نیوز سیتی!
28 فروردین 1402 - 17:43

برداشت بی رویه گیاهان کوهی پوشش خاک را از بین می برد

ساری- رئیس اداره امور مراتع منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران - ساری گفت: برداشت بی رویه و غیراصولی گیاهان کوهی و دارویی پوشش خاک را از بین می برد و سبب فرسایش خاک می شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، نعمت الله کوهستانی اظهار داشت: استان مازندران به دلیل شرایط اقلیمی و اکولوژیکی مطلوب رویشگاهی مناسب برای بسیاری از گونه‌های گیاهی دارویی از جمله باریجه، آویشن، شقایق، چای کوهی، ریواس، تره کوهی، کنگر، ثعلب و غیره است.

و. افزود: اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران منطقه ساری به منظور حفظ و اصلاح و بهره برداری بهینه از این گونه‌های گیاهی اقداماتی از قبیل؛ تهیه طرح‌های بهره برداری و یا طرح‌های مرتعداری تلفیقی برای مراتعی که رویشگاه گیاهان دارویی بوده که ظرفیت بالایی در بهره برداری از این گونه‌های گیاهی برای مجریان طرح مرتعداری وجود دارد، حفاظت و قرق از مراتعی که رویشگاه این گونه‌های می‌باشد، جلوگیری از چرای زودهنگام و طولانی مدت دام در مراتع محل رویش گیاهان دارویی، را در دستور کار دارد.

وی افزود؛ متأسفانه تعدادی از بهره برداران غیرمجاز نسبت به بهره برداری ازاین گونه‌های دارویی با ارزش به صورت غیر اصولی می‌نمایند که باعث تخریب مراتع و کاهش تراکم این گونه‌های گیاهی شده است.

کوهستانی خاطر نشان کرد؛ برداشت بی‌رویه و غیراصولی گیاهان کوهی و دارویی، پوشش خاک را هم از بین می‌برد و فرسایش سطحی هزاران تن خاک را به دنبال خواهد داشت، تشکیل یک سانت از خاک ۱۰۰ تا ۸۰۰ سال طول می‌کشد. البته این مدت زمان برای وقتی است که همه شرایط برای تشکیل خاک مهیا باشد.

رئیس اداره امور مراتع استان مازندران منطقه ساری از افرادی که برای برداشت این گونه‌های گیاهی از مراتع اقدام می‌کنند خواست از برداشت غیراصولی این گونه‌ها به خصوص ریشه کن کردن آنان جداً خودداری کنند و در صورت مشاهده برداشت غیرمجاز این گونه‌ها با عوامل برخورد قانونی صورت خواهد گرفت.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1155747

مهمترین اخبار ایران و جهان: