کشی و پاک‌سازی قومیتی بوده است. 

او با اشاره به اینکه حمایت بایدن از نتانیاهو تأثیر مستقیمی بر مسئله انتخابات آمریکا در سال ۲۰۲۴ خواهد گذاشت، گفت: در هفته‌های اخیر جمعیت مسلمانان آمریکا از بایدن خواسته بودند حمایت خود را از رژیم صهیونیستی بردارد وگرنه در انتخابات آینده به رقبای وی رأی خواهند داد و از طرف دیگر اکثریت مردم و جوانان آمریکایی مخالف سیاست‌های بایدن در عرصه داخلی و خارجی هستند.هرچند کاخ سفید در تحلیل اخیر خود گفته بود جنگ غزه هیچ تأثیری بر انتخابات ریاست جمهوری آمریکا ندارد اما کشتار ۱۵هزار نفر در طول ۴۵روز مسئله کوچکی نیست که مردم در آمریکا و حتی دیگر کشورها به‌راحتی از آن عبور کنند.

پایان پیام/غ

منبع: فارس
شناسه خبر: 1584898

مهمترین اخبار ایران و جهان: