نیوز سیتی!
16 اردیبهشت 1403 - 10:47

ساخت و ساز در "بوستان لاله" ممنوع است

برخی از اعضای شورای شهر تهران طی تذکری به شهردار تهران اعلام کردند که هر گونه ساخت و ساز در بوستان لاله ممنوع است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، مهدی پیرهادی در جریان دویست و سی و سومین جلسه شورای تهران در قالب تذکری با اشاره به بازدیدش از محدوده بلوار کشاورز و بوستان لاله اظهار کرد: در دهه‌های مختلف ساخت و سازهایی در فضای بصری بوستان‌ها انجام شده که این فضا را دچار آسیب کرده است.

وی افزود: از جمله این ساخت و سازها می‌توان به بوستان اندیشه اشاره کرد که در دهه 80 ساختمان شهرداری منطقه 7 در آنجا ساخته شد و بخش مهمی از این بوستان را دچار آسیب کرد. در حقیقت نمای این بوستان با این ساخت و ساز از بین رفت. در همان موقع اعلام کردیم که اگر می‌خواهند این کار نامناسب انجام دهند در کنجی از پارک انجام شود نه در نمای بوستان.

عضو شورای شهر تهران ادامه داد: در ابتدای بلوار کشاورز در تقاطع با خیابان حجاب یک حصار کارگاهی ایجاد شده که سالیان سال است که وجود دارد. کمی جلوتر جنب ایستگاه آتش‌نشانی حصار کارگاهی دیگری ایجاد شده که اعلام کردند مشغول ساخت بخش‌های خدماتی برای بوستان هستند و پس از آن نیز بازارچه‌ای قرار گرفته که همگی فضای بصری بوستان لاله را تحت تاثیر قرار داده‌اند.

وی تاکید کرد: هرگونه ساخت و سازی اگر بخواهد انجام شود باید در کمیسیون ماده 7 مجوز بگیرد. بی‌تردید نباید نمای بوستان‌ها را کور کنیم. حتی اگر سرویس بهداشتی باشد نباید در جلوی نمای بوستان ساخته شود. همین موضوع باید برای ایستگاه مترو و... رعایت شود.

به گزارش تسنیم، سوده نجفی؛ عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر تهران در جریان جلسه شورا در تذکری با تبریک روز جهانی ماما اظهار کرد: تذکر امروز بنده درباره ضرورت تعیین مدیرعامل سازمان میادین میوه و تربار شهرداری تهران است که بعد از تغییرات مدیریتی که در سازمان میادین میوه و تربار صورت گرفت، برای این سازمان از دیماه سال گذشته سرپرستی تعیین شده که هم اکنون نیز در حال فعالیت است.ضمن خسته نباشید به ایشان که عملکرد خوبی در این مدت داشته است، از شهردار تهران می‌خواهم وضعیت مدیریت این سازمان را تعیین و تکلیف کند.

وی ادامه داد: لازم است شهرداری به بند "د" ماده 13 اساسنامه سازمان میادین میوه و تربار شهرداری تهران مصوب آبان 1402 در انتصاب فرد مورد نظر مورد توجه کند که در آن قید شده است انتخاب مدیرعامل سازمان از بین افراد واجد شرایط با حداقل مدرک کارشناسی ارشد و داشتن 5 سال سابقه مدیریتی و اجرایی مرتبط که حداقل 3 سال آن سابقه کار در شهرداری تهران باشد. سرپرست فعلی سازمان این شرایط را ندارد.

نجفی با اشاره به تغییرات مدیریتی در اداره کل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری گفت: لازم می‌دانم از زحمات و خدمات خانم حسینی در اداره کل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران تشکر کنم و برای مدیر جدید آرزوی موفقیت دارم.

عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر تهران در تذکر دیگری گفت: به استناد بند 23 قانون وظایف شوراهای اسلامی است. همانطور که در روزهای اخیر شاهد بودیم بخش قابل ملاحظه ای از پارک لاله که گفته می‌شود 3 هزار متر می‌باشد توسط شهرداری حصار کشی شده و بر اساس اخباری که به صورت غیر رسمی از شهرداری شنیده ایم قرار است در آن مجموعه فرهنگی ساخته شود و تاکید داشتند که ساخت این مجموعه بدون قطع درختان صورت خواهد گرفت.

وی افزود: شهرداری منطقه عنوان می‌کند که این اقدام توسط سازمان بوستان ها صورت گرفته ما نقشی نداشتیم اما دستور توقف داده ایم. سؤال بنده این است وقتی گفته می‌شود بدون قطع درختان یعنی در این محوطه بزرگ حدود 3 هزار متر که حصار کشی شده هیچ درختی وجود ندارد.

نجفی ادامه داد: این با واقعیت تطابق ندارند و پارک لاله فاقد فضای این چنینی است که در آن درختان تنومند وجود نداشته باشند. البته گویا ظاهرا با پیگیری های اعضای شورا دستور توقف هرگونه اقدامی توسط معاون خدمات شهری صادر شده اما وجود این حصار و اخباری که در خصوص ساخت و ساز در این پارک منتشر شده است نگرانی هایی برای شهروندان به وجود آورده است.

عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر تهران در پایان گفت: از شهردار تهران می‌خواهم به فوریت نسبت به اطلاع رسانی درست و دقیق نسبت به این موضوع اقدام و دستور دهند تا حصارهایی که در این پارک کشیده شده است را بردارند.

یه گزارش تسنیم، احمد صادقی؛ عضو شورای شهر تهران در دویست و سی و سومین جلسه شورا گفت: بارش های نیمه شب جمعه و صبح 15 اردیبهشت ماه در شهرداری منطقه 15 به آدرس بزرگراه بعثت نرسیده به میدان بسیج سبب شد یکی از منهول های موجود در مسیر به واسطه شدت بارش و حجم زیاد آب های بالادستی و نیز عدم کشش شبکه جمع آوری آب های سطحی دچار انسداد و گرفتگی شود.

وی ادامه داد: این امر سبب می‌شود عوامل اجرایی و مدیران خدمات شهری به محل اعزام شوند و کارگران اداره مسیل های منطقه جهت رفع گرفتگی داخل منهول شوند اما به طور ناگهانی، فشار آب سبب افتادن یکی از کارگران به داخل شبکه می‌شود و متاسفانه این فرد تا به امروز پیدا نشده، علی رغم اینکه آتش نشانی زحمات زیادی برای جستجو و پیدا کردن این فرد انجام داده است.

احمد صادقی افزود: من تشکر می‌کنم از زحمات مجموعه خدمات شهری در این چند روز ولی این زحمات سبب نمی‌شود که موارد و ضوابط ایمنی رعایت نشود.

عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: لایروبی مسیل ها به عنوان چک لیست عملیات به مناطق طی سال های قبل ابلاغ شده و اسناد لازم به عنوان دستورالعمل استقرار و نظام نگاهداشت مدیریت اچ اس ای در هر منطقه موجود است که با بررسی های به عمل آمده مشخص شده در این منطقه نیز این دستورالعمل موجود بوده است. از طرفی عدم انجام عملیات در حین بارندگی به دلیل شرایط نامساعد اعم از دبی بالای آب و عدم اطلاع از خطراتی که در این شرایط وجود دارد از توصیه هایی است که در حوزه خدمات شهری باید مورد توجه قرار گیرد که متاسفانه در حادثه منطقه 15 این مورد رعایت نشده است.

صادقی افزود: ذکر دو نکته در این حادثه حایز اهمیت است که امیدوارم مجموعه مدیریت شهری به آن توجه داشته باشد؛ نخست آنکه ساختار اچی اس ای در شهرداری تهران نیازمند تقویت است و یک شهر با جمعیتی بیش از 10 میلیون نفر صرفا با چند کارشناس در منطقه امکان نظارت بر سیستم ایمنی شهر را ندارد. لذا بایستی این سیستم تقویت و از بخش خصوصی صلاحیت دار باید در این بخش استفاده بشود.

وی ادامه داد: نکته دوم که خیلی مهم است؛ موضوع بررسی عدم رعایت دستورالعمل استقرار و نگهداشت نظام مدیریت اچ اس ای در منطقه مذکور است که در صورت رعایت نکردن این نظامات به طور حتم می‌بایست با خاطیان چه عوامل پیمانکاران و چه مدیران برخورد قانونی صورت گیرد.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم
شناسه خبر: 1709146

مهمترین اخبار ایران و جهان: