نیوز سیتی!
11 تیر 1402 - 11:50

کاهش شدید مساحت جنگل‌های بارانی

سال گذشته مساحتی به وسعت کشور سوئیس از جنگل‌های بارانی جهان کاسته شد.

به گزارش خبرنگار محیط‌زیست خبرگزاری فارس، سال ۲۰۲۲ هر دقیقه برابر با مساحت ۱۱ زمین فوتبال از جنگل‌های نخستین جهان نابود شد و اجتماع‌های بومی وابسته به آنها نیز وادار به ترک سرزمین‌هایشان شدند.غیر از فاجعه چه واژه ای مناسب تر برای این اوضاع می توان یافت.

جنگل‌های بارانی، بزرگترین داروخانه زمین است. این جنگل‌ها زیستگاه جانوران و گیاهان نادر هستند. این مناطق مهمترین عامل جذب دی‌اکسید کربن و گازهای گلخانه‌ای مخرب در جهان هستند، بنابراین تأثیر مستقیمی بر اکوسیستم دنیا دارند.


نابودی جنگل‌های بارانی

 

جنگل‌های بارانی چیست؟

جنگل های بارانی به انگلیسی rainforest، به جنگل‌هایی می‌گویند که باران در آنها بسیار زیاد می‌بارد، به طوری که در یک جنگل بارانی میزان کمینه بارش سالانه بین ۱۷۵۰ تا ۲۰۰۰ میلی متر است.

این مناطق گرم و دارای رطوبت فراوان هستند، به همین دلیل از انبوه گیاهان پوشیده شده است و رشد گیاهان و درختان در آنجا هرگز متوقف نمی‌شود. انبوه درختان با ارتفاع متفاوت در این جنگل ها آنقدر زیاد است که نفوذ به داخل این جنگل ها دشوار است.

جنگل‌های بارانی برای سلامت سیاره زمین اهمیت بسیار زیادی دارند و تقریباً ۱.۲ میلیارد هکتار وسعت دارند که گیاهان مختلفی را در خودشان جای می‌دهند و شبیه به یک ترموستات برای زمین عمل می‌کنند. تقریباً ۲۰ درصد اکسیژن را تولید کرده و مقدار زیادی دی‌اکسید کربن ذخیره می‌کنند و اثرات گاز گلخانه‌ای را در زمین می‌کاهند.

میزان زیادی انرژی خورشیدی که در این جنگل ها جذب می‌شود که به تنظیم دما در سراسر کره زمین کمک می‌کند و باعث تعادل آب و هوای کره زمین خواهد شد و همچنین به حفظ چرخه آب جهانی کمک می‌کند و بیش از ۵۰ درصد آب‌های تازه در این جنگل‌ها ذخیره می‌شوند.

این جنگل محصولات زیادی را برای ما تولید می‌کند که به صورت روزانه آن‌ها را مصرف می کنیم. چوب‌های مختلف برای ساخت لوازمی مثل در و پنجره، کابینت و هر وسیله دیگری از این جنگل‌ها به دست می‌آید. مواد غذایی گیاهی مثل وانیل، دارچین، و زنجبیل جزء مواد رایجی هستند که در جنگل‌های بارانی یافت می‌شوند.

اکوسیستم موجود در آن‌ها باعث رشد و پرورش میوه هایی مثل موز، انبه، پاپایا، کاکائو و قهوه خواهد شد.

بسیاری از داروهای در دسترس در این جنگل‌ها تولید می‌شود. ۷۰ درصد گیاهان موجود در این جنگل‌ها می‌توانند برای بیماری‌هایی مثل سرطان مفید واقع شوند. معمولاً داروهای آرام کننده عضلات و استروئیدها، آسم، آرتروز، مالاریا و بیماری قلبی در این مناطق یافت می‌شوند.

تهدیدی برای جنگل های بارانی

جنگل‌های بارانی با سرعت زیادی در حال ناپدید شدن هستند. علت آن هم اقدامات انسانی در چند قرن اخیر است. جنگل‌ها به طور کلی ۱۴ درصد کره زمین را تشکیل می دهند که  این نوع فقط ۶ درصد آن‌ها را شامل می‌شود.

البته از سال ۱۹۴۷ میزان این جنگل‌های بارانی به نصف رسیده است.در هر دهه بین ۵ تا ۱۰ درصد گونه‌های مختلف گیاهی و حیوانی در جنگل‌های بارانی کاسته می‌شود و همین نشان می دهد که این جنگل‌ها در معرض تخریب و آسیب زیادی هستند.

پایان پیام/

 

منبع: فارس
شناسه خبر: 1324691

مهمترین اخبار ایران و جهان: