نیوز سیتی!
26 خرداد 1402 - 11:21

کولر گازی غیر استاندارد عاملی برای قبوض نجومی مشترکان برق

قراگوزلو گفت:کولرهای گازی غیر استاندارد ازمبادی غیررسمی تهیه می‌شوندو هیچ نظارتی برراندمان آنها وجود ندارد،علاوه بر افزایش نجومی بهای برق مصرفی مشترکان فشار مضاعفی را به صنعت برق وارد میکند.

حبیب قراگوزلو در گفت وگو با خبرنگار مهر با اشاره به استفاده غیر اصولی از کولرهای گازی به خصوص انواع غیر استاندارد این کولرها را یکی از دلایل عمده این افزایش مصرف برق در بخش خانگی برشمرد و گفت: در زمینه خرید کولر باید به برچسب انرژی کالا دقت ویژه شود و علاوه بر اینکه باید گرید A داشته، از سوی شرکت معتبری نیز ضمانت شده باشد.

وی ادامه داد: وسایل برقی با گرید پایین علاوه بر تحمیل هزینه‌های بالای برق به مشترکان، فشار مضاعف بر شبکه و ایجاد خسارت، آلودگی‌های زیست محیطی نیز به دنبال دارند.

قراگوزلو با اشاره به اینکه درصد بسیار قابل توجهی از مشترکان پایتخت نشین از کولرهای آبی استفاده می‌کنند، اضافه کرد: عدم رعایت آئین نامه‌های سازمان نظام مهندسی برای جلوگیری از ورود گرما و خروج انرژی در زمان ساخت واحد مسکونی، باعث اتلاف انرژی فراوان در بخش خانگی می‌شود.

این مقام مسئول توضیح داد: اگر دمای تنظیم کولرگازی را یک درجه افزایش دهیم، حدود ۳ درصد از مصرف برق آن کاسته می‌شود، به عبارت دیگر اگر کولرهای گازی یا دستگاهای سرمایشی به جای دمای ۱۸ درجه روی ۲۵ درجه قرار گیرند، حدود ۲۰ درصد از مصرف برق کاهش پیدا می‌کند.

مدیر عامل شرکت برق منطقه‌ای تهران افزود: در اقلیم‌هایی مانند تهران، کولرگازی و داکت اسپیلت، باعث مصرف بیش از اندازه می‌شود و کسانی که از این نوع وسایل سرمایشی استفاده می‌کنند اگر دمای کولر و ساعت استفاده را مراقبت نکنند نمی‌توانند الگوی مصرف را رعایت کنند و در این صورت متناسب با افزایش مصرف باید مبالغ بیشتری را پرداخت کنند..

قراگوزلو با اشاره به تفاوت میزان مصرف برق یک کولر گازی با گرید G با نمونه مشابه در گرید A اضافه کرد: گرید G معادل ۱۰۰ درصد افزایش مصرف نسبت به گرید A دارد، لذا مردم عزیز هنگام خرید برندهای معتبر که از مبادی رسمی وارد کشور وارد شده اند، حتماً به برچسب‌های انرژی توجه کنند که در رده A قرار گرفته باشد.

این کارشناس صنعت برق با تاکید بر استفاده از کولر گازی یا اسپلیت هایی که دارای اینورتر یا سطح مصرف انرژی A هستند افزود: اصولاً اینورترها متناسب با میزان مصرف، دور مورد نیاز موتور (کمپرسور) را کاهش یا افزایش می‌دهند.

وی در خاتمه با اشاره لزوم مدیریت مصرف در صنعت برق خاطر نشان کرد: بنا بر نظر متخصصان صنعت برق، بیش از ۹۰ درصد مصرف برق هر خانوار مربوط به ۴ وسیله برقی یعنی کولر، یخچال، روشنایی و لوازم صوتی و تصویری است، بنابراین با استفاده از کولر آبی روی دور کند، تنظیم کولر گازی روی دمای آسایش یعنی ۲۴ درجه، خاموش کردن لامپ‌های غیرضروری، خودداری از باز و بسته کردن غیرضروری درب یخچال و خاموش کردن لوازم صوتی و تصویری در زمانی که استفاده نمی‌شوند، می‌توانیم مصرف برق خانه را به شکل قابل توجهی کاهش دهیم.

منبع: مهر
شناسه خبر: 1288188

مهمترین اخبار ایران و جهان: