نیوز سیتی!
24 خرداد 1402 - 20:11

نقش اجرای طرح‌های آبخیزداری در مهار سیلاب‌ها

مشگین شهر- مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اردبیل گفت: اجرای طرح‌های آبخیزداری در مناطق مختلف استان اردبیل مانع از وقوع سیلاب و روان‌آب‌ها خواهد شد.

به گزارش خبرنگار مهر، محمود قلیزاده عصر چهارشنبه در جریان بازدید از مناطق سیل زده مشگین‌شهر اظهار کرد: بر اساس اعلام مسئولان در سیلاب‌های بهاری استان اردبیل بیش از ۲ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان خسارت به زیرساخت‌های مناطق روستایی، شهری به ویژه بخش کشاورزی وارد شده که خسارت هنگفت و سنگینی به شمار می‌رود.

وی تصریح کرد: بارش‌های بهاری در گرمی، انگوت و مشگین‌شهر سیل پی در پی را به راه انداخته و ما شاهد وارد آمدن خسارت سنگین به ساکنان مناطق روستایی و شهری به ویژه از بین رفتن زیرساخت‌ها هستیم.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اردبیل گفت: این سیلاب‌ها هشداری جدی برای همه ما است تا به طرح‌های آبخیزداری ارزش و بهای خاصی بدهیم و مانع از وقوع خسارت هنگفت در بخش‌های مختلف کشاورزی، حوزه گردشگری و حتی امکانات و زیرساخت‌های شهری باشیم.

قلیزاده افزود: در چهار شهر گرمی، انگوت، بیله سوار و مشگین‌شهر بارش‌های سیل‌آسا در کنار وارد آمدن خسارت، آثار روحی، روانی را نیز به همراه داشته که به نظر می‌رسد در کاهش این آسیب‌ها باید طرح‌های آبخیزداری مورد توجه قرار گیرد تا کاهش خسارت سیلاب‌ها و جاری شدن روان آب‌ها را نظاره‌گر باشیم.

وی به احداث ۲۰ سازه آبخیزداری در مناطق مختلف استان اشاره کرد و ادامه داد: آثار مثبت این سازه‌های آبخیزداری را در کنترل رسوب و تخلیه سیلاب‌ها در مناطق مختلف استان شاهد بودیم و قطعاً اجرای این طرح‌ها باید مورد حمایت و تقویت قرار گیرد.

قلیزاده در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: با توجه به کمبود اعتبارات در ۱۸۰ هزار هکتار از مناطق استان عملیات آبخیزداری اجرا شده و در صورت تأمین اعتبار ملی و استانی در این زمینه می‌توانیم طرح‌ها را به سرانجام برسانیم.

وی اضافه کرد: تخصیص کم اعتبارات مانع از اجرای کامل طرح‌ها شده و تلاش ما بر این است تا امسال ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار را در این بخش هزینه کنیم که تخصیص صد درصد اعتبارت زمینه این امر را فراهم می‌آورد.

قلیزاده بیان کرد: اجرای طرح‌های آبخیزداری با هزینه کم جلوی خسارت‌های هنگفت را در سیل گرفته و مانع از بروز حوادث تلخ و ناگوار نیز می‌شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اردبیل گفت: متأسفانه در سال‌های اخیر اختصاص ۳۰ تا ۵۰ میلیارد تومان اعتبار مانع از تکمیل پروژه‌های آبخیزداری در سطح استان شده که در این حوزه انتظار می‌رود مسئولان امر تدابیر مناسبی بیندیشند.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1285541

مهمترین اخبار ایران و جهان: