نیوز سیتی!
17 فروردین 1402 - 09:32

هشدار محیط زیست کهگیلویه وبویراحمد/ خطر در کمین طبیعت است؛ کمکمان کنید

مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویداحمد گفت : خطر در کمین طبیعت و زیستگاه حیات وحش استان است اگر همکاری و دقت نکنیم با خطر آتش سوزی مواجه خواهیم شد.

اسلام جاودان‌خرد در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در گچساران اظهار کرد: تجربه سنوات گذشته نشان می‌دهد، فرا رسیدن فصل گرما، سرآغازی برای شروع آتش سوزی در طبیعت است.

وی بیان کرد: آتش سوزی هایی که  ماحصل آن تلی سفید از خاکستر بلوط و انواع درخت و درختچه ها بوده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویداحمد تصریح کرد: آتش سوزی هایی که گاهاٌ روزها طول می کشید تا سرد و خاموش شوند و عمدتا رد پایی از انسان چه بصورت تعمدی و چه غیر تعمدی در آنها دیده می شد .

جاودان خرد با اشاره به صدور نخستین هشدار زیست محیطی برای طبیعت استان عتوان کرد: خطر در کمین طبیعت و زیستگاه حیات وحش کهگیلویه و بویراحمد است.

وی گفت: اگر همکاری و دقت نکنیم با خطر آتش سوزی  به مراتب بدتر از سنوات گذشته مواجه خواهیم شد.  

 مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویداحمد خاطرنشان کرد: نزولات سال جاری استان در دهه اخیر کم سابقه بوده و به تبع از آن پوشش گیاهی رشد چشم گیری داشته است.

جاودان خرد بیان کرد: با نزدیک شدن به فصل گرما و خشک شدن علوفه ها ، احتمال آتش سوزی در بستر زیستگاه ها و تالاب ها افزایش پیدا می کند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به بخشی از اقدامات محیط زیست استان اظهار کرد: تشکیل تیم مهار آتش در یگان حفاظت محیط زیست ، خرید تجهیزات اطفاء حریق ، برنامه های آموزشی با جوامع محلی حاشیه زیستگاه ها و مناطق مستعد آتش سوزی ، ایجاد آتش بر و مسدود نمودن جاده های ماشین دسترسی به مراتع از جمله برنامه های این اداره کل برای پیشگیری از وقوع آتش سوزی است.

جاودان خرد ادامه داد: از اصحاب رسانه درخواست می کنم در زمینه اطلاع رسانی و راه های جلوگیری از آتش سوزی به ما کمک کنند.

وی افزود: از هم استانی های خود می خواهیم در زیستگاه ها و طبیعت آتش روشن نکنند، در صورت روشن کردن آتش از خاموش شدن آن، قبل از ترک محل مطمئن شوند و در صورت وجود باد هرگز آتش روشن نکنند، چراکه در چنین شرایطی باد موجب افزایش حجم آتش و انتقال آن از طریق گدازه شده و احتمال آتش سوزی را در سطح وسیع افزایش می دهد .

جاودان خرد اضافه کرد: برای اطلاع رسانی شماره 1540 سریعترین راه ممکن می باشد و شهروندان در صورت مشاهده هرگونه دود در طبیعت در صورت امکان در لحظات نخست و طلایی مهار آتش خود اقدام نمایند با تماس به این سامانه محیط زیست، منابع طبیعی ، 110 پلیس و 125 آتش نشانی آن را اطلاع دهند.  

انتهای پیام/ ۸۲۰۳۳

منبع: فارس
شناسه خبر: 1131076

مهمترین اخبار ایران و جهان: