نیوز سیتی!
03 تیر 1402 - 09:10

اجرای طرح سالمسازی سواحل در گیلان چگونه است؟

تاکنون در ۱۰ شهرستان گیلان، ۳۰۰ نقطه خطر آفرین شنا ممنوع و ۳۵ نقطه برای اجرای در سالمسازی سواحل شناسایی شده که برخلاف نظر عده‌ای آزادسازی اتفاق افتاده در سال گذشته نباید به‌معنای رهاسازی سواحل در حوزه‌های رفاهی، گردشگری و فرهنگی باشد.

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، سعید شفیعی ثابت: استان سرسبز و معتدل گیلان دارای جاذبه‌های گردشگری و دیدنی بسیار زیادی است که مهم‌ترین آن وجود نوار ساحلی بی‌شمار و دریا است لذا هرساله و با آغاز فصل گرما، هم‌وطنان عزیز از اقصی نقاط کشور به گیلان سفرکرده و از سواحل این استان و دریا استفاده می‌کنند.

باید از حضور گردشگران در ۳۰۰ کیلومتر نوار ساحلی گیلان به چشم یک فرصت نگاه کرد زیرا این یک ظرفیت بالقوه‌ای است که برنامه‌ریزی و هدایت درست می‌توان به اهداف مختلفی در حوزه‌های اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی دست یافت.

از این رو باید اقدامات انجام شده در نقاط ساحلی گیلان علاوه بر جذاب بودن، برطرف‌کننده نیاز گردشگران هم باشد تا ازاین‌طریق بتوان به جذب گردشگر کمک کرد.

همواره با آغاز فصل گرما شاهد حضور بیشمار گردشگران بومی و غیر بومی در نوار ساحلی گیلان هستیم که غالباً بدون توجه به طرح‌های سالمسازی دریا به نقاط پر خطر رفته و جان خود و عزیزان خود را به خطر میندازند.

ابلاغ اجرای طرح سالمسازی دریا به فرمانداران و اجرای درست طرح سالمسازی دریا یکی از تأکیدات رئیس جمهور در طول یک و نیم سال گذشته بوده تا این امر از بروز خسارت جانی به جامعه کمک کند.

از طرفی  متولیان اجرای دقیق طرح‌های سالمسازی دریا استانداری‌ها هستند که باید به وظیفه ذاتی خود به درستی عمل کنند.

یکی از مهمترین مصوبات ستاد ساماندهی سواحل تشکیل قرارگاه فرهنگی سواحل توسط فرمانداری‌ها و داشتن برنامه در خصوص اجرای درست طرح سالمسازی دریا بوده است.

به گفته اسدالله عباسی استاندار گیلان، هدف از اجرای طرح سالمسازی جلوگیری از غرق شدن و در نتیجه فوت افراد بیگناه و ناآگاه است.

فرمانداران مکلف به نصب تابلو شنا ممنوع در سواحل هستند 

عباسی در همین خصوص می‌گوید، در ۱۰‌ شهرستان گیلان ۳۰۰ نقطه خطر آفرین شنا ممنوع شناسایی شده است و اجازه شنا به گردشگران در این مناطق داده نمی‌شود و اگر فرمانداری تابلو شنا‌ممنوع در این مناطق نصب نکند در صورت بروز اتفاقی باید پاسخگو عملکرد خود بوده و سپس به دستگاه قضایی معرفی می‌شوند.

نماینده عالی دولت در گیلان معتقد است، چه لزومی دارد که اجازه داده شود تا مسافران و هم‌استانی‌ها بدون اطلاع از شرایط سواحل به دریا رفته و با حادثه غرق‌شدگی خانواده ها داغدار شوند.

طبق گفته‌های عباسی در سال گذشته علیرغم وجود ضعف‌‌هایی گیلان در حوزه ساماندهی سواحل جزو استان‌های برتر کشور بوده است در حوزه سالمسازی سواحل با معضلاتی مواجه بودیم که این مشکلات باید در سریع ترین زمان ممکن برطرف شود.

اجرای طرح سالمسازی دریا در ۱۰ شهرستان گیلان

بر اساس اعلام کارشناسان تاکنون در ۱۰ شهرستان گیلان، ۳۰۰ نقطه خطر آفرین شنا ممنوع و ۳۵ نقطه برای اجرای در سالمسازی سواحل شناسایی شده است‌ و طبق دستور استاندار گیلان، همان‌گونه که در معابر عمومی شهری از انتظامات استفاده  درست می شود، در سواحل هم باید انتظاماتی وجود داشته باشد تا  از شنای افراد در منطقه شنا ممنوع جلوگیری شود و در این خصوص  شهرداران موظفند در تمامی نقاط ساحلی پرخطر و شنا ممنوع گیلان انتظامات بگذارند.

شأن خانواده‌ها در ماه محرم و صفر در سواحل باید حفظ شود 

یکی از دغدغه‌های مسؤولان با توجه به نزدیکی به ماه محرم وجود برخی هنجار شکنی توسط برخی افراد در سواحل گیلان است که در همین ‌راستا و طبق گفته‌های رئیس ستاد ساماندهی سواحل در گیلان طرح سالمسازی سواحل در استان گیلان باید  به گونه‌ای طراحی و مدیریت شود که در همه ابعاد با توجه به التهابات سیاسی و فرهنگی، اجتماعی  در آستانه ماه محرم و صفر مشکلی به وجود نیاید.

عباسی می‌گوید برای اجرای درست این طرح باید تمهیداتی اتخاذ شود تا شان خانواده‌ها در سواحل حفظ شود زیرا همواره عده‌ای در تلاشند تا در سواحل  ایجاد ناهنجاری کنند.

با اجرای طرح آزادسازی سواحل در سال گذشته عده‌ای آزادسازی را به‌معنای رهاسازی دانستند در حالی که اراضی آزاده شده در محدوده دریا باید با نظارت شهرداری و منابع طبیعی در اختیار بخش خصوصی قرار گیرد تا از این طریق برای بومی‌های منطقه ضمن فراهم آوردن شرایط اشتغال، به ساماندهی سواحل نیز کمک کرد.

پایان پیام/۳۳۸۹

منبع: فارس
شناسه خبر: 1304847

مهمترین اخبار ایران و جهان: