نیوز سیتی!
27 فروردین 1402 - 07:39

شورای امنیت خواستار توقف درگیری‌های نظامی در سودان شد

شورای امنیت سازمان ملل با انتشار بیانیه‌ای خواستار توقف درگیری ها در سودان شد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از الجزیره، همزمان با تشدید تنش‌ها در اوکراین، شورای امنیت سازمان ملل با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که ما نسبت به درگیری‌های ارتش سودان و نیروهای پشتیبانی سریع ابراز نگرانی می‌کنیم.

در بیانیه بیانیه شورای امنیت آمده است که اعضای این شورای از تلفات جانی و آسیب دیدن شهروندان جراحتی در میان غیرنظامیان ابراز تأسف می‌کنند.

شورای امنیت همچنین در این بیانیه خواستار توقف فوری درگیری‌ها در سودان شده و گفته است که از همه طرف‌ها می‌خواهیم به پشت میز مذاکره بازگردند.

همچنین خبرنگار الجزیره از شنیده شدن صدای انفجار در جنوب خارطوم و در نزدیکی یک ورزشگاه خبر داده است.

از سوی دیگر، شبه نظامیان واکنش سریع در سودان تصاویری از آتش سوزی را منتشر کردند که آن مدعی شده‌اند این آتش سوزی متعلق به ستاد فرماندهی کل ارتش سودان است.

ساعاتی پیش از این نیز با ادامه تنش‌ها و درگیری نظامی در خارطوم، پایتخت سودان میان ارتش و نیروهای شبه نظامی واکنش سریع، نماینده آمریکا در شورای امنیت خواستار مداخله و اقدام فوری شورای امنیت سازمان ملل شده و اعلام کرده بود: «ما خواستار اقدام فوری شورای امنیت برای پایان دادن به خشونت در سودان هستیم.»

در عین حال با ادامه تنش‌ها در پایتخت سودان، کمیته امنیتی خارطوم به منظور حفظ جان شهروندان و اموال آن‌ها روز یکشنبه را تعطیل رسمی اعلام کرد. این کمیته اعلام کرده است: «از شهروندان می‌خواهیم از مناطق نظامی یا هر سایتی که ممکن است هدف عملیات نظامی قرار گیرند، دوری کنند.»

همزمان نیویورک تایمز در گزارش خود اعلام کرد که تعداد تلفات در درگیری‌های سودان افزایش یافته و به ۲۷ کشته و ۴۰۰ زخمی رسیده است. همچنین یک منبع نظامی در ارتش سودان اعلام کرده است که با توپخانه سنگین اردوگاه الصالحه و مواضع شبه نظامیان واکنش سریع را بمباران کردیم. نیروی هوایی سودان نیز گفته است که عملیات شناسایی در همه مناطقی که شبه نظامیان شورشی ممکن است مستقر شده باشند، انجام خواهیم داد.

ارتش سودان نیز تصاویری را پخش می‌کند که به گفته آن‌ها مربوط به بازدید عبدالفتاح البرهان، فرمانده کل ارتش و رئیس شورای حاکمیت در شامگاه شنبه از مقر ارتش در خارطوم است.

تنش‌ها در سودان همزمان با آن صورت گرفته که شبه نظامیانی با نام گروه واکنش سریع به جنگ با ارتش روی آورده و ارتش و شبه نظامیان حملات خود را به پایگاه‌های یکدیگر شدت بخشیده‌اند. جنگ میان ارتش و شبه نظامیان چند روز پس از هشدار ارتش صورت گرفت که اعلام کرد سودان در یک نقطه عطف خطرناک قرار دارد.

از چند ماه پیش به این سو تنش لفظی میان شبه نظامیان به فرماندهی ژنرال حمیدتی و ارتش به فرماندهی ژنرال عبدالفتاح برهان شدت گرفته بود. شبه نظامیان مدعی هستند که کنترل محل ریاست جمهوری و همچنین فرودگاه خارطوم را در دست دارند، اما ارتش این ادعاها را رد کرده است.

گروه شبه نظامی واکنش سریع به ریاست حمیدتی برای نخستین بار در سال ۲۰۱۴ توسط عمرالبشیر تأسیس شد و در آن زمان به سرکوب شورش‌ها در دارفور روی آورد. این گروه به جنایت علیه بشریت در دارفور متهم است و همواره طی سال‌های گذشته با ارتش سودان در رقابت بوده است.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1152263

مهمترین اخبار ایران و جهان: