نیوز سیتی!
12 تیر 1402 - 13:02

لیست سیاه جنایات آمریکا/ تداوم سناریوی نخ‌نمای ترور و تحریم

جنایات‌های حقوق بشری آمریکا از همه جنایت‌های بزرگترین و وحشی‌ترین خونریزان تاریخ بیشتر است، هر چند آن‌ها با استفاده از ابزارهای رسانه‌ای مسلط خود بر جهان همواره به دنبال تحریف تاریخ هستند.

خبرگزاری مهر- گروه سیاست: امروز دوازدهم تیر ماه سالروز یکی از جنایات آمریکا علیه ایران است که هواپیمای مسافربری ایران توسط ناو وین سنس آمریکا مورد اصابت موشک قرار گرفت و ۲۹۰ نفر از هم وطنان مظلوم کشورمان که ۶۶ نفر آنها کودک بودند، کشته شدند. جنایتی بزرگ که هیچ گاه فراموش نخواهد شد و در تاریخ جنایت‌های آمریکا ثبت شده است و آمریکا هیچگاه به خاطر این جنایت عذرخواهی نکرد.

تاریخ به خوبی گواه آن است که جنایات‌های حقوق بشری آمریکا از همه جنایت‌های وحشی‌ترین خون‌ریزان تاریخ هم بیشتر است، البته آنها با استفاده از ابزارهای رسانه‌ای مسلط خود بر جهان همواره به دنبال تحریف تاریخ هستند تا همه چیز را وارونه نشان دهند.

نگاهی به تقویم نشان می‌دهد که در بسیاری از روزهای تیر ماه آنان جنایتی علیه ایران مرتکب شدند و همین مسئله باعث شد که این ایام تحت عنوان افشای حقوق بشر آمریکایی نام‌گذاری شود. ۶ تیر ماه ۱۳۶۰ شاهد ترور نافرجام رهبری انقلاب بودیم، در ۷ تیر ماه ۱۳۶۰ مقر حزب جمهوری اسلامی با بمب گذاری منفجر شد. در ۷ تیر ۱۳۶۶ شهر سردشت با حمایت‌های آمریکا از رژیم صدام مورد بمباران شیمیایی قرار گرفت. در ۸ تیر ۱۳۶۰ شاهد ترور شهید محمد کچویی توسط گروهک تروریستی مورد حمایت آمریکا بودیم. همچنین در ۱۱ تیر ۱۳۶۱ شاهد ترور آیت الله صدوقی، امام جمعه یزد توسط گروهک تروریستی مورد حمایت آمریکا بودیم که صرفاً بخشی از جنایات امپریالیسم مستکبر زمانه ماست.

آمریکایی‌ها بعد از جنگ جهانی دوم ادعای ابرقدرتی کردند و در این مدت ده‌ها کشور را مورد تهاجم نظامی، کودتا، حملات تروریستی و جنایتکارانه خود یا گروه‌های تروریستی مورد حمایتشان قرار دادند. ناگفته نماند که در ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ شاهد کودتای نظامی آمریکایی‌ها در ایران و استقرار یک حکومت پلیسی خشن به مدت ۲۵ سال بعد از آن بودیم. بعد از پیروزی انقلاب اسلامی هم آنان دست از جنایات خود برنداشتند و با حمایت از گروه‌های تروریستی، تجزیه طلب و حمایت رسمی از صدام جنگ ۸ ساله‌ای را علیه کشورمان تحمیل کردند.

بعد از جنگ هم شاهد تداوم انواع تحریم‌های آمریکا علیه کشورمان و حضور نظامی پایگاه‌های بی‌شمار آمریکا در منطقه و اشغال نظامی افغانستان و عراق بودیم و این موارد فقط بخشی از سیاست افزایش فشار این کشور بر جمهوری اسلامی ایران بوده است. تشدید فشار حداکثری با هدف نابودی ایران شکل گرفت و کاخ سفید انواع ترفندها را برای شکستن مقاومت ملت ایران به کار گرفت، هر چند کشورمان با استفاده از ظرفیت‌های خود، با مقاومت و تلاش زیاد مسیر خنثی کردن فشارهای آمریکا و تحریم‌ها را پیش گرفت و به دستاوردهای بزرگی رسیده است. آغاز غروب هژمونی آمریکا در غرب آسیا نتیجه تلاش‌ها و مقاومت ملت ایران و گروه‌های مقاومت در این چند دهه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی است و خود آنان هم بارها به شکست خود مقابل ایران اعتراف کردند.

«حقوق بشر» ابزاری برای سو استفاده آمریکا است

امیرعلی ابوالفتح کارشناس مسائل آمریکا در گفتگو با خبرنگار مهر، درباره نام گذاری افشای جنایات آمریکا، گفت: آمریکا از جنگ جهانی دوم به خصوص زمانی که وارد جنگ شد و مبارزه با فاشیسم را بر عهده گرفت و در جنگ پیروز شد، برای سالیان دراز خود را سمبل مبارزه با نقض حقوق بشر معرفی کرد و حتی سالیان طولانی بخشی از ملت‌ها و کشورهای جهان نگاه مثبتی را به آمریکا داشتند و این کشور را مدافع حقوق بشر می‌دانستند. البته الان این موضوع تغییر کرده است زیرا در ایالات متحده حقوق بشر نقض می‌شود.

ابوالفتح اظهار داشت: آمریکایی‌ها از بدنام‌ترین حکومت‌ها حمایت می‌کنند و حقوق بشر برای آنها به عنوان ابزاری برای سو استفاده دولت آمریکا تبدیل شده است. آنها هر بار که می‌خواهند با کشوری مبارزه کنند، برچسب ضدحقوق بشری به آن کشور می‌زنند و زمانی که روابطشان بهبود می‌یابد، حتی بدترین موارد نقض حقوق بشر را درباره همپیمانان خود نادیده می‌گیرند.

این کارشناس مسائل آمریکا تاکید کرد: تردیدهای جدی در خصوص عملکرد آمریکا وجود دارد و رهبری این کشور در مبارزه با نقض حقوق بشر زیر سوال رفته است. روز دوازدهم تیر ماه ۱۳۶۷ اتفاقی که افتاد، غمبار و تلخ بود و غم آن زمانی بیشتر می‌شود که آمریکایی‌ها بعد از اصابت موشک به این هواپیما، رفتار ناپسندی از خود بروز دادند.

ابوالفتح ادامه داد: همان طور که همه می‌دانیم هواپیما مسافربری ما از فرودگاه بندرعباس برای سفر به دبی در حال حرکت بود و ناو وینسنس به عنوان اولین جرم وارد آب‌های ساحلی ما شد و دومین جرم را با شلیک به هواپیمای مسافربری مرتکب شد. همیشه این سوال وجود دارد که دستگاه‌های این ناو پیشرفته چگونه نتوانستند این هواپیما در رادارهای پیشرفته خود شناسایی کنند. بعد آنها گفتند این خطای انسانی بوده است، اما به فرمانده این ناو مدال افتخار دادند!

وی تصریح کرد: آنها به خاطر این اتفاق هیچگاه حاضر به عذرخواهی نشدند. اگرچه خسارت هواپیما و نیروها و افرادی را که کشته شدند دادند، که در پی شکایت ایران در دادگاه بین‌المللی صورت گرفت اما جورج بوش که آن زمان معاون رئیس جمهور وقت آمریکا بود در جلسه شورای امنیت سازمان ملل که برای همین موضوع برگزار شد، تاکید داشت که آمریکا هیچگاه عذرخواهی نمی‌کند.

جنایات آمریکا با همه جنایتکاران تاریخ برابری می‌کند

همچنین علیرضا کوهکن استاد دانشگاه علامه طباطبایی در گفتگو با خبرنگار مهر و در خصوص جنایات آمریکا، گفت: واقعیت آن است سیاستی که غربی‌ها در زمینه حقوق بشر در پیش گرفتند، یک سیاست متناقض است. آنها خود را مدعی و دایه دار و صاحب برند حقوق بشر در سطح جهان می‌دانند، اما در عمل به گونه‌ای رفتار می‌کنند که انگار هر کاری که می‌خواهند انجام دهند مطابق حقوق بشر است و هر کاری که کشورهایی که با غرب همراه نیستند انجام دهند، مغایر حقوق بشر است و باید به آن برخورد شود.

وی افزود: در خصوص نقض حقوق بشر توسط غربی‌ها شواهد بسیاری وجود دارد، زیرا از زمانی که از چند قرن قبل قدرت از شرق به غرب منتقل شد، آنها اقدامات زیادی را انجام دادند و اعمال آنها هیچ گونه تناسبی با حداقل حقوق بشر و اخلاق در طول تاریخ نداشته است و با جنایات همه جنایتکاران تاریخ برابری می‌کند.

عضو هیأت علمی گروه روابط بین الملل دانشگاه علامه طباطبایی ادامه داد: آمریکایی‌ها و غربی‌ها حقوق بشر را بهانه‌ای برای سیاست‌ ورزی خود به کار گرفته‌اند، در حالی که کمتر از ۷۰ سال از لغو تبعیض نژادی در آمریکا می‌گذرد؛ یعنی تا دهه ۱۹۶۰ در این کشور سیاه پوستان از بسیاری از حقوق اولیه خود در این کشور محروم بودند.

وی با اشاره به کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲، اظهار داشت: در منطقه ما اولین کودتای ضددموکراسی را در ایران انجام دادند و بعد از آن از شاه و رفتارهای جنایتکارانه رژیم پهلوی حمایت کردند. در دنیای آن زمان و بدون وجود شبکه‌های اجتماعی، جنایت‌های با اسم و رسم ماندگاری از رژیم پهلوی ثبت شده است.

کوهکن بیان کرد: بعد از انقلاب اسلامی هم تقریباً هیچ موضوعی نیست که آنها در آن صدمه به ملت ایران نزده باشند. از جنایت‌های جنگی گرفته تا جنایات امنیتی، ترور و حمایت از دیکتاتوری به نام صدام که از سلاح‌های کشتار جمعی و آشکار علیه ملت ایران استفاده کرد. آخرین آن هم اعمال تحریم‌های غیرقانونی دولت آمریکا علیه ملت ایران و تحریم در زمینه غذا و دارو است و حتی داروهایی را که برای کودکان استفاده می‌شود، منع می‌کنند.

این استاد دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به توان رسانه‌ای غربی‌ها، گفت: آنها در نظام بین‌الملل بر تبلیغات رسانه‌ای مسلط هستند و عملاً فضایی را ایجاد می‌کنند که شرایط برعکس شود. به عنوان نمونه رویدادهای چند روز اخیر در فرانسه را در نظر بگیرید و آن را با اغتشاشات سال گذشته کشورمان مقایسه کنید. در فضای مجازی و در کشورمان ساخت بمب و حمله به مراکز پلیس را تبلیغ می‌کردند، اما در فرانسه و در فضای مجازی حتی فیلم‌های خشونت‌های پلیس این کشور را پخش نمی‌کنند که اینها همه تناقض‌های رفتاری آنها را نشان می‌دهد.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1327741

مهمترین اخبار ایران و جهان: