نیوز سیتی!
05 تیر 1402 - 10:55

دو شهرستان در هرمزگان کانون‌های مهم بیماری سالک هستند

بندرعباس - مدیرگروه بیماریهای واگیر و غیر واگیر دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان گفت: دو شهرستان استان هرمزگان از جمله شهرستان‌ های بستک و حاجی اباد کانون های مهم بیماری سالک است.

فریده فخار در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه سالک، یک نوع بیماری بومی در ایران است گفت: بیماری به وسیله پشه خاکی به انسان منتقل شده و ایجاد زخم پوستی می کند زخم آن بعد از بهبودی تا پایان عمر باقی می ماند و موجب اذیت و آزار فرد می شود. در محل گزش پشه، برجستگی کوچک سرخ رنگی ظاهر می شود. که پس از گذشت ۲ تا ۳ ماه ضایعه کم کم بزرگ و بصورت زخم عفونی در می آید.

دکتر فخار افزود: دو نوع سالک شهری و روستایی در ایران وجود دارد که بسیاری از استان ها به خصوص در مناطق روستایی سالک نوع روستایی و در شهرهای بزرگ و متوسط سالک نوع شهری شایع است.

وی بیان کرد: سالک نوع شهری که به سالک خشک معروف می باشد زخم ها کوچک و بدون ترشح، و دوره بیماری حدود ۸ ماه طول می کشد. سالک نوع روستای که به سالک مرطوب معروف است زخم های بزرگتر همراه با ترشح هسنتد ولی دوره بیماری کوتاه تر و حدود ۴ماه طول می کشد.

دکتر فخار با بیان اینکه هرمزگان نیز یکی از کانون های بیماری می باشد گفت: بیشترین موارد بیماری در مناطق روستایی حاجی آباد و بستک است. با توجه به آب و هوای استان بیماری سالک در زمستان شایع است.

دکترفخار به راههای پیشگیری از گزش پشه اشاره کرد وگفت: برای جلوگیری از گزش پشه استفاده ازلباس های کاملاً پوشیده با آستین های بلند و شلوار بلند به خصوص هنگام غروب و در طول شب، و همچنین استفاده از پمادهای دورکننده حشرات به خصوص در هنگام غروب و در طول شب است.

وی آمپول گلو کانتیم را داروی مناسب برای درمان سالک نام برد.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1309947

مهمترین اخبار ایران و جهان: