نیوز سیتی!
06 تیر 1402 - 09:27

گشت‌زنی جنگنده‌ها و ناوهای چین در اطراف تایوان

وزارت دفاع تایوان اعلام کرده است که در ۲۴ ساعت گذشته، هشت جنگنده و ۶ ناو چین در اطراف تایوان رهگیری شده‌ است.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، وزارت دفاع تایوان امروز (سه‌شنبه) اعلام کرد که هشت هواپیمای نظامی و ۶ کشتی نیروی دریایی چین را در بازه زمانی ۰۶:۰۰ صبح روز دوشنبه (۲۶ ژوئن پنجم تیر) تا ۰۶:۰۰ روز سه‌شنبه (۲۷ ژوئن ۶ تیر ماه) در اطراف تایوان رهگیری کرده‌اند.

در بحبوحه تشدید تنش‌ها میان تایوان و چین در پی اقدامات تحریک‌آمیز برخی کشورهای غربی از جمله ایالات متحده آمریکا در ترغیب جزیره تایوان به تقابل با چین، تقریباً در بیش از دو هفته اخیر، جنگنده‌ها و کشتی‌های جنگی چین در اطراف تایوان گشت‌زنی کرده‌اند.

تایوان نیوز در این خصوص گزارش کرد، وزارت دفاع تایوان گفته است که از هشت هواپیمای ارتش آزادیبخش خلق چین، پنج هواپیما در منطقه شناسایی پدافند هوایی تایوان رهگیری شده‌ است.

طبق این گزارش، جنگنده‌های سوخو ۳۰ (Su-۳۰) از خط میانی تنگه تایوان در بخش شمال شرقی منطقه شناسایی پدافند هوایی تایوان عبور کردند.

از طرف دیگر، وزارت دفاع تایوان گفته است که یک پهپاد شناسایی «WZ-7» و یک بالگرد جنگی ضدزیردریایی «هاربین Z-9» در گوشه جنوب غربی منطقه شناسایی پدافند هوایی تایوان وارد شده‌اند.

تایوان می‌گوید که در پی گشت‌زنی هواپیماها و کشتی‌های جنگی چین، کشتی‌ها و هواپیماهای نظامی خود را به منطقه ارسال کرده است و از سامانه موشک زمینی برای نظارت بر فعالیت ارتش آزادیبخشت خلق چین استفاده کرده است.

طبق این گزارش، پکن از آغاز سال جاری میلادی تاکنون (بازه زمانی ۶ ماهه)، ۳۰۷ هواپیمای نظامی و ۱۳۸ کشتی نیروی دریایی را به اطراف تایوان فرستاده است.

تایوان بخشی از چین محسوب می‌شود که ادعا‌های جدایی‌طلبانه دارد؛ ادعا‌هایی که کشور‌های جهان و سازمان ملل متحد به‌رسمیت نمی‌شناسند. پکن همواره با هرگونه تماس بین نمایندگان تایوانی و مقامات غربی به ویژه مسئولان عالی‌رتبه سیاسی یا نظامی از کشور‌هایی که پکن با آن‌ها روابط دیپلماتیک دارد، مخالف بوده و می‌گوید این سفرها، اصل چین واحد را نقض می‌کند و سیگنال‌های نادرستی به نیرو‌های جدایی‌طلب تایوان ارسال می‌کند.

با این‌حال، علی‌رغم هشدارهای پی در پی پکن، برخی کشورهای غربی از جمله ایالات متحده با برگزاری نشست‌هایی با مقام‌های تایوانی و همچنین ارسال تجهیزات به این جزیره، تایوان را تحریک به پیشبرد اهداف جدایی‌طلبانه می‌کند و بارها چین در واکنش به این اقدامات رزمایش‌های بزرگی را اطراف تایوان برگزار کرده است.

پایان پیام/م

 

منبع: فارس
شناسه خبر: 1312400

مهمترین اخبار ایران و جهان: