نیوز سیتی!
10 اردیبهشت 1402 - 11:42

مقام ازبک: در 39 کشور 55 حوزه رأی‌گیری برای همه‌پرسی دایر شده است

معاون وزیر امور خارجه ازبکستان گفت: برای برگزاری همه‌پرسی اصلاح قانون اساسی در 39 کشور خارجی 55 حوزه همه‌پرسی دایر شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در تاشکند، «بهرام‌جان اعلایف» معاون وزیر امور خارجه ازبکستان در نشستی در مرکز مطبوعاتی ستاد مرکزی انتخابات در جمع نمایندگان رسانه‌های گروهی گفت: برای برگزاری همه‌پرسی اصلاح قانون اساسی در 39 کشور خارجی 55 حوزه همه‌پرسی تاسیس شده است.

اعلایف اظهار داشت: بر اساس ماده 31 قانون در مورد تاسیس حوزه‌های همه پرسی و همچنین کمیسیون‌های حوزه‌ها در نزد نمایندگی‌های دیپلماتیک خارجی ازبکستان، توسط سفارت و سرکنسولی ازبکستان در خارج از کشور روزهای 19 و 26 آوریل رای‌دهی پیش از موعد برای همه‌پرسی اصلاح قانون اساسی این کشور برگزار شد.

معاون وزیر امور خارجه ازبکستان خاطرنشان کرد: در این رأی‌دهی پیش از موعد برای همه‌پرسی اصلاح قانون اساسی 159 هزار و 276 نفر از شهروندان ما از حقوق قانون اساسی خود استفاده و پای صندوق‌های رای‌دهی حاضر شدند.

به گفته وی، توسط نمایندگی‌های خارجی ازبکستان در زمینه برگزاری در سطح بالا با حضور نمایندگان رسانه‌های جمعی و مقامات خارجی بیش از 500 نشست و دیدار برگزار شده است.

اعلایف ادامه داد: همه‌پرسی اصلاح قانون اساسی ازبکستان در خارج از کشور در روز 30 آوریل در نمایندگی‌های ازبکستان در ژاپن و کره جنوبی به وقت «تاشکند» ساعت 04:00 آغاز شده و در آخرین نمایندگی‌های این کشور در آمریکا روز 1 می ساعت 05:00 به پایان می‌رسد.

معاون وزیر امور خارجه ازبکستان در پایان عنوان کرد: در حال حاضر مراسم‌های رای‌دهی در نمایندگی‌های ازبکستان در شرق و آسیا از جمله ژاپن، کره جنوبی، سنگاپور، مالزی، اندونزی، هند همچنین در شهرهای «ولادی واستوک»، «نووسیبیرسک»، «یکاترینبورگ» روسیه در جریان است.

در این همه‌پرسی اصلاح قانون اساسی 383 نفر ناظر خارجی و 44 هزار و 225 نفر ناظر داخلی شرکت می‌کنند.

علاوه بر این، 964 نفر نماینده رسانه‌های جمعی از جمله 192 نماینده رسانه‌های خارجی این همه‌پرسی اصلاح قانون اساسی ازبکستان را پوشش می‌دهند.

برنامه ریزی شده بر اساس این همه‌پرسی، 65 درصد ماده‌های قانون اساسی اصلاح و 27 ماده جدید به آن اضافه ‌شود و تعداد آنان از 128 به 155 ماده افزایش ‌یابد.

پایان پیام/ح

منبع: فارس
شناسه خبر: 1177791

مهمترین اخبار ایران و جهان: