نیوز سیتی!
10 دی 1402 - 12:48

مسدود شدن200 حلقه چاه غیرمجاز در استان مرکزی در مرحله اخذ احکام قضایی است

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مرکزی گفت: طی 7 سال اخیر بالغ بر 2 هزار حلقه چاه غیرمجاز در شهرهای مختلف استان مسدود شده است، هم اکنون 200 حلقه چاه غیرمجاز باقی مانده که در مرحله اخذ احکام قضایی است و به محض صدور احکام قضایی این چاه‌ها نیز مسدود و پرونده چاه‌های غیرمجاز استان برای همیشه بسته خواهد شود.

عزت‌‌اله آمره‌ای در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اراک اظهار کرد: با همت و پیگیری و حمایت دستگاه قضایی، مسوولان سیاسی و نیروی انتظامی حفاری‌های غیرمجاز در چاه‌ها طی چند سال اخیر در استان متوقف شده و چاهی به چاه‌های عمیق استان افزوده نشده است.

وی تصریح کرد:  طی 7 سال اخیر بالغ بر 2 هزار حلقه چاه غیرمجاز در شهرهای مختلف استان مسدود شده است، هم اکنون 200 حلقه چاه غیرمجاز باقی مانده که در مرحله اخذ احکام قضایی است و به محض صدور احکام قضایی این چاه‌ها نیز مسدود و پرونده چاه‌های غیرمجاز  استان برای همیشه بسته خواهد شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مرکزی در خصوص چاه‌های بدون پروانه نیز بیان کرد: چاه‌های بدون پروانه‌ای که مشمول قانون شدند به زودی دارای پروانه‌ خواهند شد.

آمره‌ای در ادامه با اشاره به کاهش سطح آب سفره‌های زیر زمینی اظهار کرد: کاهش بارندگی و برداشت بی‌رویه دو پارامتر اصلی کاهش سفره‌های آب زیرزمینی است، زمانی که هردو همزمان رخ دهد به شدت سفره‌های زیرزمینی تخلیه می‌شود، در سال‌های اخیر کاهش بارندگی  و برداشت بی‌رویه به شدت به سفره‌های آب زیرزمینی آسیب وارد کرده است.

وی با بیان اینکه بیشترین مصرف آب در بخش کشاورزی است، این در حالی است که در این بخش راندمان پایین و هدرفت بالاست، خاطرنشان کرد: در پاییز امسال وضعیت بارندگی مطلوب نبود و میانگین بارندگی استان نسبت به بلندمدت با ۶۰ درصد کاهش مواجه است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مرکزی از پیش‌بینی سناریوی بدبینانه برای مهار تنش‌های آبی در تابستان سال آینده خبر داد و گفت: در صورت عدم بارندگی مطلوب ناچار هستیم برای جلوگیری از تنش آبی در تابستان آینده سناریوی بدبینانه‌ای را برنامه ریزی کنیم تا شهروندان در تابستان با مشکل آب مواجه نشوند.

آمره‌ای در خصوص پیش‌بینی بارندگی در پاییز امسال ادامه داد: در پیش بینی بارندگی احتمال مطرح است که گاها رخ نمی‌دهد، پیش‌بینی‌های هواشناسی برای پاییز پیش‌بینی پربارشی بود که به قطعیت نرسید و بارندگی خوبی نداشتیم، این پیش بینی باعث شد هم کشاورز و هم بخش مدیریت آب کشور در برنامه‌ها به گمراهی کشیده شوند و برنامه ریزی از سناریوی بدبینانه به خوش بینانه تغییر کند که خسارت‌های را به دنبال داشت، امیدواریم در زمستان اتفاقات خوبی رخ دهد و شاهد بارش شدید باشیم.

 پایان پیام

منبع: فارس
شناسه خبر: 1621743

مهمترین اخبار ایران و جهان: