نیوز سیتی!
01 شهریور 1402 - 22:56

حال و هوای تمرچین در آستانه اربعین/فعالیت مرز 24 ساعته است

ارومیه - در آستانه اربعین حسینی مرز تمرچین پیرانشهر با آب و هوای مطلوب به صورت 24 ساعته آماده پذیرایی از زائرانی است که این مرز را برای حضور در کربلای معلا انتخاب کرده اند.

خبرگزاری مهر- گروه استان‌ها: مرز تمرچین در ۱۵ کیلومتری غرب پیرانشهر، جنوب آذربایجان غربی و نقطه مقابل مرز حاج عمران عراق قرار دارد و یکی از نزدیک ترین مسیرهای زمینی جمهوری اسلامی به دریای مدیترانه شرقی است.

این مرز زمینی تا شهر ارومیه، مرکز استان ۱۶۰ کیلومتر فاصله دارد و فاصله نزدیک ترین شهرها به این مرز، پیرانشهر در ایران و چومان در عراق است که به ترتیب حدود ۱۱ کیلومتر و ۲۵ کیلومتر با گمرک تمرچین فاصله دارد و از تمرچین تا سامره ۴۵۰ کیلومتر، تا کربلا ۶۵۰ کیلومتر، تا کاظمین ۵۳۵ کیلومتر و تا نجف اشرف ۷۱۰ کیلومتر مسافت دارد.

مرز تمرچین پیرانشهر در سال ۱۳۸۶ به عنوان مرز رسمی زمینی شناخته شد و نقش آن در اقتصاد منطقه چشمگیر است و سال گذشته برای اولین بار امکان تردد زائران اربعین از این مرز فراهم شد که حدود ۷۰ هزار تردد در این ایام ثبت شد.

تردد زائران از تمرچین بدون معطلی در حال انجام است

مدیر پایانه مرزی تمرچین پیرانشهر در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به تأمین زیرساخت‌های لازم برای تردد زائران اربعین گفت: زمان پذیرش و خروج زائران در گیت‌های پایانه تمرچین بدون معطلی و در کمتر از سه دقیقه در حال انجام است.

محمد رضایی با بیان اینکه هم اکنون ۳۸ گیت برای پذیرش زائران در پایانه مرزی تمرچین راه اندازی شده که ۳۰ گیت در محوطه و هشت گیت در داخل سالن پایانه قرار دارد، افزود: زیرساخت‌های لازم برای پذیرش سریع زائران در این پایانه مرزی فراهم شده و علاوه به دایر شدن مواکب پذیرایی، خودروهای امداد و نجات، اورژانس، نیروهای انتظامی و خدماتی در پایانه حضور دارند و برای راحتی زائران ۷۲ چشمه سرویس بهداشتی نیز پیش بینی شده است.

مدیر پایانه مرزی تمرچین پیرانشهر ادامه داد: امسال پذیرش زائران در این مرز با تدابیر اتخاذ شده، به صورت ۲۴ ساعته است و مسؤولان پذیرش و عوامل انتظامی به صورت شیفتی در پایانه مسقر هستند و در تمام طول شبانه روز به زائران خدمات ارائه می‌دهند.

رضایی اضافه کرد: طی ۲ روز آینده بیمارستان صحرایی هم در نزدیکی پایانه راه‌اندازی می‌شود تا در صورتی که زائری نیاز درمانی پیدا کرد، به سرعت به خدمات درمانی و پزشکی دسترسی داشته باشد.

وی گفت: امسال علاوه بر امکان تردد زائران داخلی از مرز تمرچین حتی کسانی که برای تردد از سایر پایانه‌ها ثبت نام کردند، هماهنگی‌ها برای تردد زائران کشورهای ترکیه و آذربایجان و کشورهای حوزه قفقاز از مرز تمرچین پیرانشهر انجام شده است.

آمادگی پایانه مرزی تمرچین برای تردد روزانه ۷۰ هزار زائر

رضایی با اشاره به مزیت‌های پایانه مرزی تمرچین برای تردد زائران نیز یادآور شد: این مرز از نظر آب و هوایی ر این فصل بسیار مطلوب است و حتی نیازی به مه‌پاش هم نیست و مسافت نزدیکی در مقایسه با مرزهای چذابه و مهران تا کربلای معلی دارد.

مدیر پایانه مرزی تمرچین پیرانشهر گفت: طرف عراقی نیز از آمادگی کافی برای پذیرش زائران اربعین برخوردار است و چندین دستگاه مینی‌بوس نیز برای انتقال زائران به اربیل اقلیم کردستان عراق و از آنجا به الحسینه بغداد فراهم شده است.

فرمانده انتظامی آذربایجان غربی در گفتگو با خبرنگار مهر از آمادگی مرزتمرچین برای تردد روزانه ۷۰ هزار زائر خبرداد، و افزود: زیر ساخت‌های گیت های خروج از مرز تجهیز شده است و آماده ثبت و کنترل خروج روزانه ۷۰ هزار زائر اربعین از این مرز هستیم.

سردار رحیم جهانبخش افزود: تردد زائرین از پایانه مرزی تمرچین در چند روز گذشته ۳۰ درصد افزایش یافته است و زائران می‌توانند با مراجعه به نرم افزار پلیس من، نسبت به ثبت و درخواست گذرنامه موقت اربعین اقدام کنند و تمدید اعتبار گذرنامه اربعین‌در مرز تمرچین نیز انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه آب و هوای معتدل، سهولت تردد، زیرساخت‌های لازم، پارکینگ‌های امن و راحت، وسایل راحت تردد در مرز یکی از بهترین گذرگاه‌ها به سمت کربلا است، عنوان کرد: امسال پلیس تمهیدات خاصی برای تسهیل در صورت گذرنامه‌های زیارتی اندیشیده شده است.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1465310

مهمترین اخبار ایران و جهان: