نیوز سیتی!
06 تیر 1402 - 15:27

اعتبار "جهاد آبرسانی به ۱۰ هزار روستا" چگونه تأمین می‌شود؟

معاون مهندسی و توسعه شرکت مهندسی و فاضلاب کشور گفت: امسال در قالب جهاد آبرسانی ۱۰ هزار روستا در سراسر کشور با جمعیتی بالغ بر ۴ میلیون و ۶۲۰ هزار نفر از نعمت آب آشامیدنی سالم برخوردار می‌شوند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از زنجان ، به نقل از روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب زنجان، مجید آقازاده معاون مهندسی و توسعه شرکت آب و فاضلاب کشور در سفر به استان زنجان و در جمع مدیران و معاونین شرکت آب و فاضلاب این استان اظهار داشت: امسال در قالب جهاد آبرسانی 10 هزار روستا در سراسر کشور با جمعیتی بالغ بر 4 میلیون و 620 هزار نفر از نعمت آب آشامیدنی سالم برخوردار می‌شوند.

وی اظهار کرد: در همین راستا بیش از 14 هزار کیلومتر خط انتقال و شبکه توزیع، 872 هزار مترمکعب مخزن ذخیره سازی آب، 4 باب تصفیه‌خانه با ظرفیت 290 لیتر در ثانیه و 747 حلقه چاه، 10 هزار ایستگاه پمپاژ با ظرفیت 340 هزار لیتر در ثانیه احداث و 10 هزار و 600 لیتر بر ثانیه منابع تولید ایجاد می‌شود.

معاون مهندسی و توسعه شرکت مهندسی و فاضلاب کشور افزود: از 10 هزار روستایی که در قالب جهاد آبرسانی از نعمت آب آشامیدنی برخوردار می‌شوند بالغ بر 7 هزار روستا توسط قرارگاه امام حسن مجتبی(ع) و 3 هزار روستا نیز توسط شرکت‌های آب و فاضلاب اجرا می‌شود.

وی بیان کرد: امسال ردیف‌های اعتباری مناسبی برای طرح‌های آبرسانی روستایی اختصاص یافته که در همین راستا 24 هزار و 900 میلیون تومان از طریق معاونت مناطق محروم ریاست جمهوری برای بخش‌های آب، مسکن و راه در نظر گرفته شده که امیدواریم منابع خوبی برای تامین آب روستایی اختصاص یابد.

این مسئول تصریح کرد: 15 هزار میلیارد تومان نیز از طریق قرارگاه محرومیت‌زدایی برای تامین آب شرب روستایی اختصاص یافته که باید توسط قرارگاه امام حسن مجتبی(ع) هزینه شود.

آقازاده گفت: 3 هزار میلیارد تومان اعتبار نیز تا هفته آینده از محل ردیف های اعتباری ملی برای توسعه آبرسانی روستایی توزیع خواهد شد.

وی با بیان اینکه تلاش می‌شود 10 هزار روستای دیگر نیز به این تعداد افزوده شود، تاکید کرد: این طرح‌ها در راستای گفتمان انقلاب اسلامی و عدالت اجتماعی به‌عنوان سیاست اصولی دولت سیزدهم برای حل مشکلات روستاییان انجام می شود.

معاون مهندسی و توسعه شرکت آب و فاضلاب کشور در بازدید از طرح احداث خط انتقال آب شرب سد گلابر گفت: این طرح به طول 1650 متر و با اعتباری بالغ بر 12 میلیارد تومان اجرایی می شود.

وی اظهار کرد: این پروژه با هدف تامین آب پایدار برای مجتمع آلاچمن و شهر زنجان اجرا می شود؛ این خط انتقال با دبی 200 لیتر بر ثانیه و به طول 22 کیلومتر در استان زنجان احداث می‌شود.

معاون مهندسی و توسعه شرکت آب و فاضلاب کشور تصریح کرد: پیش از این 18 کیلومتر از این خط انتقال احداث شده بود که با تکمیل آن، آب شرب پایدار برای اهالی مجتمع آلاچمن و قسمتی از آب مورد نیاز شهر زنجان در مدار بهره برداری قرار می گیرد.

معاون مهندسی و توسعه آب و فاضلاب کشور در سفر به شهرستان ایجرود از پروژه های جهاد آبرسانی در این شهرستان بازدید کرد؛ وی در بازدید میدانی از پروژه احداث مخزن ذخیره آب روستای خانجین از نزدیک در جریان مراحل پیشرفت این پروژه قرار گرفت.

گفتنی است این مخزن ذخیره آب با حجم 300 مترمکعب بیش از 70 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

شایان ذکر است برای اجرای این پروژه افزون بر 38 میلیارد ریال اعتبار هزینه شده است که با بهره برداری از آن اهالی روستای خانجین  از نعمت آب شرب پایدار و سالم برخوردار خواهند شد.

معاون مهندسی و توسعه شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور به‌صورت میدانی از طرح آبرسانی به روستاهای "کسیک"، "شهید چمنی"، "دلایر" و "صالح آباد" بازدید کرد.

این طرح نیز شامل احداث 24 کیلومتر خط انتقال، هفت فقره حوضچه، 12 فقره حوضچه مدفون، تجهیزات مکانیکی و برقی، سه باب ایستگاه بین راهی و یک باب مخزن ذخیره آب با حجم 100 متر مکعب در شهرستان خدابنده می‌باشد.

شایان ذکر است این چهار روستا در قالب مجتمع آبرسانی کوثر و با اعتباری بالغ بر 40 میلیارد ریال، 80 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم
شناسه خبر: 1313332

مهمترین اخبار ایران و جهان: