نیوز سیتی!
08 بهمن 1401 - 23:10

باید در شورای امنیت تغییراتی ایجاد شود

رئیس‌ جمهور جمهوری آذربایجان امروز تأکید کرد: باید از کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی و غیرمتعهدها نماینده‌ای در شورای امنیت سازمان ملل باشد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری آناتولی، «الهام علی‌ اف» رئیس‌ جمهور جمهوری آذربایجان امروز شنبه با تاکید بر لزوم انجام اصلاحاتی در شورای امنیت سازمان ملل در سخنانی اعلام کرد: باید یک کشوری که عضو سازمان همکاری اسلامی و جنبش غیرمتعهدها است، عضویت دائمی در این نهاد داشته باشد.

رئیس‌ جمهور جمهوری آذربایجان در این باره ادامه داد: به نظر من ساختار شورای امنیت باید گسترش یابد و کشوری از سازمان همکاری اسلامی نیز باید با مشورت اعضای آن در شورای امنیت سازمان ملل حضور یابد.

علی‌ اف با بیان اینکه حدود ۸۰ سال از جنگ جهانی دوم می‌ گذرد و جهان تغییر کرده است، افزود: به همین دلیل معتقدم این اصلاحات در خدمت ایجاد جهانی عادلانه‌ تر و امن‌ تر خواهد بود.

این در حالیست که مولود چاووش‌ اوغلو، وزیر خارجه ترکیه دوم مهر ماه سال جاری و در حاشیه هفتاد و هفتمین مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک، از شورای امنیت سازمان ملل خواست تا با اتخاذ رویکردی جهان‌ شمول‌ تر، حق وتو اعضای دائم این نهاد را لغو کند.

چاووش‌اوغلو در این‌ باره گفت: معتقدیم که مجمع عمومی، شورای امنیت باید دربرگیرندگی بیشتری داشته باشد. کشورهای مختلف با بیشمار قاعده و قانون می‌ آیند و همه کشورها باید اینجا خود را به منصه ظهور بگذارند. البته، می‌ توان بر اساس جمعیت، وسعت و منطقه جغرافیایی هر کشور، معیاری را معین کرد، اما در سوی مقابل، حق وتو هم باید حذف شود.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1003644

مهمترین اخبار ایران و جهان: