نیوز سیتی!
25 اردیبهشت 1402 - 23:05

پیش‌بینی برداشت ۲۷ هزار تُن وَش پنبه در خراسان‌شمالی

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌شمالی گفت: کشت پنبه در سطح ۹ هزار هکتار از کشتزارهای این استان آغاز شد که پیش بینی می‌شود امسال ۲۷ هزار تُن وَش این محصول استراتژیک در استان برداشت شود.

به گزارش خبرگزاری فارس از بجنورد، عصر امروز وحید صباغ، مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌شمالی در گفت‌وگو‌ با رسانه‌ها با بیان اینکه برداشت ۲۷ هزار تُن وَش پنبه در استان پیش‌بینی شد، اظهارکرد: ۹ هزار هکتار از اراضی این استان در طرح اصلاح الگوی محصولات کشاورزی به کشت پنبه اختصاص یافت و با این سطح از کشت پنبه بیشتری نسبت به سال‌های گذشته برداشت می‌شود.

وی با بیان اینکه کشت پنبه در سطح اراضی این استان از ادیبهشت ماه آغاز و تا اواسط خردادماه به عنوان کشت دوم ادامه خواهد داشت گفت: پیش بینی می‌شود که در سال زراعی جاری بیش از ۲۷ هزار تُن وَش پنبه تولید شود.

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌شمالی افزود: پنبه یکی از مهم‌ترین کالاهای استراتژیک است که افزایش ضریب خوداتکایی آن علاوه بر تامین نیاز صنعت نساجی به تامین روغن و خوراک دام نیز کمک زیادی می‌کند و به همین دلیل اهمیت زیادی دارد.

وی عنوان کرد: بیشترین پنبه زارهای این استان در شهرستان مانه و سملقان، اسفراین و جاجرم است و همچنین به میزان کمتری در اراضی شهرستان‌های بجنورد، گرمه و راز و جرگلان نیز کشت می شود.

صباغ تصریح کرد: متوسط عملکرد برداشت وش پنبه از سطح پنبه زارهای این استان سه تُن در هر هکتار است که در سال‌های خشکسالی به علت کاهش منابع‌ آبی و تنش دمای سطح عملکرد به ۲ تُن و ۸۰۰ کیلوگرم کاهش می‌یابد.

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌شمالی گفت: در این استان طی سال های مختلف پنج تا بیش از ۱۳ هزار هکتار اراضی زیر کشت پنبه می‌رود که بحث اقتصادی آن برای این خطه از اهمیت زیادی برخوردار است.

وی بر زنجیره تولید پنبه در استان تاکید کرد و گفت: این محصول به عنوان گیاه بومی و حتی فرهنگ کشت و کار در این استان تبدیل شده است باید با حمایت بیشتر کشاورز را از ارزش اقتصادی آن آگاه کرد.

پایان پیام/ز

منبع: فارس
شناسه خبر: 1214876

مهمترین اخبار ایران و جهان: