نیوز سیتی!
14 آذر 1402 - 16:59

تقاضای 60 سناتور آمریکا برای کمک 10 میلیون دلاری امنیتی به ارمنستان

رسانه‌های ارمنستان روز سه شنبه از نامه 60 سناتور آمریکا به کنگره برای اختصاص کمک امنیتی 10 میلیون دلاری به ارمنستان خبر دادند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، ۶۰ سناتور آمریکایی روز سه شنبه به رهبری سناتور دموکرات  «آلکس پادیلا» از کالیفرنیا  و «آنا اشو» از  دیگر قانونگذاران این کشور از سران کنگره خواستند کمک‌های امنیتی به ارمنستان ارسال کنند.

ارتش جمهوری آذربایجان در سپتامبر امسال عملیاتی را در قره‌باغ آغاز کرد و پس از آن نیروهای ارمنی تسلیم شدند. دو کشور از آن زمان برای امضای توافق صلح ابراز تمایل کرده‌اند، هرچند پیشرفت خاصی حاصل نشده و درگیری‌های مداوم مرزی ادامه داشته است. حمله غافلگیر کننده اخیر جمهوری آذربایجان آوارگی ساکنان ارامانه مقیم فره باغ را به همراه داشت.

به گزارش خبرگزاری «نیوز آرمینا» این کمک برای آوارگان لحاظ خواهد شد و قرار است روزهای آینده بررسی شود. در این نامه ۱۰ میلیون دلار کمک مالی نظامی خارجی ایالات متحده برای ارمنستان و درخواست کمک های بشردوستانه اختصاص داده شده  تا در اختیار ارمنستان قرار گیرد.

سناتور پادیلا در این باره گفت: «حمله نظامی وحشیانه و بی‌دلیل  جمهوری آذربایجان به قره‌باغ کوهستانی در پی محاصره چندین ماهه کریدور لاچین، بحران انسانی وحشتناک ایجاد کرده و بیش از ۱۰۰۰۰۰ پناهجوی ارمنی قومی را مجبور به ترک خانه‌های خود کرده است.»

وی گفت: «ایالات متحده باید برای رسیدگی به این وضعیت اضطراری اقدام کند. من قویا از رهبری کنگره می‌خواهم کمک‌های ضروری امنیتی و بشردوستانه برای ارمنستان را در بسته کمک‌های خارجی لحاظ کند.»

قانونگذاران کنگره نسبت به تحرکات اخیر جمهوری آذربایجان و استفاده از «آذربایجان غربی» برای جنوب ارمنستان ابراز نگرانی کرده‌اند.

پایان پیام/م

منبع: فارس
شناسه خبر: 1594991

مهمترین اخبار ایران و جهان: