نیوز سیتی!
12 خرداد 1402 - 18:38

۱۰۰۶ اثر تاریخی گلستان در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است

گرگان- مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گلستان گفت: تاکنون تعداد ۱۰۰۶ اثر تاریخی استان در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

به‌گزارش خبرگزاری مهر، محمدجواد ساوری گفت: تا امروز هزاران اثر واجد ارزش در فهرست آثار ملی قرارگرفته و استان گلستان نیز به‌واسطه قدمت و موقعیت جغرافیایی خود بسیاری از این آثار را در خود جای‌داده که هنوز بخش زیادی از آن‌ها بکر و دست‌نخورده باقی‌مانده است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گلستان خاطرنشان کرد: تاکنون در این استان ۱۰۰۶ اثر شامل ۴۴ اثر منقول، ۸۰۰ اثر غیرمنقول، ۴۴ اثر طبیعی، ۱۱ اثر غیرمنقول واجد ارزش و ۱۰۷ اثر میراث ناملموس به ثبت ملی رسیده است.

وی در ادامه با اشاره به روند ثبت آثار تاریخی در فهرست آثار ملی، گفت: ثبت میراث ملموس شامل بناهای تاریخی و محوطه‌های باستانی، ثبت میراث ناملموس شامل آداب‌ورسوم، آئین‌ها، بازی‌ها و غذاهای سنتی و محلی، ثبت میراث طبیعی شامل جاذبه‌های منحصربه‌فرد طبیعی و ثبت میراث منقول شامل اشیا نفیس تاریخی، موزه‌ای دارای اصالت ملی می‌شود.

ساوری یادآور شد: از سال ۱۳۱۰ تا قبل از پیروزی انقلاب اسلامی تنها ۳۵ اثر استان در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده بود و در طول این بیش از چهل‌وچهار سال ۹۷۱ اثر از آثار فرهنگی، تاریخی و… استان گلستان در فهرست آثار ملی ثبت شد که با این تعداد مجموع آثار ثبتی استان گلستان به ۱۰۰۶ اثر رسیده است.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1257576

مهمترین اخبار ایران و جهان: