نیوز سیتی!
12 خرداد 1402 - 15:47

مکتب امام مراحل یک بسته‌ کامل و مجموعه دارای ابعاد است

کرج- امام جمعه ماهدشت گفت: مکتب امام راحل یک بسته‌ کامل و یک مجموعه دارای ابعاد است؛ این ابعاد را باید با هم دید و با هم ملاحظه کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت‌الاسلام علی رادمرد در خطبه‌های نماز جمعه شهر ماهدشت که در مصلای این شهر برگزار شد، اظهار کرد: مکتب امام یک بسته کامل و یک مجموعه دارای ابعاد است؛ این ابعاد را باید با هم دید و با هم ملاحظه کرد.

وی بیان کرد: سه بُعد اصلی در مکتب امام بزرگوار ما، بُعد معنویت و بُعد عقلانیت و بُعد عدالت است که هر سه از اسلام گرفته شده است.

امام جمعه ماهدشت تصریح کرد: در بُعد معنویت امام بزرگوار ما، صرفاً با تکیه‌ی بر عوامل مادی و ظواهر مادی، راه خود را پی نمی‌گرفت؛ اهل ارتباط با خدا، اهل سلوک معنوی، اهل توجه و تذکر و خشوع و ذکر بود؛ به کمک الهی باور داشت؛ امید او به خدای متعال، امید پایان‌ناپذیری بود. و در بُعد عقلانیت، به کار گرفتن خرد و تدبیر و فکر و محاسبات، در مکتب امام مورد ملاحظه بوده است.

وی خاطرنشان کرد: در رابطه با بُعد عدالت نیز اگرچه به یک معنا، عدالت از همان عقلانیت و معنویت برمی‌خیزد، اما برجستگی بُعد عدالت در منظر امام بزرگوار، آن را به طور مشخص‌تری در مقابل ما قرار می‌دهد. این سه بُعد اسلامی و قرآنیِ مکتب امام را باید با هم دید.

رادمرد گفت: تکیه بر روی یکی از این ابعاد، و بی‌توجهی به ابعاد دیگر، جامعه را به راه خطا و انحراف می‌برد. این مجموعه، این بسته‌ی کامل، میراث فکری و معنوی امام است. خود امام بزرگوار هم در رفتارش، هم مراقب عقلانیت بود، هم مراقب معنویت بود، هم با همه‌ی وجود متوجه به بُعد عدالت بود.

وی اظهار کرد: اولین نمونه از مظهر عقلانیت امام، گزینش مردم‌سالاری برای نظام سیاسی کشور و تکیه به آرا مردم بود.

امام جمعه ماهدشت بیان کرد: قرن‌های متمادی حکومت‌های فردی بر کشور ما حکومت کرده بودند و حتّی در دورانی که در ایران جریان مشروطه به وجود آمد و به ظاهر جریان قانون در کشور رسمی شد، عملاً استبداد و دیکتاتوری دوران پهلوی از استبداد گذشتگان‌شان گزنده‌تر و سخت‌تر و مصیبت‌بارتر بود.

وی تصریح کرد: در کشوری با این سابقه، امام بزرگوار ما مسئله‌ی حضور مردم و انتخابات مردمی را به یک حقیقت نهادینه شده تبدیل کرد و مردم آزادانه پای صندوق‌های رأی، با آرا خودشان منشأ تشکیل مجلس و دولت و خبرگان و امثال اینها شدند.

رادمرد خاطرنشان کرد: یک مظهر دیگر عقلانیت، تدوین قانون اساسی بود. امام خبرگان ملت را از طریق انتخابات مأمور کرد که قانون اساسی را تدوین کنند. آن تدوین‌کنندگان قانون اساسی، با انتخاب ملت این کار را انجام دادند.

وی گفت: بعد امام راحل همین قانون اساسی را مجدداً در معرض آرا مردم قرار داد و رفراندوم قانون اساسی در کشور تشکیل شد. (در هیچ انقلابی اینگونه اقدام نشده) این، یکی از مظاهر عقلانیت امام است. ببینید، پایه‌های نظام را امام اینگونه مستحکم کرد. هم از لحاظ حقوقی، هم از لحاظ سیاسی، هم از لحاظ فعالیت اجتماعی، هم از لحاظ پیشرفت‌های علمی، امام یک قاعده‌ی محکم و مستحکمی را به وجود آورد که بر اساس این قاعده می‌شود تمدن عظیم اسلامی را بنا نهاد.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1257147

مهمترین اخبار ایران و جهان: