نیوز سیتی!
25 اردیبهشت 1402 - 12:33

آغاز استقرار 10 هزار خانوار عشایری در استان اصفهان/ مهر اصالت یونسکو بر پیشانی گلیم قشقایی

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: عشایر به تدریج وارد استان اصفهان می‌شوند و در ۵۰۰ نقطه و در شهرستان‌های سمیرم، فریدون‌شهر، چادگان، دهاقان و شهرضا استقرار پیدا می‌کنند.

منصور شیشه‌فروش مدیرکل بحران استانداری اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان با اشاره به فصل کوچ عشایر و استقرار آن‌ها در استان، اظهار کرد: عشایر دارای یک میلیون رأس دام، ۳۰۰ هزار بزغاله و ۳۰ هزار هکتار زمین هستند و سال گذشته حدود ۱۵ هزار کپسول گاز و یک میلیون لیتر نفت و ۲۰۰ هزار متر مکعب آب با تانکر در بین آن‌ها توزیع شد و هزار و ۵۰۰ کیلومتر از ۲ هزار کیلومتر راه استقرار عشایر در استان بازگشایی شد.

وی بیان کرد: ۱۰ هزار خانوار عشایر در استان اصفهان وجود دارد که ۲۷ هزار نفر قشقایی و ۲۴ هزار نفر بختیاری و ۳ هزار نفر عرب جرقویه هستند که ایل‌های قشقایی و بختیاری ییلاق خود را در استان اصفهان و قشلاق خود را در استان کهگیلویه و بویراحمد طی می‌کنند.

شیشه‌فروش افزود: درخواست استان اصفهان از سازمان عشایری آن است که کوچ عشایر در بازه زمانی اواخر اردیبهشت تا اوایل خردادماه برای حفظ مراتع انجام شود و هم اکنون بخشی از کوچ در مناطق سمیرم در حال انجام است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با بیان اینکه ۶۰ درصد کوچ با وسیله نقلیه صورت می‌گیرد، گفت: عشایر در مناطق سمیرم، فریدون شهر، چادگان، شهرضا و دهاقان مستقر و ییلاق خود را در طی می‌کنند و همزمان عشایر عرب جرقویه به سمت چهارمحال و بختیاری و سمیرم حرکت می‌کنند و از اردیبهشت تا اواسط مهر و آبان در آن مناطق مستقر هستند.

وی تصریح کرد: عشایر سهم بسیاری در تولید گوشت قرمز، تولید محصولات زراعی، باغی، لبنی، عسل، سیب درختی در سمیرم و صنایع دستی دارند که صنایعی همچون گلیم عشایر قشقایی در یونسکو ثبت شده است.

شیشه‌فروش با تأکید بر مسأله تقویم کوچ عشایر و خدمت‌رسانی دستگاه‌های امدادی، عنوان کرد: عشایر به تدریج وارد استان اصفهان می‌شوند و در ۵۰۰ نقطه و در شهرستان‌های سمیرم، فریدون‌شهر، چادگان، دهاقان و شهرضا استقرار پیدا می‌کنند و مقرر شد با همکاری دستگاه‌های مرتبط، بازگشایی هزار و ۵۰۰ کیلومتر از ایل راه‌ها صورت بگیرد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با بیان‌ اینکه تأمین سوخت و آبرسانی به عشایر در مراحل کوچ صورت می‌گیرد، ادامه داد: عدم استقرار عشایر در مناطق سیل‌خیز در ۵۰۰ نقطه از استان اصفهان و در شهرستان های نام‌برده مورد تأکید بوده که در آینده با مشکلات متعدد روبرو نشوند.

پایان پیام/۶۳۱۰۱/

منبع: فارس
شناسه خبر: 1213587

مهمترین اخبار ایران و جهان: