نیوز سیتی!
01 شهریور 1402 - 17:07

اجازه استفاده از خاک عراق برای تجاوز به همسایگان داده نخواهد شد

نخست وزیر عراق در دیدار وزیر خارجه ترکیه با او، تاکید کرد: به هیچ گروهی اجازه داده نخواهد شد که امنیت را به خطر انداخته یا از خاک عراق برای تجاوز به کشورهای همسایه استفاده کند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از پایگاه اطلاع رسانی نخست وزیری عراق، محمد شیاع السودانی، نخست وزیر عراق، از هاکان فیدان، وزیر امور خارجه ترکیه و هیئت همراه او استقبال کرد.

در این دیدار درباره روابط دوجانبه میان دو کشور و راه های تحکیم همکاری متقابل در سطوح مختلف گفتگو و ارتقای مشارکت اقتصادی و تلاش ها در حوزه مبارزه با تروریسم بررسی شد.

السودانی تصریح کرد: عراق در ارائه تمامی پرونده ها با روحیه همکاری و حسن همجواری و نیز فراهم ساختن فرصت های امیدبخش برای همکاری های اقتصادی و تجاری بیشتر جدی است. پروژه جاده توسعه بهترین نمونه برای این موضوع است؛ چراکه یکی از مهم ترین کریدور های اقتصادی در منطقه و جهان و شامل فرصت های اقتصادی بزرگی است.

نخست وزیر عراق گفت: امنیت و ثبات اولویت دولت عراق است و به هیچ گروه یا سازمانی تحت هیچ عنوانی اجازه داده نخواهد شد که امنیت را به خطر انداخته یا از خاک عراق برای تجاوز به کشورهای همسایه استفاده کند. این موضع اصولی عراق است.

وی همچنین به رویکرد عراق به سوی انجام همکاری بیشتر در چارچوب کمیته های امنیتی مشترک با ترکیه و مبتنی بر گفتگو و به دور از اقدامات یک جانبه و نیز لزوم هماهنگی میان عراق و ترکیه در موضوعات مختلف منطقه ای برای ایجاد مواضع مشترک در خدمت منافع دو ملت اشاره کرد.

السودانی ضمن تمجید از اقدام اخیر ترکیه در افزایش رهاسازی آب در رودخانه دجله، خواستار افزایش رهاسازی آب در رودخانه فرات به ویژه در آستانه مراسم میلیونی اربعین امام حسین(ع) شد.

نخست وزیر عراق همچنین تاکید کرد که توافق در این پرونده به علت وجود منافع مشترک و حفظ حقوق متقابل دارای اهمیت است و توافق بر سر ایجاد کمیته دائمی میان دو کشور برای رسیدگی به این موضوع انجام شده است.

وزیر خارجه ترکیه نیز بر تمایل و آمادگی ترکیه برای حمایت از عراق در زمینه های مختلف و نیز بر رویکرد جدی و اشتیاق به حل مشکلات باقی مانده میان ترکیه و عراق تاکید کرد.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1464263

مهمترین اخبار ایران و جهان: