نیوز سیتی!
16 آبان 1402 - 14:02

رونمایی از ثبت کاشان به‌عنوان شهر جهانی نساجی

سرپرست اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان گفت: ثبت جهانی، ثروت ملی برای ملت ایران است و هرچه بتوانیم ثبت جهانی را افزایش دهیم به تولید ثروت و حفظ فرهنگ‌های کهن خود دست می‌یابیم.

به‌گزارش خبرگزاری فارس از کاشان، آیین پاسداشت ثبت کاشان به‌عنوان شهر جهانی نساجی در تالار فرهنگسرای مهر کاشان برگزار شد.

سرپرست اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان در این آیین گفت: امروز گردهم جمع شده‌ایم تا در این بخش از جغرافیای ایران‌زمین از یک افتخار بزرگ فرهنگی و هنری جهانی یعنی ثبت کاشان به‌عنوان شهر جهانی نساجی رونمایی کنیم و این در حالی است که در دل‌هایمان درد جانکاهی ناشی از آتش‌افروزی دو دولت آمریکا و اسرائیل علیه ملت مظلوم فلسطین احساس می‌کنیم.

او ادامه داد: بی‌تردید کاشان در طول تاریخ محل تولد و رشد علمی دانشمندان و هنرمندانی است که ایران به آن‌ها می‌بالد، لذا کاشان را شهر تاریخ در قلب ایران‌زمین می‌توانیم بخوانیم.

محققیان افزود: بی‌تردید ثبت جهانی، ثروت ملی برای ملت ایران به شمار می‌رود و هرچقدر بتوانیم ثبت جهانی را افزایش دهیم از یک سو به تولید ثروت دست می‌یابیم و از سوی دیگر به حفظ فرهنگ‌های کهن خود نائل می‌شویم.

نشانه‌های هنر نساجی کاشان به هزاره چهارم قبل از میلاد بازمی‌گردد

محمد شریف زارعی فرماندار ویژه کاشان و دبیر شهر جهانی صنایع‌دستی نیز در این آیین گفت: در حال حاضر ۷ رشته صنایع‌دستی در حوزه بافته‌های سنتی در این شهر فعال است.

او ادامه داد: پیشینه هنر در این شهرستان به دوران باستان بازمی‌گردد، به‌نحوی‌که ردپای هنر نساجی به هزاره چهارم پیش از میلاد می‌رسد.

فرماندار ویژه کاشان افزود: اگرچه پیشینه حیات اجتماعی انسان در کاشان به بیش از چهل هزار سال قبل بازمی‌گردد بااین‌حال تمدن از این سرزمین و از هفت هزار سال قبل آغاز و سپس در دوران اسلامی به اوج رسید به‌گونه‌ای که در دوران صفوی کاشان به یکی از مراکز اصلی تولید هنرهای نساجی ایران تبدیل شد.

مسؤولیت ما در حوزه شهر جهانی از امروز آغاز می‌شود

احمد دانایی‌نیا، رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان کاشان نیز در این مراسم گفت: امروز برای شهروندان دارالمؤمنین کاشان و تمامی هم‌وطنان این سرزمین از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است زیرا امروز به‌صورت رسمی کاشان به‌عنوان شهر جهانی صنایع‌دستی انتخاب می‌شود.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان کاشان ادامه داد: امروز گردهم آمده‌ایم تا این ثبت جهانی را پاس بداریم، کار ما تازه از امروز آغاز شده، زیرا مسئولیت سنگینی در خصوص حفظ این عنوان جهانی داریم.

انتهای پیام/۶۳۰۲۵

منبع: فارس
شناسه خبر: 1564491

مهمترین اخبار ایران و جهان: