نیوز سیتی!
29 فروردین 1402 - 17:02

السودانی به بلینکن: خواستار گفت‌وگو برای حل اختلافات هستیم

نخست وزیر عراق خطاب به وزیر خارجه آمریکا گفت که بغداد از تلاش برای کاهش تنش حمایت کرده و خواستار گفت‌وگو برای حل اختلافات است.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، منابع خبری از عراق از گفت‌وگوی تلفنی محمد شیاع السودانی نخست وزیر این کشور با آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا خبر دادند.

خبرگزاری رسمی عراق (واع) گزارش داد، السودانی و بلینکن در این تماس، روابط دوجانبه و راههای تقویت آن را بررسی کردند. تلاشهای دولت عراق در زمینه اصلاح اقتصادی، متنوع کردن منابع توسعه، عملکرد نیروهای امنیتی عراق در مبارزه با تروریسم و نقش ادعایی آمریکا در کمکهای مستشاری به بغداد از سایر محورهای این گفت‌وگو بوده است.

السودانی گفت که موضع عراق در قبال مسائل و چالشهای امنیتی و اقتصادی منطقه و جهانی ثابت است و این کشور، از تلاش برای کاهش تنش حمایت کرده و خواستار گفت‌وگو برای حل اختلافات است.

این در حالی است که  لوید آستین وزیر دفاع آمریکا اسفند ماه گذشته به بغداد سفر کرد و دیداری با السودانی داشت.«باسم العوادی» سخنگوی دولت عراق، درباره این دیدار توضیحاتی ارائه کرد.

 سخنگوی دولت عراق اظهار داشت: «سفر لوید آستین وزیر دفاع آمریکا به بغداداعلام‌شده و با اطلاع و موافقت دولت بغداد صورت گرفت و سرزده نبود. همان‌طور که از نظر پروتوکلی مرسوم است، طرف آمریکایی یک هفته قبل، زمان سفر را به ما اعلام کرده بود.»

باسم العوادی در ادامه اضافه کرد: «در دیدار نخست‌وزیر محمد شیاع السودانی با وزیر دفاع آمریکا از توسعه چشم‌انداز همکاری‌های راهبردی دو کشور صحبت شد. آستین پیام جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا را برای ریاست جمهوری عراق آورد که در آن ابراز امیدواری شده بود عراق کشوری باثبات و آرام به دور از ناآرامی‌ها باشد.»

العوادی همچنین گفت: «اصل اساسی که محمد شیاع السودانی فرمانده کل نیروهای مسلح چندین بار به آن اشاره کرد این بود که عراق به نیروهای رزمی خارجی نیازی ندارد و تلاش‌ها برای همکاری باید معطوف به آموزش، تقویت و همکاری اطلاعاتی در مسائل مبارزه با عناصر باقیمانده داعش باشد.»

پایان پیام/م

منبع: فارس
شناسه خبر: 1158100

مهمترین اخبار ایران و جهان: