نیوز سیتی!
16 فروردین 1402 - 11:34

اردوغان: اصلاح شورای امنیت ضروری است/ نظم کنونی جهان پایدار نیست

رئیس جمهور ترکیه گفت که نظم جهانی که از قوی‌ها حمایت کند، حقوق ضعیفان را نادیده بگیرد و سرنوشت بشریت را به تصمیمات پنج کشور محدود کند، پایدار نیست و نیاز به اصلاح شورای امنیت ضروری است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری آناتولی، «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه طی سخنانی تاکید کرد که نظم جهانی کنونی ناپایدار است و نیاز فوری به اصلاح شورای امنیت سازمان ملل وجود دارد.

بر اساس این گزارش، اردوغان که در ضیافت افطار با حضور سفرای خارجی در مقر حزب عدالت و توسعه سخن می‌گفت، در ادامه افزود: نظم جهانی که از قوی‌ها حمایت کند، حقوق ضعیفان را نادیده بگیرد و سرنوشت بشریت را به تصمیمات پنج کشور محدود کند، پایدار نیست. بنابراین نیاز فوری به اصلاح شورای امنیت سازمان ملل با رویکردی جامع وجود دارد.

رئیس جمهور ترکیه با اشاره به تلاش‌های کشورش برای حل‌وفصل مسالمت‌آمیز بحران اوکراین ادامه داد که از ابتدای این بحران با پوتین و زلنسکی همتایان روس و اوکراینی خود در تماس بوده است و تقریباً هر هفته با آنها صحبت می‌کند.

اردوغان تصریح کرد: من به امکان دستیابی به صلح عادلانه ای معتقدم که به دو طرف روسیه و اوکراین راه شرافتمندانه‌ای بدهد و منطقه ما را از گردابی که به آن کشیده شده است، خارج کند. نه تنها بحران روسیه و اوکراین، بلکه مشکلات مزمن در فلسطین، سوریه، افغانستان، لیبی، یمن و سومالی نیز در انتظار راه حل است. اما جامعه بین المللی تمایلی به نشان دادن اراده برای حل بحران‌ها ندارد.

وی خاطرنشان کرد: ساختار ناعادلانه نهادهای مسئول تأمین امنیت جهانی، دلیل اصلی بروز شرایط فعلی هستند و تا این شرایط برقرار است، نبود راه حل برای بحران‌ها امری طبیعی است.

رئیس جمهور ترکیه در بخش دیگری از سخنانش تاکید کرد که دولتش نمی‌پذیرد که ترکیه توسط کریدور تروریستی محاصره شده باشد و هرگز اجازه تلاش‌های جدید در این زمینه را نخواهد داد و افزود: ما به اجرای استراتژی خود برای از بین بردن تهدیدات تروریستی علیه میهن خود و خشکاندن منابع آن ادامه خواهیم داد.

وی همچنین با اشاره به ادامه گفت‌وگوی نزدیک با آمریکا به‌عنوان متحد ترکیه در ناتو، افزود: با بهره‌گیری از مکانیسم راهبردی دو کشور در حال تقویت همکاری‌های خود هستیم. ما مجدداً ابتکار استقبال از آسیا را ترویج می‌کنیم، اما در عین حال شاهد نتایج مثبت سیاست‌های گشایش در برابر آمریکای لاتین و آفریقا را در بسیاری از زمینه‌ها هستیم.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1128785

مهمترین اخبار ایران و جهان: