نیوز سیتی!
22 دی 1401 - 04:01

موافقت مشروط لهستان با ارسال تانک‌های لئوپارد به اوکراین

لهستان بر اساس اعلام رئیس جمهور این کشور تصمیم به فرستادن دسته‌ای از تانک‌های لئوپارد به اوکراین به صورت مشروط گرفته است.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «آندژی دودا»، رئیس جمهور لهستان روز چهارشنبه در جریان سفر به شهر «لویو» ، تصمیم خود را برای ارسال یک دسته از تانک‌های لئوپارد به اوکراین برای کمک به این کشور با گذاشتن این شرط که دیگر حامیان اوکراین نیز چنین کاری کنند اعلام کرد.

به نوشته خبرگزاری «آسوشیتدپرس»، دودا توضیح داد، لهستان این کمک را تنها در چارچوب بسته‌‌ کمکی یک ائتلاف بین‌المللی گسترده‌تر برای ارسال تانک به کی‌یف انجام می‌دهد.

رهبران لهستان گفته‌اند در حال مذکره با کشورهای دیگر بر سر تشکیل ائتلافی بین‌المللی از ارسال کنندگان تانکهای آلمانی لئوپارد به اوکراین هستند. آنها کشورهایی که هدف مذاکره آنها بوده‌اند را اعلام نکرده‌اند.

این تصمیم رئیس جمهور لهستان برای ارسال کمک‌های تسلیحاتی جدید به اوکراین در حالی اعلام می‌شود که حامیان غربی کی‌یف در روزهای اخیر برای تقویت ارتش اوکراین با تسلیحاتی جدید به تکاپو افتاده‌اند. روز جمعه گذشته وزارت دفاع آمریکا خبر از یک کمک جدید به ارزش بیش از سه میلیارد دلار برای اوکراین داد. همچنین پنتاگون روز سه شنبه اعلام کرد، از هفته آینده برنامه آموزش به 90 تا 100 نیروی اوکراینی در زمینه کار با سامانه موشکی ضدهوایی «پاتریوت» را در یک پایگاه ارتش آمریکا در «اوکلاهما» شروع می‌کند.

آلمان نیز در روزهای گذشته مواضع ضد و نقیضی درباره موافقتش با ارسال تانکهای «لئوپارد-2» برای اوکراینی‌ها اعلام کرده است.

دودا در کنفرانسی مطبوعاتی در شهر لویو گفت: «ما تصمیم گرفته‌ایم در چارچوب یک ائتلاف بین‌المللی بالقوه اولین بسته کمکی از تانک‌ها شامل دسته‌ای از تانک‌های لئوپارد را همراه با دسته‌های دیگر این تانک‌ها که از جانب کشورهای دیگر پیشنهاد شوند ارائه کنیم و امیدواریم اینها باعث تقویت مواضع دفاعی اوکراین شوند.»

یک دسته از تانک‌ها شامل ۱۴ دستگاه تانک می‌شود.

دودا و «هیتاناس ناوسدا»، رئیس جمهور لیتوانی با «ولودیمیر زلنسکی»، رئیس جمهور اوکراین در شهر لویو در چارچوب موسوم به «مثلث همکاری دو جانبه دوبلین» ملاقات کردند.

زلنسکی که از ابتدای عملیات ویژه ارتش روسیه در ماه فوریه ۲۰۲۲ در خاک کشورش به طور مرتب از متحدانش تسلیحات طلب کرده گفت، اوکراین نیازمند این تانک ها برای پیروز شدن در جنگ است و «منتظر اتخاذ تصمیمی مشترک» درباره این موضوع است چون «تنها یک کشور نمی‌تواند به اوکراین تعداد کافی از آنها را بدهد.»

این سه رهبر همچنین درباره شراکت راهبردی بیشتر کشورهایشان مذاکره کردند.

ناوسدا گفت: «لیتوانی و لهستان تصمیمشان را برای ادامه ارائه پشتیبانی های نظامی، سیاسی، دیپلماتیک، اقتصادی و بشردوستانه به اوکراین تایید کرده‌اند.»

«ریشی سوناک»، نخست وزیر انگلیس نیز که کشورش در سال ۲۰۲۳ شاهد تشدید بحرانهای خود شامل بحران اقتصادی، اعتصابات و بحران در حوزه بهداشت و درمان بوده ادعا کرد: «تانک‌های جنگی می‌توانند توانی که باعث تغییر بازی شود به اوکراینی‌ها بدهند.»

به گفته یک سخنگوی دولت انگلیس، سوناک به «بن والاس»، وزیر دفاع دولتش دستور به بررسی با متحدان لندن برای تعیین بهترین خودروهای نظامی برای ارسال به اوکراین داده است. به گفته وی هنوز در این زمینه تصمیم نهایی گرفته نشده است. انگلیس ارسال تانکهای جنگی «چلنجر-2» به اوکراین را در دست بررسی دارد.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 972047

مهمترین اخبار ایران و جهان: