نیوز سیتی!
15 مرداد 1402 - 15:51

آیا آمریکا برگ تکراری داعش را در سوریه رو می‌کند؟

افزایش تحرکات داعش در سوریه هم زمان با تلاش واشنگتن برای اجرای پروژه تروریستی جدید خود در این کشور، سؤالاتی درباره قصد آمریکا برای استفاده از کارت تکراری داعش به وجود می‌آورد.

فارس‌پلاس؛ دیگر رسانه‌ها - الف نوشت: با وجود اینکه بعد از روی کار آمدن دولت دموکرات‌ها به ریاست «جو بایدن» در کاخ سفید، آمریکا مدعی عقب‌نشینی نظامی از کشورهای منطقه از جمله سوریه بود اما گذشت زمان ثابت کرد که آمریکایی‌ها تحت هیچ شرایطی حاضر نیستند یک کشور راهبردی همچون سوریه را که هزینه زیادی برای براندازی نظام آن با ابزار تروریسم کردند، از دست بدهند.

گزارش‌ها نشان می‌دهد که آمریکا اکنون 28 پایگاه شامل 24 پایگاه نظامی و 4 پایگاه لجستیکی در سوریه دارد که نزدیک به 2 هزار نیروی نظامی در آنها حضور دارند. اشغالگران آمریکایی به بهانه مبارزه با داعش و حمایت از قسد (نیروهای دموکراتیک سوریه) ادامه حضور خود در سوریه را توجیه می‌کنند؛ درحالی که داعش و به طور کلی تروریسم کارت اصلی ایالات متحده جهت ابقای موجودیت خود در منطقه و مشخصا سوریه می‌باشد.

از سال 2014 که آمریکایی‌ها در قالب ائتلاف بین‌المللی موسوم به مبارزه با داعش وارد سوریه شده‌اند تنها کاری که انجام نداده‌اند جنگ با داعش بوده؛ بلکه حتی از عناصر تروریستی در این کشور نیز حمایت کرده و هنوز هم حامی آنها هستند. غارت ثروت‌های سوریه از جمله گندم و نفت بارزترین فعالیت اشغالگران آمریکایی در سوریه طی سال‌های گذشته محسوب می‌شود؛ به طوری که 80 درصد نفت این کشور توسط نیروهای آمریکایی قاچاق می‌شود، یعنی از هر 80 هزار بشکه نفتی که روزانه در سوریه تولید می‌شود، 66 هزار بشکه توسط آمریکایی‌ها قاچاق می‌گردد.

اخیرا نیز ایالات متحده که در تلاش برای جبران ناکامی‌های خود در جنگ جهانی تروریسم علیه سوریه است، از پروژه تروریستی جدید خود برای این کشور رونمایی کرد. این پروژه مربوط به سیطره بر مناطق مرزی سوریه و عراق با استفاده از گروه‌های تروریستی همچون هیئت تحریرالشام، ارتش آزاد سوریه، گروه الصنادید و ...می‌باشد.

بر همین اساس برخی پیش‌بینی می‌کردند که شاید آمریکا دست کم موقتا کارت داعش را در سوریه کنار گذاشته و قصد دارد اهداف خود را با استفاده از سایر گروه‌های تروریستی پیش ببرد. اما افزایش تحرکات داعش در مناطق مختلف سوریه هم‌زمان با تلاش آمریکا برای اجرای پروژه جدید خود، شک و شبهه را درباره تکرار سناریو آمریکا برای بازی با برگ داعش بیشتر می‌کند.

 هم‌زمان با تاسوعای حسینی، منابع خبری از یک انفجار تروریستی خونین در «کوی السودان» واقع در منطقه زینبیه دمشق خبر دادند که با شهادت 6 تن و زخمی شدن بیش از 20 نفر همراه بود. مسلما نمی‌توان این عملیات مرگبار را تنها در چارچوب عملیات‌های فردی هسته‌های خفته داعش دانست؛ بلکه به مثابه هشداری درباره آغاز کمپین تازه از تحرکات تروریستی در سوریه است. این عملیات تروریستی با یک خودروی بمب‌گذاری شده انجام شد و داعش مسئولیت آن را بر عهده گرفت.

در یک نظر می‌توان این حمله را در چارچوب عملیاتی ایدئولوژیک طبقه‌بندی کرد که یک مراسم مذهبی را هدف قرار داده بود. اما با نگاهی عمیق‌تر نمی‌توان چنین تحرکاتی را جدا از برنامه‌های آمریکا دانست که هیچ فرصتی را برای تثبیت اشغالگری خود در سوریه از دست نمی‌دهد.

در همین زمینه منابع میدانی سوریه گزارش دادند که از ابتدای ماه جاری منطقه صحرای سوریه (البادیه) در مثلث مرزی سوریه و عراق و اردن یعنی همان منطقه‌ای که آمریکا قصد سیطره بر آن را دارد، شاهد افزایش قابل توجه حملات تروریستی  -چه با مین‌گذاری در جاده‌ها و -چه ربودن چوپان‌ها و گله‌های آنها بوده است. چند روز قبل عناصر مسلح در این منطقه یک چوپان و گله‌های او را ربودند و چند روز بعد جسد چوپان پیدا شد. 

بر همین اساس نیروهای ارتش سوریه و نیروهای امنیتی این کشور عملیات پاکسازی منطقه البادیه از شر تکفیری‌های داعش را آغاز کرده‌اند. علاوه بر صحرای سوریه، تروریست‌های داعش در مناطق مختلف درعا که اخیرا بعد از روند حل و فصل ملی سوریه شاهد آرامش بوده نیز تحرکات خود را تشدید کرده‌اند.

عامل دیگری که فرضیه‌ها را درباره نقش آمریکا در افزایش تحرکات داعش در سوریه تقویت می‌کند آن است که این عملیات‌های تروریستی هم‌زمان با تشدید تنش‌ها میان مسکو و واشنگتن در سوریه صورت می‌گیرد. از طرف دیگر آمریکایی‌ها به شدت نگران افزایش نفوذ ایران و روسیه در سوریه و تهدید منافع واشنگتن در مناطق نفت‌خیز این کشور به ویژه منطقه التنف هستند.

روسیه معتقد است که آمریکا از منطقه التنف در مثلث مرزی سوریه و عراق و اردن به عنوان پایگاه لجستیکی برای تروریست‌ها استفاده می‌کند و سپس آنها را به صحرای سوریه می‌فرستد. همچنین اطلاعاتی درباره معاملات نیروهای آمریکایی با تکفیری‌های داعش وجود دارد.

منابع میدانی سوریه در این زمینه گزارش دادند که شواهد حاکی از احتمال فعال‌سازی مجدد تحرکات داعش در سوریه بوده و طی سال‌های گذشته استفاده از کارت داعش یک سناریو تکراری در سوریه است که واشنگتن روی آن سرمایه‌گذاری می‌کند. همچنین نیروهای دموکراتیک سوریه نیز ممکن است برای مقابله با حملات ترکیه به مواضع این نیروها، روی فعال‌سازی تحرکات داعش در شمال سوریه سرمایه‌گذاری کنند و باید منتظر تحولات آینده باشیم.

پایان پیام/ت

منبع: فارس
شناسه خبر: 1429103

مهمترین اخبار ایران و جهان: