نیوز سیتی!
22 خرداد 1402 - 15:58

دیدار رئیس بانک توسعه آسیایی با رئیس جمهور تاجیکستان

در دیدار رئیس بانک توسعه آسیایی با رئیس جمهور تاجیکستان وضعیت کنونی و چشم‌انداز همکاری بین دو طرف مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، «ماساتسوگو آساکوا»، رئیس بانک توسعه آسیایی که در چارچوب یک سفر دوره وارد تاجیکستان شده با «امامعلی رحمان»، رئیس جمهور این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد.

دو طرف در جریان این دیدار وضعیت کنونی و دورنمای همکاری بین تاجیکستان و بانک توسعه آسیایی را بررسی کردند.

رحمان در سخنانی از سطح همکاری کشورش با این موسسه مالی بین المللی طی 25 سال مشارکت از جمله تامین مالی 180 پروژه در بخش‌های مختلف این کشور به مبلغ بیش از 2.5 میلیارد دلار ابراز رضایت کرد.

ماساتسوگو به نوبه خود به فرصت‌های چشم‌گیر تاجیکستان در تولید و صادرات انرژی‌های پاک و تجدیدپذیر و در توسعه «اقتصاد سبز» اشاره و همچنین حمایت بانک توسعه آسیایی از ابتکارات و سهم تاجیکستان در دستورکار جهانی اقلیم را تایید کرد.

در این دیدار دو طرف در مورد طیف وسیعی از مسائل همکاری، ادامه اجرای اصلاحات و تغییرات اقتصادی تبادل نظر کردند.

توسعه بخش انرژی و مسائل تغییر اقلیم به عنوان زمینه‌های مهم همکاری بین تاجیکستان و بانک توسعه آسیایی عنوان شدند.

در ارتباط با وضعیت دشوار در حال ظهور در جهان مدرن و پیامدهای فزاینده آن، اتخاذ تدابیر مشترک برای پیشگیری و کاهش تاثیر مخاطرات و عوامل منفی بر اقتصاد ملی ضروری دانسته شد.

طی این دیدار همچنین سایر موضوعات مورد علاقه دو طرف مورد بحث و بررسی قرار گرفتند.

گفتنی است که رئیس بانک توسعه آسیایی با هدف دیدار با مقامات تاجیک و مشاوره در مورد نیازهای توسعه تاجیکستان و برنامه کمک‌های بانک توسعه آسیایی در این کشور، صبح امروز در چارچوب یک سفر 2 روزه وارد «دوشنبه» شده است.

بانک توسعه آسیایی اصلی‌ترین کمک کننده مالی تاجیکستان است که از سال 2018 به این سو به صورت بلاعوض از اقتصاد این کشور حمایت می‌کند.

از سال 1998 این موسسه مالی بین المللی بیش از 180 پروژه را برای تاجیکستان به ارزش 2.5 میلیارد دلار تصویب کرده که بیش از 1.9 میلیارد دلار از آن کمک بلاعوض است.

حدود 34 درصد از این کمک‌ها به بخش حمل و نقل، 24 درصد به بخش انرژی، 12 درصد به بخش مدیریت عمومی و 11 درصد به بخش کشاورزی و مابقی مراقبت‌های بهداشتی، آموزشی، مالی، زیرساخت‌های شهری مرتبط است.

پایان پیام/ح

منبع: فارس
شناسه خبر: 1280819

مهمترین اخبار ایران و جهان: