نیوز سیتی!
03 تیر 1402 - 16:49

تایوان: ۲۴ جنگنده و کشتی جنگیِ ارتش چین به تنگه تایوان نزدیک شدند

در ادامه تنش‌ها در شبه‌جزیره تایوان، وزارت دفاع این منطقه مدعی شد که ده‌ها جنگنده و کشتی ارتش چین به تنگه تایوان نزدیک شدند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز وزارت دفاع تایوان روز شنبه اعلام کرد که ۱۹ جنگنده چینی از نوع جی-۱۰ و جی-۱۶ را در فضای اطراف این جزیره ردیابی کرده است و هشت فروند از آنها از «مرز میانه» تنگه تایوان رد شده اند و تا ۴۴ کیلومتری این جزیره پیشروی داشته‌‏اند .

بر اساس بیانیه این وزارت‌خانه همچنین پنج ناو چینی هم در اطراف تایوان اقدام به گشتزنی کرده‏اند. چینی‏ها این گشتها را «گشتهای مشترک آمادگی جنگی» می‏نامند.

تایوانی‌ها در واکنش به این اقدام چینی‏ها اقدام به اعزام جنگنده و کشتی به منطقه گشت‌زنی چینی‏ها کرده‌‏اند و سیستم دفاع هوایی این جزیره فعال شده است.

چینی‌ها به طور رسمی بیانیه‏‌ای خبری در باره این اقدام منتشر نکرده‌‏اند اما روز شنبه فرماندهی نیروهای شرقی چین با انتشار تصاویری در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی «وی چت» از برخاستن جنگنده‏‌های جی‏۱۶ این کشور از باند اعلام کرد که این هواپیماها برای ماموریت آموزشی دورپرواز در دریا که اخیرا به وقوع پیوسته اعزام شده‌‏اند و این ماموریت آموزشی هزاران کیلومتر را پوشش می‏‌داده است.

در حالی که طبق قواعد بین المللی آبهای سرزمینی از ۱۲ مایل دریایی شروع می‏شود اما تایوانی‌ها با حمایتهای آمریکایی‌ها در ۷۰ سال گذشته سعی کرده‌اند یک مرز با فاصله بیشتر یعنی ۲۴ مایل دریایی را با عنوان «مرز میانه» در تنگۀ تایوان معرفی و عادی‏‌نمایی کنند.

پکن اگرچه این جعل مرز را نپذیرفته است، اما در پی سیاست تنش‏زدایانه‌‏اش به خصوص در سه دهه گذشته، تا حد زیادی از عبور این خط احتراز داشت. با این حال، به خصوص از زمان سفرهای تحریک‏‌آمیز هیأت‌های غربی به این جزیره از جمله سفر نانسی پلوسی، رئیس سابق مجلس نمایندگان آمریکا در سال گذشته با عبور مکرر از این خط به سیاستهای مداخله جویانه آمریکا واکنش نشان داده‌‏اند.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1305885

مهمترین اخبار ایران و جهان: