نیوز سیتی!
06 دی 1402 - 10:48

تأکید مقامات قرقیزستان و ازبکستان بر افزایش گردش مالی

در دیدار رئیس جمهور ازبکستان و وزیر امور خارجه قرقیزستان بر اقدامات موثر برای افزایش گردش مالی و اجرای پروژه‌های مهم تأکید شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در بیشکک، «جین بیک کولوبایف» وزیر امور خارجه قرقیزستان در سفر رسمی به «تاشکند» با «شوکت میرضیایف» رئیس جمهور ازبکستان دیدار کرد.

در این دیدار موضوعات تقویت بیشتر روابط دو کشور در زمینه مشارکت راهبردی همه جانبه و حسن همجواری و چشم انداز گسترش تعاملات عملی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

توجه ویژه‌ای به انجام اقدامات موثر برای افزایش گردش مالی، ترویج پروژه‌های امیدوارکننده در زمینه‌هایی مانند تجارت، انرژی، حمل‌ونقل و لجستیک، کشاورزی، دامپروری، همکاری‌های کشاورزی، صنعت نساجی و سایر صنایع شد.

این ابتکارات شامل جذب بودجه از صندوق توسعه ازبکستان- قرقیزستان و همچنین تشدید تماس‌های بین منطقه‌ای و تبادل فرهنگی و بشردوستانه است.

در این دیدار توسعه پویا همکاری‌های دوجانبه مطابق توافقات در بالاترین سطح نیز با خرسندی مورد توجه قرار گرفت.

میرضیایف توجه ویژه‌ای به آثار «چنگیز آیتماتوف» نویسنده قرقیز برجسته و شخصیت عمومی داشت و بر سهم بی‌نظیر وی تأکید کرد.

طرفین همچنین در مورد جنبه‌های جاری همکاری‌های منطقه‌ای، موضوعات در دستورکار دوجانبه تبادل نظر و برنامه رویدادهای آتی را در بالاترین سطح بررسی کردند.

رئیس جمهور ازبکستان ابراز اطمینان کرد که سفر برنامه ریزی شده رئیس جمهور قرقیزستان به این کشور در سال 2024 موجب تقویت بیشتر روابط دوجانبه خواهد شد.

گفتنی است، مذاکرات دوجانبه قرقیزستان و ازبکستان نیز در چارچوب نشست بعدی رایزنی‌های سیاسی بین وزارتخانه‌های خارجه با حضور وزرای خارجه دو کشور انجام شد.

در این مذاکرات بر سطح بالای روابط سیاسی دو کشور و همکاری موثر در عرصه بین‌المللی تاکید شد.

طرفین نیاز به بهبود اشکال تعامل سیاسی و دیپلماتیک را ابراز کردند.

موضوعات توسعه همکاری‌های تجاری و اقتصادی دوجانبه قرقیزستان و ازبکستان با هدف گسترش فرصت‌های اقتصادی و حفظ سطح رفاه جمعیت دو کشور مورد بررسی قرار گرفت.

پایان پیام/ح

منبع: فارس
شناسه خبر: 1617498

مهمترین اخبار ایران و جهان: