نیوز سیتی!
10 مرداد 1402 - 20:47

آمریکا: توافق میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان دست‌یافتنی است

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که ارمنستان و جمهوری آذربایجان باید برای رسیدن به‌توافق، برخی سازش‌های دشوار را بپذیرند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از پایگاه آرمنا پرس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا احتمال دسترسی جمهوری آذربایجان و ارمنستان به توافق را در سطح بالا ارزیابی کرد.

«متیو میلر» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز سه‌شنبه اعلام کرد که کشورش همچنان این باور را دارد که توافق صلح میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان در دسترس است.

میلر ادامه داد: با این حال، ما همواره گفته‌ایم که برای دستیابی به توافق هر دو طرف باید مصالحه‌های دشواری را صورت دهند.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا تاکید که «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا به این دلیل همچنان به گفتگو با سران ارمنستان و جمهوری آذربایجان ادامه می دهد تا آنها را تشویق به انجام این سازش‌های دشوار کند.

۲۲ فوریه سال جاری میلادی، دیوان بین المللی دادگستری- بالاترین نهاد قضایی سازمان ملل متحد- به جمهوری آذربایجان دستور داده بود حرکت آزادانه در جاده ها را تضمین کند.

این دو کشور که در گذشته متعلق به شوروی سابق بودند برای کنترل قره باغ در دهه ۱۹۹۰ و بار دیگر در سال ۲۰۲۰ با هم جنگیدند. ۶ هفته جنگ در پاییز ۲۰۲۰ با آتش بسی با میانجی گری روسیه به پایان رسید و طی آن ارمنستان بخش هایی از مناطقی از جمهوری آذربایجان را که برای دهه‌ ها تحت کنترل خود داشت، واگذار کرد.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1422385

مهمترین اخبار ایران و جهان: