نیوز سیتی!
11 تیر 1402 - 12:16

۲۵ درصد آب شرب قزوین در خطوط انتقال هدر می‌رود

مدیر امور منابع آب قزوین گفت: در حال حاضر با تلفات بالای آب شرب در خطوط و شبکه انتقال آب شرب شهرستان قزوین روبه‌رو هستیم، به طوری که ۲۵ درصد آب شرب ما در خطوط انتقال و شبکه آب‌رسانی تلف شده و از بین می‌رود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قزوین، سیدحسام مهدیون پیش از ظهر امروز ‌در نشست شورای اداری شهرستان قزوین که در سالن جلسات فرمانداری قزوین برگزار شد، با اشاره به وضعیت بحران آب در شهرستان قزوین اظهار داشت: طبق آخرین آمار باندگی تا این لحظه حدود 40 درصد از میانگین بارش سالانه عقب هستیم و در منطقه طارم این آمار به 60 تا 70 درصد کاهش بارندگی می‌رسد.

وی با بیان اینکه در حوزه تغذیه چشمه، قنوات و رودخانه‌ها وضعیت خوبی نداریم، اضافه کرد: در شهرستان قزوین 91 درصد آب در بخش کشاورزی، 5 درصد در بخش شرب و خانگی و 4 درصد در بخش صنعت مصرف می‌شود و در بخش صنعت با توجه به اینکه صنعتگر هزینه بالایی برای آب پرداخت می‌کند و خودمراقبتی در مصرف دارد، مشکل نداریم و مشکل ما مصرف بالای آب در بخش کشاورزی و خانگی است.

امکان شناسایی چاه‌های مدفون‌شده در زیر ساخت‌وسازها نیست

مهدیون اولویت دستگاه متبوعش را کنترل مصرف آب در بخش کشاورزی دانست و ادامه داد: سال 1398 قزوین نخستین شهرستانی در کشور بود که همه چاه‌های غیرمجاز خود را پلمب یا مسدود کرد. با این حال مشکل اصلی چاه‌هایی است که حفر شده و به دلیل ساخت‌وساز روی آنها در عمق زمین مدفون شده و امکان شناسایی این چاه‌ها برای ما وجود ندارد.

وی با ذکر اینکه مصرف‌کنندگان آب کشاورزی به باور در حوزه صرفه‌جویی نرسیدند و ناچاریم با نیروی قهری مصرف آب را کاهش دهیم،‌ تصریح کرد: با وجود نصب کنتورهای هوشمند اما چالش بزرگ ما این است که کشاورز یا مالک چاه با ترفندهای مختلف انشعاب آب و برق را از مدار خارج می‌کنند و به این ترتیب نمی‌توانیم مصرف واقعی آب را بسنجیم.

مهدیون تصریح کرد: بنابراین با نصب کنتور هوشمند برای پایش مصرف برق نه تنها به صرفه‌جویی نمی‌رسیم، بلکه فقط پرونده برای دستگاه قضائی در حوزه سرقت آب تولید می‌کنیم.

واگذاری چاه‌ها به بخش خصوصی نظام آبیاری دشت قزوین را به‌هم زد

مدیر امور منابع آب شهرستان قزوین در ادامه سخنانش با بیان اینکه شبکه آبیاری دشت قزوین قرار بود سالانه 286 میلیون متر مکعب آب به بخش کشاورزی این دشت تزریق کند، گفت: اساس تفکر احداث این شبکه تغذیه منابع آب زیرزمینی در فصول غیرزراعی (پاییز و زمستان) و برداشت در فصول زراعی یعنی بهار و تابستان بود.

مهدیون افزود: شبکه آبیاری دشت قزوین قرار بود حوضچه‌های آبیاری بین آبیک و قزوین را تغذیه مصنوعی کند، اما شاهد بودیم که در 4 دهه اخیر با واگذاری چاه‌ها به بخش خصوصی و وفور تعداد زیادی چاه غیرمجاز نظام مدیریت آب دشت قزوین به‌هم خورد.

وی با اشاره به مشکلات تأمین آب آشامیدنی بین آبفا و شرکت اداره منابع آب تصریح کرد: در حال حاضر با تلفات بالای آب شرب در خطوط و شبکه انتقال آب شرب شهرستان قزوین روبه‌رو هستیم، به طوری که 25 درصد آب شرب ما در خطوط انتقال و شبکه آب‌رسانی تلف شده و از بین می‌رود.

مهدیون همچنین از عدم تحقق عمده برنامه‌های شورای برنامه‌ریزی شهرستان قزوین انتقاد کرد و گفت: یکی از بزرگ‌ترین مشکلات ما این است که برنامه‌های مصوب شورای برنامه‌ریزی شهرستان در حوزه مدیریت منابع آبی کمتر از 40 تا 50 درصد محقق می‌شود.

حضور مدیران اثری در ارتقای بهره‌وری آبیاری کشاورزی نداشته است

فرماندار قزوین هم در این جلسه با بیان اینکه 90 درصد مصرف آب در حوزه کشاورزی اتفاق می‌افتد، گفت: راندمان آبیاری کشاورزی در قزوین پایین است و آمار از 30 درصد راندمان آبیاری در دهه 70 به حدود 45 درصد در حال حاضر رسیده و اعتقاد داریم اگر این حوزه را رها هم کرده بودیم، همین‌قدر رشد راندمان توسط مردم اتفاق می‌افتاد و باید از خود بپرسیم که طی این مدت کجا بودیم و اگر نبودیم، چه اتفاقی می‌افتاد؟ یعنی حضور ما باید اثر قابل‌ توجهی نشان می‌داد.

غلامحسن اسلامی‌ صدر با بیان اینکه راندمان آبیاری کشاورزی ما باید با یک کار جهادی به 75 تا 80 درصد برسد، تصریح کرد: با توجه به تخصیص اعتبارات قرارگاه محرومیت‌زدایی امام‌حسن(ع) یکی از 8 مورد بندهای قرارداد بین قرارگاه و مجموعه مدیریتی استان قزوین هم ارتقای راندمان آبیاری دشت قزوین است.

افتتاح استخر آب به خاطر 70 متر سیم 17 سال عقب افتاده بود

رئیس شورای اداری شهرستان قزوین در بخش دیگری از صحبت‌هایش با اشاره به در پیش بودن انتخابات گفت: آنچه در انتخابات مشارکت مردم را بالا می‌برد، عملکرد مثبت مدیران اجرایی ما در شهرستان قزوین است که می‌تواند در ارتقای عملکرد نظام مؤثر است. مدیران ما باید دقت کنند که رفتارهای آنها زیر نظر است و آنچه ممکن است در ذهن ما کوچک باشد، می‌تواند در مردم حساسیت ایجاد کند.

اسلامی‌ صدر اضافه کرد: اگر پروژه‌ای 2 هفته دیرتر افتتاح شود، این موضوع می‌تواند به نارضایتی مردم دامن بزند و البته شاهد این بودیم که در شهر قزوین افتتاح و بهره‌برداری از یک استخر که تقریباً کامل شده بود، فقط به خاطر 70 متر سیم و چندمتر مکعب آب 17 سال عقب افتاده بود. آن هم پروژه‌ای که جلوی چشم مردم مناطق محروم است.

وی ادامه داد: در واقع در کنار این پروژه بچه‌ها جوان، جوان‌ها پیر و پیرها هم مردند، اما این پروژه نیمه‌کاره مانده بود و چنین رفتارهایی از سوی مدیران در نارضایتی مردم تأثیر دارد و باید مدیران با تعامل بین دستگاهی این مشکلات کوچک را از پیش پای مردم بردارند.

مدیران در برابر خبرنگاران جبهه نگیرند

فرماندار قزوین در ادامه از مدیران شهرستانی خواست در میان مردم در مساجد و محافل مختلف حاضر شوند و نقدهای آنها را پاسخ داده و مسائل و مشکلات را برای مردم توضیح دهند. اسلامی‌صدر ادامه داد: اگر خبرنگاران نقد می‌کنند، در مقابل آنها جبهه نگیرید و نقد آنها را بشنوید و مبنای بهبود عملکرد قرار دهید.

اسلامی صدر با اشاره به فرارسیدن عید غدیر خم تصریح کرد: آنچه از مدیران توقع می‌رود، این است که در کنار بزرگداشت این جشن‌ها و شعائر دینی بیشتر به سیره امیرالمؤمنین(ع) در اداره جامعه توجه کنند.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم
شناسه خبر: 1324703

مهمترین اخبار ایران و جهان: