نیوز سیتی!
03 اسفند 1401 - 09:21

راه‌اندازی سامانه غربالگری هوشمند معتادان/تعریف سبد درمان اعتیاد

بیرجند- مدیرکل درمان و حمایت‌های اجتماعی ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: غربالگری هوشمند و از طریق سامانه تشخیص چهره برای شناسایی معتادان واقعی در کشور دنبال می‌شود.

به گزارش خبرنگار مهر، مجید قربانی شامگاه سه‌شنبه در هشتمین نشست کمیته درمان و حمایت‌های اجتماعی ستاد مبارزه با مواد مخدر استان خراسان جنوبی بیان کرد: اعتیاد یک بیماری مغزی است بنابراین بیش از درمان، بر پیشگیری تاکید داریم تا افراد وارد حوزه اعتیاد نشوند.

وی با بیان اینکه یکی از هدف‌های اصلی این است که همه معتادان زیر چتر درمان قرار گیرند، اظهار کرد: آموزش و اشتغال معتادان بهبود یافته از اهمیت بالایی برخوردار بوده که می‌توان با استفاده از ظرفیت خیران و سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای به آن پرداخت.

قربانی با بیان اینکه مرکزی که برای درمان اجباری اعتیاد تحت ماده ۱۶ در خراسان جنوبی راه‌اندازی شده، استانداردهای لازم را ندارد، گفت: این مرکز مورد تأیید کمیته کشوری درمان اعتیاد برای صدور مجوز و موافقت اصولی نیست.

مدیرکل درمان و حمایت‌های اجتماعی ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه باید آمار دقیقی از معتادان متجاهر در خراسان جنوبی اعلام شود، افزود: در صورتی که مکان مناسب راه‌اندازی مرکز ۱۶ با استانداردهای لازم فراهم شود مشکلی برای پرداخت هزینه‌های تجهیز آن نداریم.

وی اظهار کرد: پروتکل‌های درمانی، سهمیه هر معتاد را مشخص کرده اما نیاز است که آمار دقیق بیماران و میزان مصرف دارو در مراکز ترک اعتیاد مشخص شود.

قربانی با بیان اینکه تاکنون هیچ مجوز راه‌اندازی مرکز ماده ۱۶ برای خراسان جنوبی صادر نشده است، گفت: موضوع صدور مجوز مرکز ماده ۱۶ در خراسان جنوبی با توجه به مشکلات موجود مجدد در کمیته کشوری مطرح خواهد شد.

وی بیان کرد: با توجه به اینکه مجوز تبصره ۲ ماده ۱۶ در کشور نخواهیم داشت، باید معتادان متجاهر فقط در مراکز ماده ۱۶ پذیرش شوند.

قربانی با بیان اینکه تعریف سبد درمان برای اعتیاد در کشور دنبال می‌شود تا بر داروی خاص تکیه نباشد، افزود: همچنین غربالگری هوشمند و از طریق سامانه تشخیص چهره برای شناسایی معتادان واقعی در کشور دنبال می‌شود.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1049819

مهمترین اخبار ایران و جهان: