نیوز سیتی!
18 دی 1401 - 16:17

افت سطح آب زیرزمینی در استان بوشهر/ سدها تا ۱۴۰۳ تکمیل می‌شوند

بوشهر- مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای بوشهر گفت: وضعیت ورودی آبخوان‌های آب زیرزمینی در شرایط مطلوبی نیست به‌گونه‌ای که سالانه یک متر افت آب زیرزمینی در استان بوشهر داریم.

به گزارش خبرنگار مهر، علی محمدی بعدازظهر یکشنبه در نشست با اصحاب رسانه استان بوشهر اظهار داشت: بحران افت آب زیرزمینی در بوشهر جدی است به‌گونه‌ای که سالانه ۲۵ میلیون مترمکعب کسری آب مخزن وجود دارد.

کاهش تراز آب زیرزمینی

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای بوشهر با بیان اینکه وضعیت آبخوان‌های طلحه، فاریاب و دهرود، تنگ ارم نسبت به بقیه آبخوان‌ها بحرانی‌تر است تصریح کرد: تراز آب زیرزمینی تقریباً در تمام آبخوان‌های استان بوشهر دچار کاهش شده است.

محمدی افزود: نشست زمین، بروز خسارت به ابنیه و تأسیسات موجود، کاهش ذخیره آب خاک، تحمیل هزینه‌های بالای کف شکنی و پمپاژ به بهره‌برداران از جمله معایب کمبود تراز آب زیرزمینی است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای بوشهر با اشاره به اینکه بیشترین افت برداشت آب‌های زیرزمینی در دشتستان اتفاق افتاده است، گفت: فرونشست‌هایی در برخی از دشت‌های این استان مثل دشت طلحه، بوشکان و مقداری در بخش دالکی وجود دارد که امیدواریم با کنترل مدیریت مصرف منابع آب زیرزمینی و آبخوان‌داری از این بحران جلوگیری شود.

وی اضافه کرد: سدهای دالکی، دشت پلنگ، باغان، خائیز و باهوش از سدهای در حال ساخت استان هستند که باوجوداینکه هنوز تکمیل نشده‌اند اما بخشی از آب مورد نیاز منطقه خود را تأمین می‌کنند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای بوشهر گفت: پیش‌بینی می‌کنیم تا سال ۱۴۰۳ تمامی سدهای ما به بهره‌برداری برسد که بهره‌برداری از سد اخند و باغان در برنامه سفر رئیس‌جمهور به بوشهر قرار دارد.

وی افزود: در شبکه انتقال آب اهرم طی دستور رئیس‌جمهور اقدامات لازم جهت انتقال آب، تصحیح شبکه آب شهری و لوله‌ای کردن کانال‌های آب که در نهایت موجب اصلاح شیوه آبیاری می‌شود، صورت گرفت.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای بوشهر با تأکید بر اینکه عقب‌ماندگی صنعت کنتور در کشور باعث تضعیف و کمبود میزان آب می‌شود، ادامه داد: برای جلوگیری از تصرفات رودخانه‌ای با کامل کردن مطالعات حریم بستر رودخانه‌ها و واگذاری بخش اعظمی از آن به ثبت‌اسناد جهت بارگذاری در سایت اقدام کردیم.

محمدی در خصوص نصب کنتور برای چاه‌های کشاورزی در استان بوشهر گفت: نصب کنتور برای چاه‌های کشاورزی با توجه به بهره‌وری پایین باید به منظور مراقبت از میزان آب مصرفی صورت گیرد که تاکنون بالغ‌بر ۶۰ درصد چاه‌های استان دارای کنتور هستند.

آخرین وضعیت سدهای در دست احداث

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای بوشهر در خصوص آخرین وضعیت سدهای در دست احداث استان بوشهر تصریح کرد: نزدیک به ۱۶۰۰ میلیارد هزینه برای ساخت سد دالکی نیاز است که تاکنون ۳۰۰ میلیارد هزینه شده است و این سد دارای ۴۲ درصد پیشرفت تاکنون بوده است.

وی افزود: سد باهوش با پیشرفت ۱۵ درصدی و اعتبار ۳۵۰ میلیاردی وجود دارد که ۸۰ میلیارد اعتبارات برای سال جاری در نظر گرفته است که هنوز به این پروژه تحویل داده نشده است.

محمدی درباره سد خائیز اضافه کرد: سد خائیز با سرمایه‌گذاری ۲۶۰ میلیارد تومان و اعتبار ۱۶۰ میلیارد که تاکنون به پروژه پرداخت‌شده در حال انجام است.

چاه‌های غیرمجاز

محمدی درباره حفر چاه‌های غیرمجاز خاطرنشان کرد: چاه‌هایی که بدون پروانه بعد از سال ۱۳۸۵ حفاری‌شده است را به‌عنوان چاه غیرمجاز می‌شناسیم و باید از حفر این چاه‌ها جلوگیری شود که تاکنون ۹۰۰ چاه غیرمجاز در استان بوشهر حفاری‌شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای بوشهر گفت: بالغ‌بر ۱۵ هزار چاه در استان بوشهر وجود دارد که بخشی دارای پروانه و بخشی فاقد پروانه هستند.

وی بابیان اینکه بند بصری و رسوبات دو عامل اصلی تأثیرگذار بر تالاب حله هستند گفت: تخصیص حقابه به این تالاب بستگی به آبگیری سد رئیس‌علی دلواری دارد به‌طوری‌که میزان آبی که هرساله سد آب ذخیره می‌کند به همان نسبت تخصیص‌های حقابه تالاب‌ها کم‌وزیاد می‌شود.

محمدی با اشاره به تخلفات برداشت آب در مسیر تالاب حله گفت: در این راستا مراجع قضائی وارد عمل و بسیاری از پمپ‌های غیرمجاز جمع‌آوری می‌شوند اما نیازمند همراهی و همدلی مردم هستیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای بوشهر گفت: هم‌اکنون ۳۳۰ میلیون مترمکعب آب ذخیره‌ای در سد رئیس‌علی دلواری وجود دارد که بخشی از این آب به‌منظور حفظ پایداری سد قابل‌برداشت نیست.

وی اضافه کرد: در سال آبی که از ابتدای مهر شروع‌شده است، ۱۶۸ میلی‌متر میانگین بارشی است که در سال آبی داشته‌ایم و با افزایش ۳۳ درصدی نسبت به میانگین بارش‌های بلندمدت خود مواجه هستیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای بوشهر گفت: حجمی برابر با ۳۵۵ میلیون مترمکعب روان آب تولیدی داشتیم که بخشی ذخیره و بخشی در تالاب‌ها پخش شد.

منبع: مهر
شناسه خبر: 963319

مهمترین اخبار ایران و جهان: