نیوز سیتی!
28 بهمن 1401 - 08:49

ضرورت اصلاح قوانین برای برخورد با قاچاق‌چیان چوب و فرآورده‌های جنگلی

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران ـ نوشهر با اشاره به اهمیت برنامه‌های حفاظت از منابع طبیعی گفت: سود قاچاق چوب در برابر جریمه های ناچیز در صورت کشف محموله های قاچاق بسیار بیشتر است.

محسن مرادی‌صادق در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در نوشهر با بیان اینکه قانون مبارزه با قاچاق چوب و فرآورده‌های جنگلی از صلاحیت رسیدگی قضایی خارج و به دستگاه حکومتی محول شد، اظهار کرد: علاوه بر کم اهمیت تلقی شدن منابع طبیعی در این قانون با حذف مجازات‌های کیفری آثار بازدارندگی مجازات‌های منابع طبیعی به شدت کاهش و سبب ترغیب مرتکبان به این گونه اعمال خلاف قانون در مناطق جنگلی شده است، همین مسئله سبب شده تا هر روز صدای تیشه به ریشه جنگل‌ها بلندتر شود.

افزایش کشف چوب‌آلات قاچاق و دستگیری ۳۸۹ قاچاقچی در غرب مازندران

فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران ـ نوشهر از کشف‌های قابل‌ توجه قاچاق چوب‌آلات، هیزم، درخت و درختچه به همراه توقیف خودرو و افزایش ۱۶ درصدی دستگیری قاچاق‌چیان خبر داد و گفت: کشف چوب‌آلات قاچاق در غرب مازندران نیز رشد ۹ درصدی داشته است.

وی خاطرنشان کرد: طی ۱۰ ماه امسال، ۱۸۸ مترمکعب چوب کشف شد که این میزان کشف نسبت به سال قبل ۹ درصد افزایش داشته است.

فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران ـ نوشهر با اشاره به رشد ۷ درصدی توقیف خودرو در حوزه قاچاق چوب در غرب مازندران بیان کرد: در ۱۰ ماهه گذشته ۲۰۹ دستگاه وسایط نقلیه از قاچاقچیان توقیف شده است.

 مرادی‌صادق همچنین از کاهش ۷۷ درصدی حریق‌ در غرب مازندران خبر داد و گفت: میزان حریق ۱۰ ماهه سال گذشته ۳۸ فقره،به میزان ۱۳۵ هکتار  و در امسال ۲۱ فقره، به میزان ۳۱ هکتار که با کاهش ۷۷ درصدی را شاهد بودیم.

وی افزود: با وجود ضعف قوانین همکاران یگان حفاظت با تلاش شبانه روزی در ۱۰ ماهه امسال موفق به کاهش قطع درخت به میزان ۲۲ درصد در مقایسه با مدت مشابه در سال گذشته شدند.

وی با بیان اینکه دستگیری و بازداشت قاچاق‌چیان امسال با رشد ۱۶ درصدی همراه بوده، افزود: طی ۱۰ ماه گذشته، ۳۸۹ نفر از قاچاقچیان دستگیر و برای همه پرونده قضایی تشکیل شد.

فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران ـ نوشهر به ۱۱ مرتبه مانور مقابله با قاچاق چوب و فرآورده‌های جنگلی در سال ۱۴۰۱ اشاره کرد و گفت: تشدید گشت در محورهای متعدد قاچاق، کنترل و نظارت از سوی پاسگاه‌های ایست و بازرسی، استفاده از ظرفیت همیاران طبیعت، دهیاران، شوراها و پایگاه‌های مقاومت بسیج از جمله اقدامات یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران ـ نوشهر بوده است.

وی به تعامل نیروهای انتظامی شهرستان‌های غرب مازندران با منابع طبیعی جهت برخورد با متخلفان و متجاوزان به عرصه‌های منابع طبیعی اشاره و بر ضرورت مشارکت مردم در جهت کاهش قاچاق چوب از سطح جنگل‌‌های غرب مازندران اشاره کرد و افزود: مردم به‌صورت شبانه‌روزی می‌توانند با خط تلفن ۱۵۰۴ و ۱۳۹ هرگونه قاچاق چوب‌آلات و تصرف در اراضی ملی را با مأموران یگان حفاظت در میان بگذارند.

پایان پیام/۸۶۰۶۱/ج

منبع: فارس
شناسه خبر: 1041391

مهمترین اخبار ایران و جهان: