نیوز سیتی!
21 خرداد 1402 - 08:54

بررسی شیوه‌های مهار آتش‌سوزی عرصه‌های طبیعی در مرودشت

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان مرودشت از برگزاری نشست مدیریت بحران در بخش کامفیروز شمالی شهرستان مرودشت با دو دستور کار حفاظت از خرس قهوه ای و شیوه های مهار آتش سوزی های عرصه های طبیعی واقع درمناطق آزاد و تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست خبر داد.

به گزارش خبرگزاری فارس از مرودشت، یوسف حسنی رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان مرودشت در حاشیه این نشست با بیان اینکه با توجه به بارندگی خوب سال گذشته وایجاد پوشش انبوه زمینه وقوع آتش سوزی در عرصه های طبیعی محیط زیست فراهم است، خواستار هوشیاری و دقت عمل همه دوستداران محیط زیست در عرصه های طبیعی شد.

حسنی با اشاره به اینکه آتش سوزی ها گاه جبران ناپذیر و بسیار آسیب زا است افزود: اگر کسی ‌در دامنه کوه، جنگل یا در حاشیه دره‌ای پر درخت و یا در میان درختان جنگلی زندگی می‌کند، محل سکونت او همواره به علت فراوانی چوب و ‌مواد سوختنی در معرض خطر آتش‌سوزی قرار دارد. منشاء این نوع آتش‌سوزی معمولاً رعد و برق یا بروز اتفاقات غیرمنتظره است. آتش‌سوزی در طبیعت سریعاً گسترش پیدا کرده و گیاهان‌، درختان و منازل مسکونی را طعمه خود خواهد کرد.

این مقام مسوول همچنین آتش زدن کاه و کلش توسط بهره برداران کشاورزی را نوعی نابودی طبیعت دانست و با بیان اینکه این نوع آتش سوزی ها هم می تواند بسیار آسیب زا باشد افزود: بسیاری از کشاورزان پس‌ از آنکه محصول گندم، برنج و جو خود را برداشت می‌کنند، ساقه‌های باقیمانده گیاهان را آتش می‌زنند و به اندیشه خود زمین را با هزینه‌ای ناچیز و زمانی کوتاه برای کشت بعدی آماده می‌کنند.

وی ادامه داد : سوزاندن بقایای گیاهی بخصوص کاه و کلش هرساله به منظور از بین بردن علف های هرز باقیمانده و آماده سازی هرچه سریعتر زمین های کشاورزی برای کشت دوم به دلیل ناآگاهی کشاورزان از مضرات و سرمایه سوزی هایی که به دنبال دارد، انجام می شود. کشاورزان هم با انگیزه‌های مختلف، اقدام به آتش زدن آن می‌کنند.

به گفته حسنی ، اگرچه سوزاندن کاه و کلش در مزارع از قدیم مرسوم بوده و سالهاست که کاه و کلش را می‌سوزاند برخی به غلط تصور می کنند که این اقدام نیاز کمتری به استفاده از سموم در کشت دوم را فراهم می کند اما آنچه که امروز بصورت علمی اثبات شده است نابودی اکوسیستم و ویرانی ساختمان خاک است.

حسنی در پایان گفت: پس از تبادل نظر نحوه اطفا حریق با دستگاه دمنده به صورت عملی به اعضا شرکت کننده در این نشست داده شد. 

 خانبازی مسوول مدیریت بحران این شهرستان هم در ادامه در خصوص دستورالعمل استانی مدیریت بحران والزام آمادگی گروههای اطفا حریق درسطح استان ومدیریت بهینه کاه وکلش کشاورزی توضیحاتی ارائه کرد.

این مقام مسوول اضافه کرد: عوارض جبران ناپذیر آتش زدن کاه و کلش برای کشاورزان به دلیل آسیب زدن به ساختار خاک و نامرغوبی محصولات بعدی و از طرفی آلودگی و اسیب به محیط زیست باعث شده تا در سال های گذشته کارشناسان و مسولان امر تلاشی مضاعف به منظور آگاه سازی کشاورزان و ممانعت از این اقدام داشته باشند اما متاسفانه تاکنون نتیجه محسوسی حاصل نشده و همچنان برخی اصرار بر روش های سنتی کشاورزی و از این دست اقدامات دارند.

 تابع بردبار کارشناس حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست فارس نیز با اشاره به تعارض حیات وحش از جمله گونه شاخص خرس قهوه ای مطالبی را توضیح داد و بر لزوم مراقبت و حفاظت از این گونه کمیاب تاکید کرد.

وی از اعضای حاضر در جلسه خواست به عنوان تسهیلگر درزمینه حفظ گونه خرس قهوه ای تلاش کنند واظهار داشت : خسارت وارده توسط گونه های درانقراض وحفاظت شده از طریق بیمه پرداخت خواهد شد. بنا بر این روستاییان و عشایر و دامداران در صورت تعرض خرس به دام هایشان سعی کنند آسیبی به حیات وحش وارد نکنند.

شایان ذکراست که بخش کامفیروز شمالی یکی از کانون های مهم حضور خرس قهوه ای در شهرستان مرودشت و همچنین یکی از مناطق فراگیر در آتش سوزی کاه و کلش است.

انتهای پیام/خ

منبع: فارس
شناسه خبر: 1276719

مهمترین اخبار ایران و جهان: