نیوز سیتی!
20 تیر 1402 - 11:56

فعال دانشجویی: باید تکلیف برخورد با بی­ حجابی مشخص شود

دبیر فرهنگی انجمن اسلامی دانشگاه الزهرا گفت: باید تکلیف برخورد با بی­ حجابی مشخص شود و سیاست­ گذاری مشخصی در این زمینه وجود داشته­ باشد تا معلوم شود که با این حکم شرعی، سیاسی، الهی در جامعه چه خواهیم کرد.

زهرا محمدی دبیر فرهنگی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه الزهرا در گفتگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس، در مورد روز حجاب، گفت: در بحث حجاب علاوه بر حضور و ظهور نیروهای انتظامی، فرهنگ­ سازی جامعه نیز باید به دست کارشناسان و مربیان متعهد بیفتد و روش­ های ایجابی و سلبی از شیوه­ های کوتاه مدت به بلندمدت گره بخورد.

وی افزود: در ارائه‌ی مفهوم حجاب، باید تحولی اساسی صورت بگیرد، تربیت کودکان براساس فرهنگ ایرانی و اسلامی، امری طولانی مدت است که تاثیر زیادی در شکل­ گیری جامعه­ ی مطلوب آینده در مسئله­ ی حجاب دارد. ساخت پایه های قوی برای حجاب در جامعه و پرداخت دقیق و فکر شده به این امر، اسلامی بودن ساختارهای مهم و تاثیرگذار، همچنین پویایی نهادهای مختلف جامعه در رابطه با موضوع حجاب، یعنی ما برای حجاب، نقشه و برنامه داریم و فعالیت ­هایمان در این راستا بی ­قاعده و بدون برنامه نیست.

این فعال دانشجویی ادامه داد: گاهی تمرکز نهادها به­ قدری معطوف نظارت و رسیدگی کوتاه مدت به این امر می ­شود که از نظارت و بررسی عملکرد طولانی مدت آن غافل می ­مانند، نکته­ ی مهم این است که این چرخ­ ها باید باهم به حرکت دربیایند تا مسیر هموارتر پیموده شود.

محمدی تاکید کرد: همان­طور که رهبر انقلاب فرمودند، مسئله ­ی کشف حجاب هم حرام شرعی و هم حرام سیاسی است. از نظر بنده این نکته تنها صرفا نشان ­دهنده­ ی اهمیت مسئله­ ی حجاب نیست که البته به­ وضوح به این اهمیت هم اشاره دارد اما مسئله­ ی دیگر، همین بحث هم شرعی و هم قانونی بودن است،  بعد سیاسی و قانونی آن به­ قطع نیازمند نظارت جدی است.

وی افزود: باید تکلیف برخورد با بی­ حجابی مشخص شود و سیاست­ گذاری مشخصی در این زمینه وجود داشته باشد و معلوم شود که با این حکم شرعی سیاسی الهی در جامعه چه خواهیم کرد.  بعد دیگر آن هم این است که برای درونی کردن این حکم شرعی در افراد و برای پذیرش آن توسط جامعه، باید تمامی نهادهای تاثیرگذار برنامه­­ ی جدی و قاعده ­مند داشته ­باشند.

دبیر فرهنگی انجمن اسلامی دانشجویان الزهرا گفت: نکته­ ی دیگر این­ که شیوه­ های ایجابی هم باید هم­پای شیوه های سلبی جلو آورده شود. توجه به بخشی و بی­ توجهی به بخش دیگر، مسیر موثری نخواهد بود. تبلیغات برای عفاف و حجاب از انواع ظاهری و سطحی به انواع پرفکرتری تبدیل شود. تبلیغات سطحی یا ساده­ انگارانه در باب حجاب، بدون توجه به اصل و معنای اصیل آن، گاه نه­ تنها تاثیرات مثبتی را به همراه ندارد که اثر عکس آن را نیز به جا خواهد گذاشت.

وی افزود: مردم نباید همه­ چیز را به دست ساختارهای رسمی جامعه سپرده و خود را از میدان کنار بکشند، بخشی از گره­ی تقویت حجاب و فرهنگ اسلامی در جامعه، به دستان افراد دغدغه­ مند در فضاهای دوستانه، خانوادگی و یا محیط ­هایی چون مدارس به همراهی مسئولان و آموزگاران متدین اتفاق میفتد.

دبیر انجمن اسلامی دانشجویان الزهرا در پایان گفت: در نهایت این­که نمی­ شود به حرف و سخن ­ها اکتفا کرد، افراد راهگشا، دست ­اندرکاران و مسئولان مربوط به این امر، به اعمال سابق بسنده نکنند و دغدغه­ مندانه، شروع به حرکتی نو و انجام فعالیت­ هایی کنند که در جامعه شاهد رشد و بازدهی بالاتر در این زمینه باشیم.

پایان پیام/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1349063

مهمترین اخبار ایران و جهان: