نیوز سیتی!
25 خرداد 1402 - 15:37

سهمیه آب کشاورزی قزوین از سد طالقان قطع شد

نماینده مردم قزوین، آبیک و البرز در مجلس گفت: متأسفانه علی‌رغم اینکه در ۸ خردادماه مجمع نمایندگان استان و استاندار خدمت وزیر نیرو رسیدیم و چند روزی آب طالقان را باز کردند، باز هم شاهد قطع آب هستیم.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قزوین، فاطمه محمدبیگی امروز در همایش گرامیداشت هفته جهاد کشاورزی که در سالن اجتماعات شهدای جهادکشاورزی برگزار شد، اظهار داشت: احیای دشت قزوین، تامین منابع ویژه آبی، گرفتن حقابه کشاورزان استان از سد طالقان و اصلاح الگوی کشت و به‌کارگیری روش‌های نوین آبیاری و توجه به آبخیزداری و آبخوان‌داری در این دشت قزوین بیش از هر چیزی مورد نیاز ماست.

وی اضافه کرد:‌ متاسفانه بودجه استان قزوین با سهم این استان در تامین امنیت غذایی کشور تناسب ندارد و مهاجرانی در استان‌های مختلف داریم که از یزد، مشهد و کرمانشاه به استان قزوین می‌آیند و در زمین‌های ما فعالیت کشاورزی می‌کنند که هیچ‌وقت حق دشت قزوین ادا نشده است.

محمدبیگی ادامه داد: از همه مهمتر کم‌کاری برای رساندن حقابه کشاورزان استان قزوین است. آیا آبی که از طالقان به سمت تهران منحرف می‌شود، فقط برای آب شرب استفاده می‌شود؟ آیا آن حقابه‌ای که قرار بوده به ما بدهید، داده‌اید؟

وی تصریح کرد: متأسفانه علی‌رغم اینکه در 8 خردادماه مجمع نمایندگان استان و استاندار خدمت وزیر نیرو رسیدیم و چند روزی آب طالقان را باز کردند، باز هم شاهد قطع آب هستیم. از وزیر نیرو می‌خواهیم که به وعده‌‌اش عمل کند، وگرنه مورد سؤال نمایندگان این مردم واقع خواهید شد.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با بیان اینکه استان قزوین در تولید 16 محصول رتبه یک تا 6 کشور را دارد، گفت: امسال به سبب کم‌آبی و خشک‌سالی شاهد کاهش بسیاری از محصولات کشاورزی هستیم که صندوق بیمه روستاییان و عشایر به کمک کشاورزان ما بیاید و در تخمین، تامین خسارات و بازپرداخت وام‌ها به کشاورزان توجه ویزه داشته باشد.

محمدبیگی با اشاره به انتصابات دولت در استان قزوین افزود: باید در کنار هم وحدت داشته باشیم و البته اگر اشکالاتی مسئول دارند، بگوییم، به ویژه ما نمایندگان مردم به عنوان حق نظارتی حق داریم که مسئولان استان قزوین را مورد نظارت و ارزیابی قرار دهیم و این حق مردم است.

وی ادامه داد: برای نمونه درباره به‌کارگیری بعضی از مدیران از خارج از استان قزوین ما نقد داریم و قطعاً انتظار داریم از مدیران بومی استان بیشتر استفاده شود. همچنین در بعضی از مدیریت‌ها بعد از 4 سال شاهد رخوت مدیریتی هستیم.

لزوم اجرای طرح تاک برای ایجاد صرفه اقتصادی در بخش کشاورزی

معاون اقتصادی استاندار قزوین هم در این همایش با اشاره به آغاز خرید تضمینی گندم در استان قزوین گفت: زیرساخت لازم برای خرید 210 هزار تن گندم را در استان قزوین فراهم کرده‌ایم و در حال حاضر اهتمام ما بر جلوگیری از قاچاق و خروج گندم از استان قزوین است تا بهترین و باکیفیت‌ترین گندم در سیلوهای استان ذخیره شود.

علی رحمانی اضافه کرد: یکی از ضرورت‌های امروز جلوگیری از خردسازی زمین‌های کشاورزی و اجرای طرح تاک (تجمیع اراضی کشاورزی) است تا بتوان با مدیریت زمین کشاورزی در ابعاد بزرگ کشاورزی را دارای صرفه اقتصادی کرد و همچنین بتوان الگوی کشت را به راحتی اجرا کرد.

وی توسعه زیرساخت‌های گلخانه‌ای در شهرک نودهک قزوین را یادآور شد و ادامه داد: تا امروز 100 هکتار گلخانه در شهرک گلخانه‌ای نودهک تاکستان که بزرگ‌ترین شهرک گلخانه‌ای کشور است، ایجاد شده و به همین خاطر سیاست استان این است که حداکثر بهره‌برداری از این شهرک صورت گرفته و کشت آب‌بر به گلخانه‌ها منتقل شود.

6 هزار هکتار باغ انگور در تاکستان خشک شد

نماینده مردم تاکستان در مجلس هم در این جلسه با اشاره به بحران آب و خشک‌سالی در دشت قزوین به ویژه در شهرستان تاکستان گفت: 72 درصد از باغات انگور استان قزوین در شهرستان تاکستان قرار دارد و با وجود اینکه تاکستان قطب تولید انگور و کشمش کشور است، اما 6 هزار هکتار باغ تاکستان به خاطر نبود آب خشک شده‌ است.

رجب رحمانی با انتقاد از اجرای کند طرح‌های توسعه سامانه‌های آبیاری نوین در دشت قزوین افزود: برای توسعه آبیاری نوین در دشت قزوین به 150 کیلومتر لوله انتقال آب نیاز داریم که سازمان جهادکشاورزی با همکاری شرکت آب‌منطقه‌ای باید نسبت به تامین و توزیع لوله میان کشاورزان همت کنند.

وی ادامه داد: یک‌چهارم اشتغال کشور را بخش کشاورزی تامین می‌کند و با توجه به نقش کشاورزی در تامین غذای مردم همیشه باید اولویت ما توسعه بخش کشاورزی باشد و در ضمن باید مزیت نسبی استان قزوین در حوزه کشاورزی همیشه در اولویت مسئولان باشد و نباید ظرفیت‌های این حوزه مورد غفلت واقع شود.

انتهای پیام/.

منبع: تسنیم
شناسه خبر: 1287376

مهمترین اخبار ایران و جهان: